Afstemning: Hvilken karekter giver du værket
13 Værk i top kvalitet og finish
11 Værk i super kvalitet med fine detalje pænt over middel
10 Værk i høj kvalitet over middel
9 Værk i pæn kvalitet med lidt finish
8 Værk i pæn kvalitet uden ekstra finish
7 Værk i standard kvalitet
6 Værk i ”kun funktionel” kvalitet
5 Værk i ringe kvalitet
03 Værker i meget ringe kvalitet
00 Værker i meget, meget ringe kvalitet
[Vis resultater]
Afstemningen lukkes på: 26-10-4374

Hvor høj er kvaliteten på værket
Nu fik vi jo (os der var der) en lektie i bedømmelse af værkernes kvalitet i Herning. Tak for det Mads.

Men kan vi bruge de vi har lært til noget. På denne 13 skale hvordan vurderer du så dette værk? Det er samme værk på alle 3 fotos, jeg har blot kun vist dele for at undgåp at man kan se hvem det har lavet det!

Prøv at vurdere værkets kvalitet og finish ikke standen - forestil dig at det var nyt. Du er mere end velkommen til at begrunde dit valg. Ome 10 dage når afstemningen slutter vil jeg selvfølgelig fortælle hvilket værk det er, men ikke hvilken kvalitet der er rigtig - for det ved jeg ikke!

İmage
İmage
İmage

vh Baun
Svar
Sjov leg. Jeg synes det er svært, specielt fordi jeg forvirres lidt af 2824 - 2892 som jeg ikke lige kan genkende på nogen af billederne, som jeg ville have troet var et manuelt værk.
Ikke nogen større finish at spore i form af fine slibninger af broerne kanter eller - geneve - men virker rhodineret, så jo heller ikke helt ringe - og broernes kanter ser ud som "pæne" ure gjorde i 1960.
21 juveler, så mere end bare et møgværk der lige kan holde det i gang - men ingen svanehals eller anden finregulering, så uden at tage stilling til 2824-2892 problematikken - kontra at jeg synes det ser manuelt ud, så giver jeg (uden større forstand desværre) en ca 7-8 point med lille pil op Icon_e_smile til det ud fra det jeg kan se. Et pænt MG hed det da jeg gik i skole, så 8 stemte jeg.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Det er et fint nok værk, som er pænt udført... Intet ekstraordinært, bare generelt pænt udført. Det er jo nok noget med et par år på bagen vi har fat i, så materiale kvaliteten er jo nok også højere end standardværker i dag. 8 herfra.
Svar
Hej

Jeg studser lidt over det tredje billede! Har værket alarm funktion eller måske gangreserve, det er ikke løbeværket man ser.
Det er klart et gammelt ur, som der har været lidt for mange urmagere med dårligt slebne skruetrækkere i, og kassen er tærret flere steder, men det tror jeg ikke man skal lade sig narre af. Broerne er fint udført med rundede kanter osv.
En '9' herfra, det er ikke et helt standard-level ebauche værk.

vh
Tommy
Svar
Uha jeg har sku svært ved at give et eta 2892 et 10-tal på en 13-skala uanset om så hver eneste stump var udskiftet(max. op til 8/9). Dertil er grundværket simpelthen ikke sofistikeret nok. Synes der er en træls standardisering i opfattelsen af både finish og teknisk fremragenhed. Finishen synes at være godkendt med lidt perlage-look-a-like på bagsiden og inde i bagkassen og lidt genevestriber på rotorbladet. Selv kinaværker har luret "kunsten" og efterhånden er alle værker åbenbart finisheret!! Dyder som bl.a. rundpolerede skrueender, "fritliggende" lagerstene, ægte perlagedekoreringer, rundgratede og polerede brokanter, skruede chatons, "capped jewel" på escapement-broen, "capped hairspringroller" osv, er et must hvis værket skal have karakteren 10 og opad. Rent teknisk skal tolerancerne på delenes udførsel skærpes væsentligt i henhold til de krav som stilles af geneva seal og excellence (de sætter mere end finisheringskrav til værket for at opnå deres segl), før jeg ville smide et 10-tal efter værket. synes også at et basis JLC-værk manuelt som automatisk er væsentligt flottere og teknisk mere sublimt end ethvert eta-værk(8 og opad). Dog er samme værk en karakter eller to flottere og teknisk er mere forfinet, når AP, PP eller VC har haft fingrene i det(10 og opad). 13 ville jeg udelukkende give for meget komplicerede værker (tourbillon, minuterepeater o.a.) af bl.a. førnævnte manufakturer. Et velfinisheret eta-værk ville højst få et 8-tal i min bog!!

Det viste værk har pæne gratede og polerede lagerstensuddybninger, og semifritliggende lagersten til 4.hjulet eller ankerhjulet så vidt jeg husker. pæn finish på ståldele ved balancen. balancefjederen montering til balancebroen imponerer IKKE, der mangler finish på fjederhus og klikfjederen for den sags skyld imponerer bestemt heller ikke. heller ingen finish på brokanter. skrueender er hverken rundpolerede eller flush med broen. et gennemsnitsværk fra dengang til karakteren 6-7.
Svar
Ok nu var det jo ikke en diskusition af skalaen der var lagt op til...

Den er hermed slettet.

Man kan ændre sin stemme (og iøvrigt også indlæg) hvis man vil!

vh baun
Svar
Jeg er ret enig i hvad der er skrevet ind til nu. Ok værk af ældre dato, hvor finishen er hæftet på det funktionelle. Så en 7´er herfra.

/Mads
Svar
er der ikke flere der tør byde?

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Ok nu var det jo ikke en diskusition af skalaen der var lagt op til...

Den er hermed slettet.

Man kan ændre sin stemme (og iøvrigt også indlæg) hvis man vil!

vh baun

Jeg opdagede ikke de der sammenligninger med ETA værkerne... Så min kommentar gælder nu! Icon_e_smile
Svar
Nå men kan vi konkludere at snittet ligger tæt på et 8-tal og at der er en pæn spredning....

Kunne være interessant at finde værker der kan bære et 10 -tal - i snit - og er fra ca 1960 - men samme close up fotos! Hvem kan klare det?

Dette værk er et Buren - Fra en Buren Super Slender og særligt fordi det har microrotor... derfor er det automatisk John - selvom du ikke kunne se det!
Icon_mrgreen

bisset -- Icon_e_wink
İmage
vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)