Monster Tuna
#1
Som titlen antyder, præsenteres der her et ur, der er et mix af mange forskellige ting: Det er ikke et helt originalt Monster, og det er heller ikke en original Tuna. uret trækker på design elementer fra begge modeller, og tilføjer så små fine detaljer i form af 4R36 værket med hack and wind, shroud i metal, flotte markeringer og det nye X logo i Prospex serien. What is there not to like? 

İmage

Med sine 47,5mm fylder uret godt på håndleddet, men det bæres super komfortabelt af den velforarbejdede lænke, som klart har sit udspring fra Monster urene. Lænken taper ind til 20mm, så der kan monteres en Marinemaster clasp. Cool lille detalje  Icon_Up Det betyder så også, at finishen omkring spændet er blevet sat lidt over styr, idet det sidste led taper ret betragteligt ind. Men ok - funktionalitet kommer jo som bekendt før form  Icon_blink

İmage

Skiven er rigtig lækker, idet den er velforarbejdet med den klare sorte baggrund, indrammet af smukke markeringer og markante Monster visere. Logo og inskription træder diskret i baggrunden, og alt er afsat til let og hurtigt at kunne aflæse tiden. Lænken er flot i både børstet og blankt stål - og så bærer den uret godt!

İmage

Shrouden er i metal, kassen er godt forarbejdet med kanter og nydesignede små nedadgående horn, og kronen er lækker, stor og let at betjene. Især kronen kan jeg lide, idet den virker solid at skrue ind og ud. Der skal drejes nogle gange, og det hele føles godt og solidt  Icon_cool

İmage

Uret drives af 4R36 værket, som første gang så dagens lys i 2011. Det er et automatisk urværk med hack and wind, og holder en gangreserve på 40 timer. Præcisionen er ab fabrik ret large, men kan let ved regulering komme pænt inden for COSC - om man skulle gå op i den slags. 

Seiko har med denne model indlemmet flere forskellige typer populære divere fra tidligere tider i den nye Proxpex serie. Bagkasse og skive prydes da også af det nye X logo, som varsler nye tider fra Seiko, da alle disse modeller nu ikke længere er forbeholdt det japanske hjemmemarked, men har direkte sigte mod verden uden for Japan. Lægges hertil de nye vinde omkring Ananta og Grand Seiko modellernes udbredelse, er det tydeligt, at Seiko har indført en ny og mere markant markedsføringsstrategi for deres bedre ure. 

İmage

Alt i alt får man i denne Prospex model et sammensurium af forskellige tidligere modellers styrker, tilsat nyt urværk og forbedringer på værk og shroud. Eneste åbenlyse minus er for mig endeleddene op mod claspen, som godt kunne være løst æstetisk skønnere. Normalt er jeg meget til det med at hylde tidligere tiders æstetiske fremtoning i nye modeller, men det fungerer ikke helt optimalt for mig med denne model. Jeg må ærligt tilstå, at det nok skyldes ur snobberi, at jeg ser det sådan  Icon_flov Monster modellerne var fine entry level modeller, men heller ikke mere. De har ikke noget at byde op med i forhold til de PRO divere, de her krydses med - Tuna´erne. Så hellere have hentet lidt ind fra historiske modeller - frem for at krydse med entry level modeller. Omvendt hylder man en populær serie, og bringer den dermed videre i både kvalitet og udseende. Helt skidt er det dermed ikke  Icon_blink

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#2
En god start på dagen er at læse et Joepete review. Flotte billeder akkompagneret af informative tekstbidder. Icon_Up Icon_Up
Svar
#3
Som altid et super velskrevet "review" af et flot ur og med gode billeder - kan godt lide kombinationen af stilen fra Monster og Tuna !!

Er blot lidt bange for, at det ser voldsomt ud på armen - men der er selvfølgelig forskel på arme !!! Er ikke i tvivl om, at du kan bære det, John !! Icon_blink

Tillykke med det Icon_flag
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)