lommeur
#1
jeg stødte på min bedstefars lommeur i skabet...
Ville høre om der er nogen her der kan fortælle mig lidt om uret, alder, oprindelse osv..
Og om det evt, har nogen værdi
Svar
#2
Hej Snakko

Der er helt sikkert nogen her på forum som kan hjælpe dig....

Hvis de altså får uret at se. Gerne med billeder af værket inden i uret.

/ras
Svar
#3
Hej snakko

Og velkommen til urforum Icon_e_biggrin
Vi er mange her der har noget kendskab til ure, deriblandt lommeure men færreste af os er synske (så vidt jeg ved).
Så med mindre du lægger et eller helst flere billeder af lommeuret eller evt. henviser med et link til et sted, hvor de i forvejen ligger så bliver det svært.
Så nogle billeder af uret, hvor man kan se skiven og værket vil været til stor hjælp, hvis du forventer, at vi kan fortælle dig lidt om uret Icon_e_biggrin
Svar
#4
ja prøvede jeg også på .. billedet var for stort, nu har jeg vist lavet et nyt indlæg
Svar
#5
her er billede , jeg har gjort mindrre ikke så godt
Svar
#6
der står Arsa 15 rubis og incabloc på urskiven
Svar
#7
ARSA stå for Auguste Reymond S.A. firmaet er grundlagt 1898 og meste kendt for deres lommeurværk Unitas 6497/6498 som stadig produseres af ETA.
Incabloc er stød absorberings system til balancehjuletsleje. 15 rubis er antalet af stenlejer (kunstige rubiner).
Dit lommer ur er ca. 1930-1940'erne (gæt efter skivens udseende) ARSA eksistere stadigvæk, dog ikke ure efter min smag.

[url]"http://www.augustereymond.ch">http://www.augustereymond.ch[/url]
Svar
#8
har det noget værdi
Svar
#9
Hvis du får gode minder om din bedstefar ved at holde det i hånden, så har det en værdi. Icon_e_biggrin
I handel 300 kr. og måske 500 kr. hvis det er en af de nævnte Unitas urværker.
Svar
#10
Jeg vil gætte på 10-20 år yngre ift. RoyOdense's gæt.
Incabloc kom AFAIK lige omkring WWII og blev brugt i armbåndsure først.
Desuden er Unitas 6497 først lavet fra 1950 så jeg vil gætte på, at uret stammer fra 50'erne eller sågar også måske fra 60'erne.

Jeg er ret enig med RoyOdense i vurdering af urets værdi. Uret er desværre ikke ret meget værd end dets værk. Kassen er, hvis du er heldig lavet af rustfritstål og sandsynligvis af forchromet eller fornickelt stål. Og havde det været sølv så vil det ikke rykke meget på værdien.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)