Nyt ur: Raslende rotor og manglende serienummer
Hej,

Jeg kunne godt tænke mig noget input omkring mit ur. Der er to forhold.

1: For et par måneder fik jeg erstattet mit Tag Heuer Carrera Automatic gennem en forsikringssag med et nyt. Problemet er dog nu, efter udbedring af rids på bagkassen (udskiftet med ny), at den mangler sit serienummer. Det fremgår altså nu kun på bagsiden hvad modelnummeret er. Det betyder altså noget for mig at uret har en ”identitet” og kan sammenholdes med et certifikat. Specielt hvis jeg på et senere beslutter mig for at sælge uret, at det så kan påvises at være ægte.
Det er dog ikke muligt at få en ny bagkasse på med serienummer, så det er en noget kedelig nyhed.

Hvad synes i? Der er vel ikke så meget man kan stille op, når man får det at vide?

2: Det andet ”problem” er at selve rotoren føles løs. Den roterer som den skal, men holder man uret og lænken fast og ryster det op og ned, kan man mærke og høre tydeligt hele rotoren er løs (hele rotoren bevæger sig op og ned). Det er ikke noget man umiddelbart vil ligge mærke til, men hvis man ved det, er det let at fremprovokere. Mit gamle ur lød ikke sådan, mit brors gør stadig ikke og uret hos forhandleren der blev sammenlignet med gjorde det heller ikke. Det blev dog sendt tilbage uden at være udbedret. Tidsmæssigt har jeg en idé om at det går nogenlunde som det skal, men det irriterer mig altså grænseløst. Da jeg pointerede det fik jeg bare at vide at der nok ikke ville ske noget selv om jeg sendte det til reparation igen (det gjorde jeg altså).

Har i nogen erfaring med hvad problemet kan være?

Jeg har en ide om at urmageren muligvis har misforstået problemet. På følgeseddlen der blev sendt med stod der blot at rotoren raslede, men ikke ”hvordan” dvs. ved bevægelser på tværs af dens normale rotationsretning. Nu er det dog tredje gang han får det igen, så jeg håber han giver det en chance denne gang.
Det må være frustrerende at have mig som ny kunde, men for mig bør det bare være i orden når man får et helt nyt ur. Det er trods alt ikke et quartz ur man har trukket i en automat.

Tak fordi i gad læse.

Mvh. Takechan
Svar
Har du ikke fået den beskadigede bagkasse med ? Det ville man da normalt få ... Med den beskadigede bagkasse i hånden, og den nye monteret, kan du jo let forklare dig overfor en eventuel køber i fremtiden. Det er dog meget normalt, at erstatnings ur-kasser og bagkasser ikke har serienumre. Det kan de jo af gode grunde ikke have Icon_e_wink

ETA 7750 kan have megen wobble lyd. På nogle modeller, har jeg erfaret, at det ikke siger ret meget, og på andre siger det langt mere. Jeg har dog ikke oplevet, at wobble lyden har haft indflydelse på tidtagningen, ligesom du heller ikke har. Hvis du er sikker på, at uret siger en lyd, som det ikke skal, så kontakt en urmager. Snak med ham, forklar hvad du mener og lad ham lytte.

Hold os endelig opdaterede Icon_e_wink Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Hej John,

Det var da et glimrende råd. Jeg hører lige næste gang om de ikke har mulighed for at fremskaffe den gamle kasse fra urmageren.

Mht. selve lyden så synes jeg selv det er lidt voldsomt. Man behøver slet ikke engang at lægge øret tæt på før man kan høre det. Siden det kan mærkes, er det måske hele indmaden eller mere end bare roteren der flytter sig op og ned i urkassen?

Det kan være jeg skal se om det er mulighed for at snakke med urmageren der laver det. Det bliver vist (tror jeg) lavet af Tag Heuers Certificerede Service Center der ligger i Lemvig.

Tak for rådene Icon_e_smile
Svar
Vær opmærksom på det som vi kalder "Woble" fra et 7750 kan være meget højlydt.
Jeg havde på et tidspunkt et Panerai, med et 7750, hvor det var meget tydeligt.

Og det kunne komme på helt tilfældige tidspunkter, selv om at jeg sad helt stille og så kunne det føles som et lille "jordskælv" på armen.
Og lyden var meget "skramlende" nærmest metalisk, også selv om at armen var langt fra mit øre Icon_e_biggrin

Bare så du er obs på, at det ikke nødvendigvis er en fejl Icon_e_wink
Under alle omstændigheder, så held og lykke med det Icon_e_biggrin
Svar
Hej Kim,

Tak for svaret. Det er lækkert med noget feedback.

Hver gang man vender uret rundt, dvs. hvis du holder det i top (kl. 12) og bund (kl. 6) vandret og roterer det 180 grader kan man mærke og høre det. Hvis man så vender et tilbage igen 180 grader kommer lyden igen. Det svarer faktisk til at man havde en mønt i kassen i stedet for selve det mekaniske urværk med 0,5 mm mellemrum mellem hver flade. Så hver gang man roterede uret ville mønten falde ned. Det er fakisk nogenlunde sådan jeg bedst kan beskrive det. Derfor hvis jeg så holder fast i lænken og ryster uret op og ned føles det som en tung mønt der rammer toppen og bunden af uret hele tiden.

Svarer det nogenlunde til det fænomen i beskriver som wobble?

Det vil selvfølgelig været noget mindre bekymrende hvis det "bare" er det, men det er da lidt spøjst at det skulle være det eneste ud af de fire andre identiske der siger sådan.
Svar
Det lyder umiddelbart lidt mærkeligt.......
Det bliver spændende at høre resultatet fra urmageren.
Svar
Håber tredje gang er lykkens gang Icon_e_smile

Har kontakten butikken der skiftede bagpladen, så de ville lige vende tilbage om de stadig havde den liggende. Urmageren var lige taget på ferie...

Gør det nogen forskel når jeg siger at det er et Chronograph? Det er måske stadig et ETA 7750 urværk der driver det (modsat ikke chronograph udgaverne)?
Svar
Takechan Skrev:Gør det nogen forskel når jeg siger at det er et Chronograph? Det er måske stadig et ETA 7750 urværk der driver det (modsat ikke chronograph udgaverne)?
Ja ETA 7750 er netop en kronografværk som er kendt for en woblen, lidt forskelligt fra kasse til kasse og nok også værkserier, men visse mærker den tydeligt i armen og hører den
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg havde "måske" heller ikke gjort noget ved det, hvis jeg ikke havde haft et tilsvarende før, som intet sagde.

Det er måske lidt naivt af mig at tro at de kan lave ure der er nogenlunde ens Icon_e_smile?
Svar
Så var 3. gang lykkens gang.

Fik mit ur tilbage i dag og det er stoppet med at klapre.

Jeg snakkede med urmageren pr. telefon efter han havde kigget på det. Han nævnte at der på bagsiden sad nogle fjedre man kunne stramme så urværket indeni ikke bevægede sig. Han havde derfor efterspændt dem der forhindrede lodrette bevægelser.

Det er den bedste måde jeg kan forklare det på.

Desuden fik jeg den gamle bagkasse tilbage Icon_e_smile

Uret blev ikke sendt til Tag Heuer, men til butikkens egen urmager. En del bedre service end den afdeling hvor jeg købte uret (der blev det afvist at uret larmede, selv om jeg tydelig viste hvordan man fremkaldte problemet).

Tak for hjælpen!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)