21-06-2009, 11:56 PM
|
ny darling i folden...
|
|
22-06-2009, 12:11 AM
For mig, der er det viste ur et super smukt eksempel på, at enkelthed har stor æstetisk skønhed ! Hvor er det smukt !!!
Til lykke med uret ! Glæder mig til at høre mere om værk, "feel" og historie De venligste hilsner, John
22-06-2009, 01:28 PM
Super flot og klassisk ur. Værket er nu noget ganske særligt, så syntes da lige et billede er på sin plads (her dog en nyere version med skelleteret rotor)
22-06-2009, 03:10 PM
Et utroligt enkelt, klassisk dress-ur med et af de fineste automatiske værker. Tillykke med et meget flot og ædelt ur.
Hvad er diameteren på uret? Jens-Kristian
22-06-2009, 06:08 PM
nej, uret er lidt mindre på 34mm uden krone og produceret i 70´erne. Uret er knapt 4mm tykt, hviket jo er ekstremt for et automatikur med datovisning. Typisk er dressure fra denne era desværre ret hærgede når vi taler skivestand. Dette er dog i rigtig flot stand, hvilket primært beror på at det er med skruekrone og skruebagkasse, altså water-resistant, men egentlig mere vigtigt air-resistant. De typiske dressure med snap-on bagkasse og åben kroneindgang har det med at lide under den oxideringsproces som deres konstruktion desværre ikke modvirker. Uret hører absolut til en af mine bedste urkøb so far, og slutprisen landede på 860£ eller knapt 7600,- Dkr. Se det er value for money!! Typisk lander denne type ure i USA på omkr. 2500$-3000$ for cal.2120 modellen uden datovisning og mellem 3000$-4000$ for cal.2121 modellen under no-reserve auktioner, og kan købes som buy-it-now for mellem 1000$-2000$ mere. Dertil kommer naturligvis danske afgifter, og så er det efterhånden ligeså dyrt eller dyrere end man indimellem kan købe det hos eksempelvis kaplans i sverige. Helt rosenrødt er det hele dog ikke, da uret skal serviceres og jeg nok må påregne lidt ekstra moneter på den tur. Mads, så vidt jeg husker har du et RO med kal.2121 som du har fået serviceret i DK. kan du oplyse om urmager og pris for operationen?
22-06-2009, 09:31 PM
Service på mit RO Jumbo fiksede Halse. Ikke et job for amatører og ved at Poul Halse fik sat sin ekspertise på prøve. Eneste forbehold er at der kun skal renses og smøres, da de ikke har adgang til reservedele. Men det blev fikset og kostede vist ca. 1.500-2.000 kr. for et par år siden. Kan ikke præcist huske det.
Det var da en overkommelig pris du fik det til /Mads
22-06-2009, 10:28 PM
Hold da op for en tophandel - det er jo tæt på lovligt røveri ved fuldt dagslys
Flot og enkelt som et klassisk ægte dressur - og så JA den skrue bagkasse gør jo at bagsiden også er SMUK vh Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure!
22-06-2009, 11:55 PM
hannover_dk Skrev:Hold da op for en tophandel - det er jo tæt på lovligt røveri ved fuldt dagslys prøv at tjekke følgende link, som på trods af mangler, giver en god indsigt i, hvorfor denne type ure, kaldet dressure indenfor armbåndsure og Fräckure indenfor lommeure, er så interessante for manufacturerne. [url]"http://journal.hautehorlogerie.org/en/passion/in-history/extra-thin-watches-calling-card-for-manufactures.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://journal.hautehorlogerie.org/en/p ... tures.html[/url] Og lad mig så tilføje at den gængse defination af dressure, så som time-only osv, IKKE er opstået som en karm for hvad de skal være, men en efterfølgende konstatering af hvad de var. Den udfordring blandt manufakturer at kunne producere det tyndeste værk(målbar skala), som udtryk for manufakturens horologiske formåen. At man undlod sekundviser for at kunne konstruere et endnu tyndere værk er rigtigt, at man undlod en sekundviser fordi at genren definerede det, er det rene nonsens. Anyway Piaget kom på banen med deres kal. 12P, og Audemars var presset, Vacheron som oftest i dette spil agerer medløber fulgte følgeligt med, og ligeledes PP, som nok dummede sig ved ikke at hoppe på vognen i starten med det manuelle AP kal2003/VC Kal1003, og led et kraftigt prestigeknæk med deres kal. 175 og 177, som baserede sig på F.Piguet kal.21 ebauche, også benyttet af bl.a. Rolex, Chopard, Bueche Girod og andre. Ikke fordi værket er en horologisk perle, men den lille ekstra 1/10 af en millimeter er hvad skiller eliten fra mængden. Lidt det samme som 100m disciplinen i løb. Der findes sikkert tusindvis som kan den på 10 sek. men kun en håndfuld under 10 sek og kun éen Usain Bolt. Andre discipliner, det mest robuste, det mest komplicerede osv, er i princippet utømmelige kilder. Big Ben er sikkert nok mere robust end et Rolex, så på med remmen, og kopier det det mest komplicerede og tilføj et par ekstra skruer osv. Men tyndhed har en grænse, hvor det ikke længere er menneskeligt muligt at overgå. Og dog Jean Lassalle udviklede et manuelt på 1,2mm og automatik på 2mm, disse var dog ikke opbyggede efter den traditionelle vis, og vandt aldrig respekt i det øvrige Geneve. Piaget overtog rettighederne, som afløsere for henholdsvis kal. 12p og 9p, men kom hurtigt på bedre tanker.
23-06-2009, 04:25 PM
hannover_dk Skrev:Hold da op for en tophandel - det er jo tæt på lovligt røveri ved fuldt dagslys Helt enig en SUPER handel man kunne lave en årlig begivenhed hvor årets bedste køb herinde blev kåret ud fra nogle opsatte parametere (kunne laves som en lille event til det årlige urtræf) Den her til de ca 8k er det stærkste køb jeg har set længe herinde,den ville helt sikkert få min stemme RESPEKT herfra |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|
Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)