Nivada med Landeron 248
#11
Icon_lol  Icon_lol  Icon_lol
Ja, men ikke alle er ironiske.
Har jeg fået på puklen for selv.
Bare så der ikke er nogen der tror at det er godt nok at male det hele blåt. Det er der jo mærker der gør.... Icon_head  Icon_head  Icon_head

Forøvrigt hav en god weekend, så vil jeg gå ind og samle en Venus 188.... Icon_smil Icon_smil Icon_smil
Mvh
Lars
Svar
#12
Jeg synes da de er sjove disse - f.eks Nivada med L 248, men omvendt, så skal der ligge en del personlig interesse i at skulle bruge voldsomt tid på dem. Ofte er det vel forgyldt (har ikke set ordentligt på billeder) og selv om L 248 jo er en arbejdshest, så vil man jo ikke få sit arbejde betalt, ved videresalg. Der er for mange af dem derude - i forhold til kolonnehjulsmaskinerne, som så måske også er kommet lidt for højt op i mine øjne.
Omvendt, når man er dygtigt som urmager, så forstår jeg helt fristelsen og det skal være sjovt at se hvad du kan med skiven. Enig i, at Halse er god til den slags - måske så god at det næsten er en renovering, så det er ofte lidt et kompromis.
vh John H
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#13
Det er da også lidt sjovt hvori man ser værdien af ens hobby/investering. Hvis jeg skulle sætte timeløn på den tid jeg bruger på at renovere en gammel slave som den omtalte Landeron 248 burde jeg finde andre emner at bruge min tid på. Til gængæld har jeg ikke de store spekulationer om payback- tid på min investering eller frygt for om det produkt jeg investerer i er helt ægte og fuldstændig som da det forlod fabrikken. Værdien og fornøjelsen for mig ligger ene og alene i at få det optimale resultat ud af en indsats på det tekniske plan uden at skele til at hvis det er nødvendigt at udskifte eller fremstille en del i maskinen, har den konsekvens at det ikke er 100% "originalt/autentisk" mere. Hvis der skiftes bremsetromler på Porchen er den så ikke original mere?
for det er vel ikke sandsynligt at alle bilfabrikker laver deres egne bremseskiver/tromler. Icon_blink

P.N.
Svar
#14
jeg forstår dig helt PN
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#15
(03-07-2015, 03:32 PM)hannover_dk Skrev: jeg forstår dig helt PN

Icon_Up
P.N.
Svar
#16
Er der noget nyt i projektet?
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
#17
(04-07-2015, 08:29 AM)maclerche Skrev: Er der noget nyt i projektet?

Der dukker sommetider andre spændende opgaver op, men projektet skrider langsomt frem Icon_smil
P.N.
Svar
#18
Første forsøg med rensning af urskive.
Efter:İmage
Før:
İmage

Resultatet af renovering af urværk kommer så til at bestemme om der skal kostes en renovering af urskive hos min faste forbindelse i England.

P.N.
Svar
#19
FØR


İmage

EFTER


İmage

Resultatet kan bestemt diskuteres men den er vel blevet mere læsevenlig.Skrift der mangler kan selvfølgelig ikke genetableres ved blot at rense skiven. Serviceringen af værket bød på større udfordringer end ventet. Fremstilling af viserstilleaksel, tiretteskrue, tirettefjeder og udskiftning af diverse knuste stenlejer kaldte på håndværket fra læretiden for mere end 50 år siden Icon_blink Gang-resultatet kunne godt friste til en totalrenovering af skiven, præcisionen kan ihvertfald måle sig med de bedste og mere kendte urmærker.
Svar
#20
Så mangler bare de sidste justeringer af krone og sec. viser chronograph.
İmage İmage

For sjov skyld har jeg holdt øje med tidsforbrug og regnet en reparationspris ud hvis arbejdet skulle laves i en forretning. Det forbliver så min hemmelighed men jeg kan sige at man bør bede om et overslag inden man bestiller reparationen i en forretning Icon_lol



P.N.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)