Indkøb af Rolex 14060'ere til opsparing
#1
Hej jeg har besluttet at lave en opsparing i rolex ure med henblik på salg om 20 år.

Jeg læste i en anden tråd at særligt Rolex Submariner 14060 kunne være et god bud på en investering. Desværre er jeg helt grøn på området, så hvordan, synes du jeg skulle jeg gribe det an? Hvordan skal jeg købe dem? Det kunne fx være at man skulle købe gennem forhandler de første par gange og så lære, hvad man skal gå efter. Det kunne også være der var nogle Rolex-samlere, der kunne hjælpe.

I hvilket prisleje ligger Rolex Submariner 14060 i øvrigt? hos privat sælger og forhandler

Ville det være en god ide at købe helt ny Rolex i bestemt model og så lægge i boks med det samme, så den sælges som "ny" og ubrugt igen om 20 år?

glæder mig til at høre jeres input Icon_razz
Svar
#2
Hvis du er helt grøn på området, så tror jeg ikke investering i ure er den bedste vej at gå..... Og derudover er ure ikke en sikker investering på nogen måde - uanset hvilke mærker eller modeller du vælger! Mit forslag ville være at du skal købe et ur fordi du gerne vil gå med det og på den måde have glæde af det - holder det prisen (eller stiger) så er det bare positivt Icon_smil


Sent from my iPad using Tapatalk HD
MVH Jesper
Svar
#3
Jeg vil sige at en måde at spare op på, frem at lægge penge i banken og blive fristet til at bruge dem på noget, som ikke holder værdi er, at købe 1 enkelt Rolex 14060 hvis du kan lide det, og gå med det. Lad det være 5 - 20 år gammelt når du køber det, køb det når det er nyserviceret eller køb det når det træner til service, og giv det service. Giv det service hvert 5 - 8 år. Priserne ligger i runde tal mellem 25.000 - 35.000 kr.

Efter 20 år kan du måske få 6.000 - 10.000 mere for det end du har givet, men du har også givet mindst 10.000 kr i serviceudgifter. Så alt i alt ingen gevinst eller store tab. Men at lægge pengene i en bank vil på sigt måske friste end til at brænde dem af på noget man ikke føler er særligt værdifuldt, og aktier er usikkert.

Her er nogle modeller:

[url]"http://www.chrono24.com/en/search/index.htm?dosearch=true&searchexplain=true&resultview=list&query=rolex+14060&pageSize=120&sortorder=0&maxAgeInDays=0&watchTypes=U&yearBoughtmore=0&countryIds=DE&countryIdsmore=0">http://www.chrono24.com/en/search/index ... yIdsmore=0[/url]

Jeg ville dog købe dansk, da uret er nemt at få fat i. Jeg ville ikke købe ure og bare lægge dem i en boks.
Svar
#4
Hej - og velkommen til!

Det du forsøger er der mange der har forsøgt, ikke kun med ure Icon_e_biggrin Som salig Storm P. sagde. "Det er svært at spå - især om fremtiden!" Problemet er at "almindelige" ure i dag produceres i store styk-tal og derfor sjældent bliver sjælne og stiger "over-gennemsnitligt" i værdi!

Jeg mener kun der er to veje - køb et ur som allerede i dag er sjældent (og dermed dyrt!) - eller endnu bedre invester i fast ejendom, som så vidt jeg ved (bortset fra de sidste par år) har en fin "track record" for stabil stigning set over mange år (+30)
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings


Svar
#5
Tak for god feedback. Det virker til at opsparingstrategien skal justeres lidt
Svar
#6
Stenstrup Skrev:Efter 20 år kan du måske få 6.000 - 10.000 mere for

...og 6-10.000 over en årrække holder vel lige godt og vel trit med inflationen Icon_e_sad
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings


Svar
#7
Eskilh Skrev:Det virker til at opsparingstrategien skal justeres lidt

Det tror jeg også, at den skal. Jeg kan se, du er ny her, og du skal også vide, at dem, der ser din post, næsten alle er folk, der som jeg har passion for ure. At vi så samtidig ofte kan glæde og over, at vores passion kan vise sig at være en nogenlunde værdi-fast investering, det er selvfølgelig rart, og vel også noget vi tager i betragtning. Hvis du seriøst overvejer at anvende ure som investering, skal du i virkeligheden nok spørge et andet sted. Som andre har antydet vil jeg dog nok også mene, ure som investering (læs: bedre end f.eks. aktier eller fast ejendom) kræver at man virkelig går efter det unikke. Og det er Rolex Sub'er i almindelighed ikke.

/Bjørn.
Svar
#8
Hej Eskilh

Ure som ren investering vil udvikle sig til en skidt forretning , sammenlignet med andre alternativer for de aller fleste. Dette gælder også entusiaster med ganske stor indsigt. Husk i den forbindelse at tage inflation og omkostninger i betragtning ( service eksempelvis ).

Med en tidshorisont på 20 år vil jeg foreslå aktier. Aktier og fast ejendom stiger ( på den lange bane ) som følge af væksten.
Fast ejendom er dog forbundet med væsentligt større omkostninger , og er heller ikke helt så let omsættelig som store likvide aktier.

Historisk har aktier givet et årligt afkast på 4,5 – 5 pct over inflationen ( målt på verdensindekset ) de seneste 100 – 150 år.
Forvent store udsving undervejs. Men på den lange bane er aktier en umådelig sikker investeringsform , såfremt man spiller på flere heste.

Vil du have noget mere håndgribeligt som du kan sidde og nyde mellem hænderne , er guld et alternativ ( barre eller mønter ).
Dette er dog mere risikofyldt med større udsving. På den meget lange bane stiger guld ( som aktier ) dog også altid mere end inflationen. Men horisonten er længere , og det forventelige afkast tillige lavere. I de seneste 10-15 år har guld dog klaret sig betragteligt meget bedre end aktier. Men forvent ikke dette fortsætter.
Svar
#9
Citat:Vil du have noget mere håndgribeligt som du kan sidde og nyde mellem hænderne , er guld et alternativ ( barre eller mønter ).
Dette er dog mere risikofyldt med større udsving. På den meget lange bane stiger guld ( som aktier ) dog også altid mere end inflationen.


Bestemt - det er rart at have lidt barre og mønter, MEN in mente at guld grampris skød op fra ca. kr. 65 per gram i 2005 / 2006 til tæt på de kr. 300 et - par år siden og som bestemt var en panikreaktion pga. den generelle uro i verdensøkonomi. Pt. er vi vist i kr. 235 per gram.
Ville guld falde i løbet af et - par år til kr. 150 - 170 per gram, ville ikke overraske mig. Men fra anden side, ej heller at prisen steg op til kr. 350 per gram.
Som den gode JohnFyn skrev (eller citerede Storm P), det ER svært at spå - i sær om fremtiden.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#10
Guld har generelt længere cykluser end aktier.
Nedture og opture kan vare ved i årtier. Fra toppen i 1980 var det stort set én lang nedtur frem mod bunden i 1999. Derefter fulgte en næsten uafbrudt optur på 11 år frem til 2011.
Toppen fra januar 1980 , der var drevet af den anden oliekrise i 1979 fik vi dog langt fra indhentet ved den lejlighed ( når der tages højde for prisudviklingen ).

Det er svært at forudse om tilbagefaldet de seneste to år er starten på en ny langvarig nedtrend , eller blot et bump på vejen før vi fortsætter op igen. De fleste analytikere tror det første.

Tyve år som investor har dog lært mig ikke at lægge for meget i disse forudsigelser. Analytikere tager ligeså ofte fejl som de rammer plet. Det samme gør jeg i øvrigt Icon_smil

Jeg synes guld er lidt dyrt prissat i øjeblikket. Men ikke så dyrt som mange forestiller sig , efter at have hørt udtryk som ”all time high” slynget vidt og bredt ud i medierne.

Reelt var der ikke tale om rekordniveauer under seneste optur. Toppen fra 2011 lød på ca. 1900 dollars pr. troy ounce. I 1980 var vi oppe at ringe over 2500 dollars , når der justeres for inflation. I dag ligger prisen på ca. 1400 dollars.

Guld har det som aktier med at blive alt for dyrt prissat under opture , og tilsvarende alt for lavt prissat under nedture. Jeg vil derfor ikke afvise det kan stige markant fra nuværende niveau. Men det kan også sagtens gå den anden vej.
På den meget lange bane er der dog ingen tvivl om det vil stige til nye højder. Det har det gjort uafladeligt i mere end 5000 år. Og det vil det vedblive med så længe der er vækst.

Men personligt mener jeg der er mere der taler for aktier i øjeblikket.
Aktier klarer sig historisk bedre end guld og obligationer. Alligevel har sidstnævnte slået aktier de sidste ca. 30-40 år. Guld de sidste ca. 15 år.

Aktier har stort set ikke rokket sig ud af flækken siden toppen i 2000. I mellemtiden har vi haft to dybe kriser der har slået aktieindeksene helt i dørken. IT boblen i 2000 , og finanskrisens udbrud i 2008.

Nu 14 år senere er vi først lige kommet op at snuse til niveauerne tilbage fra 2000. Det ligger fint i tråd med at aktier plejer at bevæge sig sidelæns i ca. 17-18 år. Hvorefter en markant optur venter forude i en nogenlunde tilsvarende tidsperiode.

Aktiemarkedet udgør en meget lille brøkdel i forhold til det enorme obligationsmarked.
Hvis investorerne først bevæger sig væk herfra , vil det drive aktiekurserne markant op ( pengene skal finde andre græsgange ). Derudover bliver der i disse år ført historisk lempelig pengepolitik fra centralbankerne. Det er alt sammen gavnligt for aktiemarkederne.

Dette betyder ikke der ikke ligger en ny nedtur og venter lige om hjørnet. Det kan der sagtens gøre. Men på den lange bane forudser jeg særdeles gunstige tider for aktiemarkedet.
Det historiske efterslæb i forhold til obligationer og guld. Lave renter der får investorerne til at flygte ud af obligationsmarkedet. Og fortsat lempelig pengepolitik.

Men jeg kan sagtens tage fejl. Det har jeg gjort så ofte før Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)