Erfaringer med Du Bois?
Kære Ur Entutiaster,
Jeg er I den heldige situation, at jeg har i gave ‘fået’ dvs. det er ej købt endnu et Le Chronographe '1910' fra Dubois & Fils– ja, ja, det er efter eget ønske Icon_e_smile

Men så er det jo også at spørgsmålene melder sig...

Kan man sige noget om vedligeholdelsesomkostninger? – jeg kan forstå at urværket er et Valjoux 7.750 eller 7.751, men det siger mig intet i forhold til pris / kvalitet. Jeg læste et interessant indlæg på jeres hjemmeside med sammenligning af forskellige ure: ’Skal kronografen koste 8.000 eller 55.000 kr.? Skrevet Af Mads Gjødesen.
Det gav nogen indsigt, men jeg er jo lægmand!

Finish ser jo ud til at være super, men hvilket ur gør ikke det på et billede?
[url]"http://www.dubois1785.ch/sprache2/n251692/i370396.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.dubois1785.ch/sprache2/n251692/i370396.html[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Har I nogen erfaringer i den henseende ?
Al omtale af Du Bois & Fils er jo interessant læsning og vel også med til at gøre uret attraktivt....men, holder historien. Internettet kan jo være en taknemlig størrelse.

Hvad I end kan / ønsker at bidrage med er meget kærkomment.

Med ønske om et godt Nytår
Svar
Jeg har aldrig hørt om dem. Der er ikke et eneste til salg på chrono24.com (der ellers normalt har alt mellem himmel og jord) og deres navn ligger meget tæt op af Roger Dubuis der er et high-end luksus mærke.

Hmmm... Jeg siger nej tak.

Morgan
Svar
Firmaet er skam et ældgammel Schweizer firma, med gode ure helt tilbage for over 100 år siden - og en ganske lang historie - men i nyere tid ringer de heller ikke nogen klokke hos mig.

Det er muligvis/sandsynligvis, indtil nogen ved mere, et gammelt og ret fint mærke som er opkøbt af en nyere producent, for at give autencitet. Det er der en del af. Det er ikke i sig selv noget specielt dårligt, man skal bare regne med, at der ikke så er en kobling direkte til det gamle firma.

En del af disse, vel faktisk flertallet, bruger ofte forholdsvis billige værker og har - som denne virksomhed også har nu - et KÆMPE program. Det er typisk for forholdvis standariseret design og værk anvendelse.

De kører dog ikke så vidt jeg kan se, kinesiske værker, men ETA 2892 + 2892 med DD modul + i det du kigger på, Valjoux 7750 eller 7751

De maskiner findes næsten identisk i Kinesiske versioner, men må så ikke hedde valjoux. Her er det en tillidssag, og mon ikke det er valjoux 7750 der er i. Det er en prisfornuftig, holdbar kronograf, som ligger i masser af ure i prisklassen 6.000 og op omkring 20.000.

Den kan repareres af de fleste urmagere og reserve dele findes.

Resten er så op til dig - det ser pænt ud, går sikkert fornuftigt og godt, men er omvendt også et som tager en stor afskrivning fra nyt, i forhold til de store mærker - men der er også penge at spare

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Firmaet er skam et ældgammel Schweizer firma, med gode ure helt tilbage for over 100 år siden - og en ganske lang historie - men i nyere tid ringer de heller ikke nogen klokke hos mig.

Det er muligvis/sandsynligvis, indtil nogen ved mere, et gammelt og ret fint mærke som er opkøbt af en nyere producent, for at give autencitet. Det er der en del af. Det er ikke i sig selv noget specielt dårligt, man skal bare regne med, at der ikke så er en kobling direkte til det gamle firma.

En del af disse, vel faktisk flertallet, bruger ofte forholdsvis billige værker og har - som denne virksomhed også har nu - et KÆMPE program. Det er typisk for forholdvis standariseret design og værk anvendelse.

De kører dog ikke så vidt jeg kan se, kinesiske værker, men ETA 2892 + 2892 med DD modul + i det du kigger på, Valjoux 7750 eller 7751

De maskiner findes næsten identisk i Kinesiske versioner, men må så ikke hedde valjoux. Her er det en tillidssag, og mon ikke det er valjoux 7750 der er i. Det er en prisfornuftig, holdbar kronograf, som ligger i masser af ure i prisklassen 6.000 og op omkring 20.000.

Den kan repareres af de fleste urmagere og reserve dele findes.

Resten er så op til dig - det ser pænt ud, går sikkert fornuftigt og godt, men er omvendt også et som tager en stor afskrivning fra nyt, i forhold til de store mærker - men der er også penge at spare

vh
Firmaet er listet i Wristwatch Annual 2008 (side 192-193) grundlagt af Philippe Du Bois og sønner 1785, i familiens hus i Le Locle

Der er omtalt en Le chronographe 1910 ref. 38570 indeholdende et automatic ETA Valjoux cal. 7751.

Urkasse i rødguld Ø 38mm, variationer i guld og hvidguld

Listepris 2008:

USD 11745
Svar
Rosinen Skrev:vh
Firmaet er listet i Wristwatch Annual 2008 (side 192-193) grundlagt af Philippe Du Bois 1785.
[/quote]
Jo men det kan de sagtens være, uden at have den gamle forbindelse. Masser af de virksomheder har ligget dormant - og er blevet overtaget af helt nye ejere, som profiterer på det gamle navn.
Pierce kunne være et andet typisk eksempel, men der er rigtigt mange. Man skal tænke på at langt over halvdelen af de Schweiziske firmaer gik ned i halvfjers/firserne -
I mange fald har familien stadigt navneretten og/eller andre rettigheder, og sælger så dem, og så kører firmaet, som om det er den samme virksomhed, hvad det reelt slet ikke er.

Ofte købes naturligvis så færdige kasser og værker, type ETA og Valjoux 7750 til kronoerne (eller for visse kinesiske værker), og lynhurtigt bygges meget store kollektioner op - uden virksomhedens egentlige præg.

Jeg kan ikke med sikkerhed sige det er sådan med Du Bois - men tror det, for de har været helt borte i masser af år, og har nu en STOR kollektion med standardværkerne

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)