Første Grand Seiko i DK langet over disken hos Halse i Horsens
#1
Da jeg hørte, at Peter og Poul Halse i Horsens var blevet udvalgt til, som de første og eneste i DK, at skulle forhandle Grand Seiko, var jeg på tåspidserne! For tænk nu om de fik den lækre Grand Seiko Spring Drive Diver (SBGA029) hjem? Dét ville være lidt af et scoop for en Seikoholiker, at kunne få lov til at se sådan en med fingrene!

I dag lød jungle trommerne, at Grand Seiko urene var landet i Horsens. Derfor gik turen fluks af sted efter job. Skønt trafikken nærmest bød mig trods, nåede jeg lige akkurat inden for dørene i Horsens inden lukketid. Både Peter og Poul var mærkbart imponerede over flere af Grand Seiko urene. Og det med rette! Finishen på urene var simpelthen i top, og da vi nåede til diveren var jeg ganske enkelt solgt. Jeg prøvede flere gange at lægge uret tilbage i sin kasse, lukke låget, vende papiret hen over uret osv., men mine hænder søgte hele tiden tilbage til det dejlige ur for lige at "se" lidt mere.

Det måtte jo komme, at uret skulle med hjem, og hvem bedre end at købe uret hos, end Danmarks første Seiko forhandler (tilbage i 1974), og nu også Danmarks første Grand Seiko forhandler (siden nu!)? Jeg kunne ikke forestille mig et bedre sted end hos Halse, at købe min første Grand Seiko klokke - og sådan blev det så!

Nedenfor mine dybt subjektive indtryk af uret. Spæd endelig til med info, viden osv., så vi får en god og levende tråd.

Poul leverede uret til mig i en Grand Seiko pose med logo og påskrift - god begyndelse!
İmage

Det første, jeg bemærkede ved uret var, at både skive og lynette havde en meget dyb sort farve. Lækkert! Uret måler 44mm i diameter, og vejer 201 gram på lænke. Jeg er så heldig, at japanerne laver lænker akkurat efter mine håndledsmål, så der skulle hverken fjernes eller tilføjes led - uret passede på en prik!
İmage

Dernæst, da jeg tog uret op, gik det op for mig, at det var meget velafbalanceret, og dermed behageligt at bære.
İmage

Kronen er lækker at gribe og betjene, og logoet sidder smukt og "troner". Seiko har ved modellen monteret en pakning inderst på kronerøret og en længere ude, så den kan ses, når kronene skrues ud. Dermed sikres vandtætheden stadig, i fald pakningen tørrer ind. Godt tænkt!
İmage

Uret oser af god forarbejdning. Således er facet kanter, slibninger og børstninger holdt i et elegant og sporty look. Et alsidigt ur, som kan tåle at blive brugt. Viserne er smukt børstede, og tilsammen med de indrammede markeringer givet det et smukt spil i forskelligt lys.
İmage

Da uret er en diver, har Seiko naturligvis udstyret det med den smarte ratchet funktion. Finishen ifht fx Marinemaster uret er dog højnet betragteligt. Funktionaliteten er stadig lige god med den let udvidelige lænke imens uret sidder på armen.
İmage

Bagkassen prydes af det smukke GS logo tilsammen med alle relevante informationer om modellen. Værd at bemærke er det, at hele denne klokke fremstilles i Japan, og at en del af processen foregår i hånden af særligt uddannede urmagere.  Dejligt med menneskehænder omkring et "levende ur"!
İmage

Lynetten drejer med 120 præcise klik og den helt rette lyd, og sekundviserens glidende gang hen over skiven er en fryd at betragte. Der er nu noget over det 9R65 Spring Drive værk, som imponerer!

Intet i tilværelsen er perfekt, og det er en Grand Seiko Diver da heller ikke. En lidt bedre forarbejdet løsning end ratchet diver funktionen kunne være ønskelig (omend den jo er en Seiko opfindelse, og dermed i orden at montere), og det kunne skruer i lænken også. I peditesse afdelingen er lænkes foldespænde, som for min smag er for ordinært - også på trods af de pæne slibninger og GS logoet. Frem for "ordinært" ville et ord som "klassisk" og "gennemprøvet" dog også kunne anvendes, og dermed mildne kritikken en anelse.
İmage

Som helhed betragtet kan jeg rigtig godt lide urets underspillede klassiske udtryk med et samtidigt tydeligt æstetisk præg af virkelig god forarbejdning. Det er et ur, som kan gå ubemærket hen, indtil man får det i hænderne, og begynder at studere dets mange flotte og velforarbejdede detaljer. Der er ingen tvivl om, at man med denne Grand Seiko har med et vellavet luksus ur at gøre. Særligt skive, visere, markeringer, værk, lynette og urkasse bidrager stærkt til denne "følelse", når man står med uret i hånden.
İmage

Hav en rigtig god resterende uge, ALLESAMMEN!   
De venligste hilsner, John
Svar
#2
Gips. 

Åndenød. 

Hjertebanken. 

Stort tillykke med et vildt fedt ur. 

Er meget glad på dine vegne.  Icon_not
Mvh Kim 
Svar
#3
Jeg er pjattet med din entusiasme omkring uret John. Stort tilykke. Icon_flag Icon_flag
Svar
#4
Sejt - må vist en tur til Halse - igen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Svar
#5
Flot ur John og rigtig fedt indlæg…
Tilykke med din GS'er og tillykke til Halse med forhandlingen af GS Icon_flag
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
#6
Total fan af dine ur indkøb med efterfølgende beskrivelse Icon_Up
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#7
Det er fedt! Tilykke!

Facetterne på timemarkeringenes hvidguldsrand er godt nok en lækker detalje!

Jeg må have bragt en ende på min Seiko-løshed snarest!
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
#8
(27-05-2015, 08:39 PM)Joepete Skrev: Da jeg hørte, at Peter og Poul Halse i Horsens var blevet udvalgt til, som de første og eneste i DK, at skulle forhandle Grand Seiko, var jeg på tåspidserne! For tænk nu om de fik den lækre Grand Seiko Spring Drive Diver (SBGA029) hjem? Dét ville være lidt af et scoop for en Seikoholiker, at kunne få lov til at se sådan en med fingrene!

I dag lød jungle trommerne, at Grand Seiko urene var landet i Horsens. Derfor gik turen fluks af sted efter job. Skønt trafikken nærmest bød mig trods, nåede jeg lige akkurat inden for dørene i Horsens inden lukketid. Både Peter og Poul var mærkbart imponerede over flere af Grand Seiko urene. Og det med rette! Finishen på urene var simpelthen i top, og da vi nåede til diveren var jeg ganske enkelt solgt. Jeg prøvede flere gange at lægge uret tilbage i sin kasse, lukke låget, vende papiret hen over uret osv.,  men mine hænder søgte hele tiden tilbage til det dejlige ur for lige at "se" lidt mere.

Det måtte jo komme, at uret skulle med hjem, og hvem bedre end at købe uret hos, end Danmarks første Seiko forhandler (tilbage i 1974), og nu også Danmarks første Grand Seiko forhandler (siden nu!)? Jeg kunne ikke forestille mig et bedre sted end hos Halse, at købe min første Grand Seiko klokke - og sådan blev det så!

Nedenfor mine dybt subjektive indtryk af uret. Spæd endelig til med info, viden osv., så vi får en god og levende tråd.

Poul leverede uret til mig i en Grand Seiko pose med logo og påskrift - god begyndelse!
İmage

Det første, jeg bemærkede ved uret var, at både skive og lynette havde en meget dyb sort farve. Lækkert! Uret måler 44mm i diameter, og vejer 201 gram på lænke. Jeg er så heldig, at japanerne laver lænker akkurat efter mine håndledsmål, så der skulle hverken fjernes eller tilføjes led - uret passede på en prik!
İmage

Dernæst, da jeg tog uret op, gik det op for mig, at det var meget velafbalanceret, og dermed behageligt at bære.
İmage

Kronen er lækker at gribe og betjene, og logoet sidder smukt og "troner". Seiko har ved modellen monteret en pakning inderst på kronerøret og en længere ude, så den kan ses, når kronene skrues ud. Dermed sikres vandtætheden stadig, i fald pakningen tørrer ind. Godt tænkt!
İmage

Uret oser af god forarbejdning. Således er facet kanter, slibninger og børstninger holdt i et elegant og sporty look. Et alsidigt ur, som kan tåle at blive brugt. Viserne er smukt børstede, og tilsammen med de indrammede markeringer givet det et smukt spil i forskelligt lys.
İmage

Da uret er en diver, har Seiko naturligvis udstyret det med den smarte ratchet funktion. Finishen ifht fx Marinemaster uret er dog højnet betragteligt. Funktionaliteten er stadig lige god med den let udvidelige lænke imens uret sidder på armen.
İmage

Bagkassen prydes af det smukke GS logo tilsammen med alle relevante informationer om modellen. Værd at bemærke er det, at hele denne klokke fremstilles i Japan, og at en del af processen foregår i hånden af særligt uddannede urmagere.  Dejligt med menneskehænder omkring et "levende ur"!
İmage

Lynetten drejer med 120 præcise klik og den helt rette lyd, og sekundviserens glidende gang hen over skiven er en fryd at betragte. Der er nu noget over det 9R65 Spring Drive værk, som imponerer!

Intet i tilværelsen er perfekt, og det er en Grand Seiko Diver da heller ikke. En lidt bedre forarbejdet løsning end ratchet diver funktionen kunne være ønskelig (omend den jo er en Seiko opfindelse, og dermed i orden at montere), og det kunne skruer i lænken også. I peditesse afdelingen er lænkes foldespænde, som for min smag er for ordinært - også på trods af de pæne slibninger og GS logoet. Frem for "ordinært" ville et ord som "klassisk" og "gennemprøvet" dog også kunne anvendes, og dermed mildne kritikken en anelse.
İmage

Som helhed betragtet kan jeg rigtig godt lide urets underspillede klassiske udtryk med et samtidigt tydeligt æstetisk præg af virkelig god forarbejdning. Det er et ur, som kan gå ubemærket hen, indtil man får det i hænderne, og begynder at studere dets mange flotte og velforarbejdede detaljer. Der er ingen tvivl om, at man med denne Grand Seiko har med et vellavet luksus ur at gøre. Særligt skive, visere, markeringer, værk, lynette og urkasse bidrager stærkt til denne "følelse", når man står med uret i hånden.
İmage

Hav en rigtig god resterende uge, ALLESAMMEN!   

Et fantastisk ur og sikke en udvikling siden jeg besøgte Seiko- fabrikkerne i 1978 Icon_smil
P.N.
Svar
#9
Fedt fedt fedt og så lige et FEDT.
Som altid et meget velskrevet indlæg.
Stort tillykke med uret.
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
#10
Stort tillykke - og igen fantastisk gennemgang med super billeder!!!
Er meget misundelig :-(


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Ole


Seiko PMMM (skx171 MOD)
Magrette Moana Pacific Diver Pro All Black
Orient Pro Sat Diver 300m
Helson Sharkdiver 42 Black

Helson Sharkdiver 42 Brass
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)