3 spørgsmål vedr. Seiko
#11
Lasergravering er ganske tynd - ofte ikke meget dybere end en almindelig god ridse - almindelig mekanisk graving er langt kraftigere.
Laser bruges oftest til serienumre og lignende og ikke til de flotte motiver (normalt)

Som jeg ser det er alle de viste Seiko mekanisk graverede (eller hvad det hedder)

Laser gravering, kan risikere at blive ødelagt ved en kraftig pudsning (eller af en natorem som kører mod den i længere tid Icon_redface ) Den kraftige "mekaniske" gravering vil holde lææææææææææænge -

Plaketter påsat bagsiden - som også vist på visse af seikøerne (eller som typisk på Omega constellations) - bliver noget mere slidte, da det ikke der normalt er gravering, men derimod ophøjet motiv som slider mod huden. Selv det holder dog ret godt når det er stål - og båret på hånden også fint nok i guld, selv om en constellation efter 15 år på armen (og det er meget for et ur) ikke har så mange stjerner tilbage.

Du behøver ikke frygte noget med seiko som jeg ser det

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#12
Det er ikke fordi, men på den Certina er det ikke en gravering, men laser. Og ja den vil forsvind selv bare ved almindeligt brug på hånden, det behøver den ikke at komme til polering for at gøre. Er et problem når der skal bestilles kassedele til urene og de er godt brugte, forøvrigt slås Rado med samme problem Icon_evil Icon_evil Icon_evil
Gravering er simpelt og enkelt en spån der fjernes fra (i dette tilfælde) bagkassen, og der med fremkommer en hulning i materialet....graveringen. Kan du ikke se en "skygge" så gå ud fra det ikke er en gravering.
Graveringer i bagkassen er faktisk fræset ned i bagkassen. Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#13
Denne Seiko 7548-7000 har 39 år på bagen og er blevet brugt som militært tjenesteur i en lang årrække. Uret har masser af brugsspor, men bagkassegraveringerne er stadig lette at aflæse. Min erfaring med denne form for Seiko bagkasser er, at de holder godt, og at de også kan tåle at blive poleret uden at inskriptionen tager sønderligt skade, da den er forholdsvis dyb

İmage

Mange herinde er ikke de store quartz entusiaster, men det betyder dog ikke, at quartz ikke fra tid til anden kan være et nærmere bekendtskab værd Icon_e_wink Dette ur, drevet af et 5 juvelers 7548 quartz værk, kører stadig upåklageligt og super præcist så mange år efter. For godt et års tid siden fik jeg monteret safirglas og nye pakninger, og så klarede uret i fin stil en 10bar (100m) tryktest. Læg dertil, at sekundviseren rammer hver eneste markering dead on hele skiven rundt. Og ja, masser af brugsspor, men til gengælde står det 100% originalt Icon_e_biggrin Min ultra-beater: Seiko 7548-7000 Icon_cool

İmage

P.S.: Hvis billedet skal ses i stor størrelse, så klik på det, og åben billedet i et fuldt vindue Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
#14
Det er sgu for ringe af Certina de ikke bruger rigtige graveringer.
Svar
#15
Alt er jo afhængig af, hvad ting skal koste og hvordan man prioriterer. Certina laver, såvidt jeg ved, ure i en rimelig kvalitet til prisen, og det er klart, at for at kunne gøre det, så er man nødt til at gå på nogle kompromisser hist og her. Bagkassen er da her, i mine øjne, et oplagt valg, frem for så mange andre steder ...

Det efterfølgende er naturlgivis en dybt subjektiv påstand, men den vil jeg så stå ved Icon_razz Seiko er en af de få producenter, hvor du ved visse modeller får rigtig meget ur for dine penge. Ingen andre producenter kan f.eks. formå at lave en automatic diver i en kvalitet som en SKX007, som har både inhouse værk, 120 kliks lynette og super god lume kombineret med et klassisk og holdbart look. Bevares, Seiko laver også en masse, som jeg ikke vil have inden for husets fire vægge Icon_redface men hvis du ved, hvad du skal gå efter, så er Seiko vanskelige at komme uden om i kategorien "good value for money" Icon_e_wink

Og i kategorien "best value for money", er der ingen tvivl om vinder modellen Icon_cool

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#16
Til Seiko Monster kan godt fås originalt safirglas. Red, yellow og Blue ltd edition kommer alle med Safirglas. Min urmager skaffede safirglas, monterede og tryktestede mit Black Monster da jeg moddede det. Pris: 1000dkr
İmage
/SK
Svar
#17
Ja det er nok bare en ligegyldig detalje for de fleste , om der står noget på bagkassen eller ej.
Men jeg læser med stor interesse de informationer der er indgraveret bag på uret , jeg vil ikke undvære det.
Svar
#18
En Seiko quartz bagkasse fortæller også rigtig mange ting:

Logo, og evt. navn, som indikerer uret tilhørsforhold (stor tsunami lig med diver, her fra Marinemaster serien)
8-cifret modelnummer (angivende værket og kassen)
6-cifret produktionsnummer (måned, år og løbenr.)
Batteritype og hvornår det skal skiftes
Hvilket materiale urkassen er fremstillet i
Hvis det er en diver, så vil der stå hvilken type det er (nedenfor er det et ur til mixed He-Gas diving)
Endelig, så vil der også ofte stå, hvor uret er fremstillet

Det er jo næsten som en hel bog Icon_razz Her er det bagkassen på en SBBN011 Darth Tuna Icon_cool

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#19
Mon ikke nogle af bagkassernes tekst og motiver er standset ind i kassen, som en del af formningen af bagkassen?
Svar
#20
Jeg kender ikke de tekniske termer for, hvordan arbejdet på bagkassen er gjort, men al tekst er "nedsænket" i bagkassen på den viste Seiko. For mig vil det sige, at det holder rimelig godt, som spørger i starten var efter at vide. Præget, nedstandset, graveret eller hvad søren det ellers kaldes, det kan jeg så få hjælp til at afklaret Icon_e_wink Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)