Info søges - ældre lommeur af ukendt mærke
#1
Udover det Omega Geneve Dynamic som jeg har postet i anden tråd, så vidste svigerfar mig også dette lommeur som stammer fra hans familie. Vi ved intet om lommeuret, så al information - selvom den måske virker sparsom - vil vi sætte pris på.

Jeg kan i øvrigt fortæller, at uret virker og tikker lystigt Icon_smil

På forhånd tak.

Billeder er vedhæftet: klik på billederne for at se dem i højere opløsning.

İmage
İmage
İmage
İmage
İmageİmage
İmage
Morten Østergaard Koch
________________________
Breitling Chronomat Evolution
Panerai PAM112
Seiko Sumo
Omega Planet Ocean XL
Panerai PAM292
İmage
Svar
#2
Hej

Urets yderkasse er af sølv (0.800), urets inderkasse ('låget' under låget) kan være af sølv, nikkel eller lign, for at se det skal inderkassen også lukkes op. Det ser ud til at kassen har været forsøgt malet/larkeret sort, der er forgyldning udvendig på urkassen. Skiven er pænt - en enkelt hårlinje, men igen direkte skader. Viserne er sandsynligvis af nyere dato (næppe oprindelige). Intet tyder på at uret er lavet af nogen af de store/kendte fabrikanter, det er sandsynligvis et halvfabrikatet (hvilket var ekstremt udbredt i starten af 1900'erne), og dermed samlet af den lokale urmager. Uret har ingen nævneværdig større handelsværdi, så behold det som minde.

mvh
Tommy
Svar
#3
Tak for info Tommy. Jeg sætter pris på dit indlæg.

Jeg er godt klar over at det ikke er et værdifuldt ur, og søgte netop den slags informationer, som du bidrog med Icon_smil
Morten Østergaard Koch
________________________
Breitling Chronomat Evolution
Panerai PAM112
Seiko Sumo
Omega Planet Ocean XL
Panerai PAM292
İmage
Svar
#4
Hej Morten
Hvis du nu fik lukket op ind til værket og taget nogle billeder af det, så kan det være der kommer mere info.... Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#5
Lars, kan jeg selv gøre det, eller kræver det en urmager?
Morten Østergaard Koch
________________________
Breitling Chronomat Evolution
Panerai PAM112
Seiko Sumo
Omega Planet Ocean XL
Panerai PAM292
İmage
Svar
#6
Hej
Det burde du kunne gøre selv, brug en negle så kan du ikke ødelægge andet end din negle.
Hvis du nu lukker bagkassen, uden at den klikker, så vil du se når du kigge på uret bagfra, tænker dig en urskive, så ca kl 2 er der et indhak eller "vinge" (vinge på den yderste og indhak på den inderste låge) sæt neglen der ind og hold den inde imens du trækker den ned mod kl 4, så burde låget lukke op. Sidder det så fast at du ikke kan få det op, kan du bruge en kartoffelpillekniv, gør det samme, ind i revnen også vip den op, pas på du ikke skærer dig i fingrene. Det lyder vældig svært, men er ret nemt når man har prøvet det.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)