Sinn U1 - anmeldelse og billeder
#1
Ville egentlig bare oploade et par billeder fra haven, men tænkte hvorfor ikke lave et lille review af uret. Jeg holder selv af at læse andre brugeres anmeldelser af ure, så må man også spytte lidt i selv. (Du kan bare scrolle ned til billederne, hvis det ikke har interesse. Det blev et temmelig langt indlæg. Ordene løb vist af med mig  Icon_smil )

Min urinteresse startede for alvor for to et halvt år siden, da jeg overvejede at købe et "ordentligt" ur. Min urviden var temmelig begrænset, måske til en håndfuld af de store mærker, men heldigvis begyndte jeg at læse lidt på nettet inden jeg farede ud og hældte pengene i en urbutikkernes kasser. Takket være en masse surfing, især på forums blev min horologiske horisont udvidet og jeg var hooked. Det var også derigennem at jeg faldt over Sinn, og valget af det første "rigtige" blev et U1. Men som et elskende par der finder hindanden i folkeskolen, så var det måske lidt for tidligt, og min appetit ikke helt stillet. Jeg måtte skifte ud og en tur forbi bl.a. Breitling, lidt mere Sinn og Omega, inden jeg for tre måneder siden fandt tilbage til et Sinn U1(T).

Jeg er helt vild med Sinn, hvilket skyldes deres kompromisløse tilgang til deres ure. Nogen vil kalde dem overengineered, men så længe der er mening med galskaben, så er jeg solgt. Deres tilgang kommer også til udtryk i mange af deres designs, som er tydelig industrielle i deres udtryk. Jeg tror, at man enten elsker eller hader det, gæt hvor jeg ligger  Icon_e_biggrin1
Det er ikke mærke man ser på håndledet ude i det fri. Jeg har det ihvertfald endnu tilgode, om det så er positivt eller negativt, må man selv om.
Dette ur er som skrevet U1´eren, som for mig er deres mest ikoniske ur, og indbegrebet af Sinns ånd. Det er et 1000M dykker ur lavet i ubådsstål med et skivelayout og visere, som jeg har læst nogen beskrive som komiske. 
Hvorfor overhovedet bygge et ur, som har en wr på 1000m? Tja formenlig fordi, at man gerne vil tjene nogle penge, men formentlig også fordi man kan. Og Sinn kan. De kan fordi de stræber for at lave et uovertruffen produkt. Kald det overengineered, gimmick eller bare fjollet, men man kommer ikke udenom kvaliteten i deres produkt, og hvis man dykker længere ned i deres produkter, ligger der masser af tanker og arbejde bag ideerne.
Modelnavnet U1 er en direkte tilknytning til stålet der er brugt, hvilket er den samme type stål, som anvendes i det tyske ubådsbyggeri. Dette gør uret særligt modstandsdygtigt mod korrosion, særlig antimagnetisk og op til fire gange hårdere end konv stål. Hertil kommer at denne udgave er T-versionen som oveni har fået Sinn særlige hærdning, kaldet "tegiment". Jeg har tidligere haft et Sinn 857utc, som også havde denne hærdede overflade. Selvom det ur var fem år gammelt, havde det ikke så meget som et eneste brugsspor. Dette samme gælder dette U1, som er to et halvt år. Derfor vil jeg påstå, at tegiment teknologien ikke bare er gimmick, men bestemt pengene værd.
Udseendesmæssig er man enten solgt eller ej. Den matte grå overflade minder næsten om titanium. De tykke firkantede visere har deres form ud fra et dykkerhensyn, men alligevel synes jeg at det designmæssigt er genialt. Uret har ikke nogen skæmmende HeV, hvilket understreger det rene design.
Jeg har læst flere brugere påstå, at uret virker mindre end de 44mm, den er i diameter. Det synes jeg er lidt noget vås. Et ur på 44mm er i min verden et stort ur, uanset hvordan man vender og drejer det, men... komforten er bestemt høj trods størrelse og vægt på 113 gram. Dette skyldes dels, at hornene er korte, hvilket gør at remmen tvinger uret mere fast på armen. Kronen er placeret kl. 4, så den ikke gnaver i håndledet. Dertil kommer at bagkassen er temmelig flald, så uret ikke "vælter" på armen. Endeligt er uret "kun" 14,3 mm højt, hvilket er temmelig godt for et 1000m dykkerur. 
Værket er et Selitta SW200-1, som er en klon af ETA 2824-2, som de tidligere brugte. Sinn bruger eftersigende, hvad der svarer til "top-grade" udgaven, og værket er jo en kendt arbejdshest, som er nemt at servicere. Jeg har da også kun stillet på uret to gange på de tre måneder jeg har haft det. Så uden at kende de nøjagtige specs, er jeg godt tilfreds.
På den negative side vil jeg lige nævne, at lumen er overraskende svag, især når man lige kommer fra et Seamaster. Dette skyldes, hvad jeg har kunne læse mig til, at Sinn bruger en luminova, som holder den hvide farve længst muligt, og takket være designet er det ikke noget problem at læse klokken i de tidlige morgen timer. 
Gummiremmen er ikke gummi, men silikone og selvom den er behagelig og kraftig, så samler den en del støv. Spændet er i virkelig lækker kvalitet, men lidt til den store side.
Jeg har læst en del anmeldelser, som beskrev et problem med ydercoatiningen på glasset, idet dette hurtig bliver ekstremt fedtet. Det var også et problem på den første U1 jeg havde, men overhovedet ikke noget jeg oplever ved dette. Måske har Sinn oppet det element i mellemtiden.
Man skal passe på at bruge ordet keeper herinde, men jeg har svært ved at se noget ur vælte dette af armen, som et allround ur, som får 90 procent af armtiden  Icon_hjerte



İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

M.v.h. Thomas
[url=http://s936.photobucket.com/user/Olgasdreamboy/media/Mobile%20Uploads/DSC_0344_zpsdza7wlqs.jpg.html][/url]
Svar
#2
1000 tak for ord og billeder. Begejstringen skinner tydeligt igennem, og det er helt forståeligt - det er afgjort et lækkert 'no bullsh!t' ur.

Jeg har endnu ikke haft fornøjelsen af at have fingrene i et, men det er klart på radaren :-)
Svar
#3
Flot flot ur, tillykke med det!


Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
#4
Tillykke med et lækkert ur og super fin beskrivelse af dit nye ur Icon_Up

Jeg synes rigtig godt om mærket og har stadig til gode at prøve et af deres ure og designet tiltaler mig i den grad.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#5
Tillykke med det! Sinn og damasko er to geniale tyske firmaer som leverer masser for pengene! Og har selv overvejet u1, men faldt på damasko da36 istedet! Det er fedt med deres specielle stål, det er der ikke mange der gør i :-) jeg var selv inde og se en del Sinn modeller da jeg var i Frankfurt for et par år siden, men fruen brød sig ikke om u1 :-D men det er sku fedt og No Bull shit!

Sendt fra min HTC One S med Tapatalk
Svar
#6
Mange tak skal I have gutter Icon_smil

@Whoa: Damasko er også et af de mærker, som jeg har kigget på ind i mellem, og et mærke, hvor jeg virkelig tror, at der er smæk for skillingen. Jeg var tæt på, at bestille en DA44 på et tidspunkt, men synes også meget godt om dit 36´er, især skivelayoutet er super fedt sammen med det matte stål Icon_Up Min frue var i øvrigt heller ikke helt begejstret for U1' eren, men tror, at den er vokset på hende Icon_e_biggrin1

M.v.h. Thomas
Svar
#7
(26-08-2015, 07:06 AM)TH Skrev: Mange tak skal I have gutter Icon_smil

@Whoa: Damasko er også et af de mærker, som jeg har kigget på ind i mellem, og et mærke, hvor jeg virkelig tror, at der er smæk for skillingen. Jeg var tæt på, at bestille en DA44 på et tidspunkt, men synes også meget godt om dit 36´er, især skivelayoutet er super fedt sammen med det matte stål Icon_Up Min frue var i øvrigt heller ikke helt begejstret for U1' eren, men tror, at den er vokset på hende Icon_e_biggrin1

M.v.h. Thomas
Jeg er virkelig også glad for det, og vil også rigtigt gerne have en af deres modeller med Lynetter! Og så fed en lænke der er på dem! Dyr men fed! :-D heh nej de kvinder forstår sig jo ikke på hvad der er fedt ;-) skal du ikke have lænke til din? Selvom Sinn virkelig har en fed gummi rem, men er overrasket over den samler støv..troede jeg ikke til de priser! Men fed er den

Sendt fra min HTC One S med Tapatalk
Svar
#8
Super indlæg. Sinn er bestemt lækkert. Specielt EZM serien har nogen spændende modeller. EZM 2 f.eks. Forgænger til Sinn Hydro 406 Fuldstændig fyldt med silicone olie. Dette for at uret kunne betragtes fra hvilken dom helst vinkel under vandet uden at blive til et spejl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#9
Denne tråd har jeg da fuldstændig overset... Icon_question

Sinn U1 er efter min mening tæt på det ultimative (mekaniske) toolur og samtidig rigtig cool - tillykke med det Icon_Up
Svar
#10
Tillykke med et lækkert ur, som jeg selv har haft i godt et år, og en fin beskrivelse af uret.

Desværre kommer det ikke så tit på armen da jeg ikke bryder mig om silikone remmen og foldespændet, der forekommer mig for stort ( skulle have købt uret med lænke eller almindelig spænde).
Har det på en natorem, men nok ikke optimalt.
Mvh.

Jørgen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)