Vintage ure med en Ø på min. 40mm
Som overskriften antyder, er jeg på udkig efter et lidt ældre (alder er egentlig underordnet) ur. Uret er tænkt som et "dress-ur" - altså et klassisk ur med læderrem der går godt til et jakkesæt.

Har kigget en del på de gamle Constellations, Seamaster - er helt pjattet med pie-pan skiven - men jeg er bare bange for, at de er for små.

Så spørgsmålet går på: Ældre/vintage mærker, hvor vi kommer op omkring de 40mm - findes de? Det behøver ikke at være Omega, bare det er mekanisk/automatisk.

//Marklund
-Breitling Navitimer World
-Korsbek Oceaneer
-Rolex Datejust (1601)
Svar
Hej

Det er nogenlunde let at finde en vintage chronograph på 40mm
Her er mit 40mm Enicar Graph, jeg synes er så enkelt at det kunne "skjule" sig som et dress ur (Forestil dig det med en læderrem):
İmage

Vintage dress ure på 40mm er noget mere sjældent, da "Big size" vintage ure er 38-39mm.
Prøv eventuelt at kigge lidt på Tudor, da en Oystercase og krone by Rolex Geneva ikke fornægter sig som et lækkert dress ur!
Jeg har haft et som dette Tudor Prince Oysterdate (Big Size) 38mm og jeg har dette Omega De Ville Electronic Chronometer på 39mm (Omega laver også en 39mm Constellation Electronic Chronometer der er mere rund.
İmage
Der er selvf. mange andre vintage ure på 40mm, men lige disse har jeg erfaring med at de opfører sig godt sammen med et jakkesæt:-)
İmage
Svar
Marklund Skrev:Som overskriften antyder, er jeg på udkig efter et lidt ældre (alder er egentlig underordnet) ur. Uret er tænkt som et "dress-ur" - altså et klassisk ur med læderrem der går godt til et jakkesæt.

Har kigget en del på de gamle Constellations, Seamaster - er helt pjattet med pie-pan skiven - men jeg er bare bange for, at de er for små.

Så spørgsmålet går på: Ældre/vintage mærker, hvor vi kommer op omkring de 40mm - findes de? Det behøver ikke at være Omega, bare det er mekanisk/automatisk.

//Marklund

Så vil jeg først prøve dem på armen, før jeg siger noget.
Men, mig bekendt er 40mm ikke de mest udbredte størrelse for vintage ure.
Ene eksempel har du i din underskrift som er 40mm eller derover i vintage version.
Andet, jeg kender til er Omega Speedmaster.
Men et decideret dress-ur ( enkelt skive, ingen ekstra funktioner) kender jeg umiddelbart ikke til i størrelse 40mm.
Jeg har set nogle Omega og Tissot ure i 37,5mm størrelse men specielt Omega'erne er sjældne og dermed også dyre(re).
Connie og Seamaster fra 1950'erne og 60'erne er i 90% af tilfælde ikke over 35mm.
Svar
Det er absólut ikke almindeligt med det du formentlig mener med DRESS at finde vintage i 40 mm. Finder du 38 mm skal du være glad. Du kan sagtens finde kronografer, og ENKLE andre - ofte lidt military agtige - og det er jo ikke rigtigt dress. Du må op i noget nyere - så findes det (hvilket gør mig undt at sige)
Bemærk, at 38 mm dress ser ret stort ud - i forhold til et 38 mm dykkerur, fordi glasåbingen er så stor

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
IWC Portugieser? Det bliver dog dyrt...
Skift ur, når du står op!
Svar
olof Skrev:IWC Portugieser? Det bliver dog dyrt...
var den faktisk fulde 40 hvis vi taler vintage (som jeg opfatter tilbage omkring før 1980? Aner det ikke selv, ved godt den var stor, men holdt den fulde 40 mm i tresserne og halvfjerserne i den rene dress version (ikke krono)?
vj
Besøg min blog om ure!
Svar
Det er ikke nemt at finde dog ikke umuligt,, her er min Omega som "kun" er 39mm.

İmage

İmage

Den er igang med at få en makeover hvor den bliver sat i stand fra A-Z, ser frem til at få den tilbage.
By
G
Svar
hannover_dk Skrev:
var den faktisk fulde 40 hvis vi taler vintage (som jeg opfatter tilbage omkring før 1980? Aner det ikke selv, ved godt den var stor, men holdt den fulde 40 mm i tresserne og halvfjerserne i den rene dress version (ikke krono)?
vj

42 mm, så vidt jeg kan se på min vintage katalog. Den viser et model både fra 40erne og 70erne. De var virkelig usædvanlig store, baseret på et lommeurkaliber.
Skift ur, når du står op!
Svar
olof Skrev:
hannover_dk Skrev:
vj

42 mm, så vidt jeg kan se på min vintage katalog. Den viser et model både fra 40erne og 70erne. De var virkelig usædvanlig store, baseret på et lommeurkaliber.
Jamen sådan er det jo - det giver jo så anledning til at sige, at hvis man vil ha 40+ så er mariage = netop armbåndsure bygget over gamle lommeurs kalibre jo en mulighed at søge på f.eks ebay - der er en del flotte værker i IWC og Longines f.eks. ind i mellem med original skiver med nyere kasser - men de er jo, som så sikkert den gamle portoguise lidt høre for et dressur?
Jeg har faktisk selv en Eterna Mariage - med nyere emalje skive og nysseligt gammelt værk - og den bliver da ind i mellem bemærket - netop på grund af sin størrelse på 42 mm
İmage
İmage
vh
vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)