Hvad har jeg fundet her ?
Jeg har haft denne bog liggende i et stykke tid, men det er først da jeg sætter den til salg at nogen gør mig opmærksom på at den er "underlig".

Det drejer sig om "Håndbog for urmagere" fra 1958.

İmage

İmage

Der vil sikkert være en del her på forummet der kender det store 3-binds standardværk "Haandbog for urmagere" fra 1948. Det kan af og til findes til salg, men det er temmelig dyrt (Typisk 2500 kr)

İmage

İmage

Min 1958 udgave er temmelig speciel på flere måder:

- Den er med stålryg
- Den er kun i et bind, og de emner den omhandler findes ikke i 1948 udgaven (Der er afsnit om alle de "nye" værker med automatisk optræk, transistoren nævnes i afsnittet om elektriske ure, der er en opdatering om stødsikring, der er et afsnit om Jens Olsens verdensur, osv) Så den virker nærmere som et supplement til 1948 udgaven end som et selvstændigt værk som titlen foreslår.
- Rigtig spændende bliver det når man opdager at indholdsfortegnelsen opgives som værende foreløbig og uden sidetalsangivelser.
- Jeg kan heller ikke finde nogen omtale af en 1958 udgave nogen steder, hvor imod 1948 udgaven nævnes mange steder.

Mit bedste gæt (indtil nogen belærer mig om noget andet) er at det er et forstudie eller en prototype på en planlagt opdatering af 1948 udgaven der aldrig blev udgivet.

Er der nogen der kender til denne 1958 udgave og ved om den nogensinde blev udgivet ?

Der er flere billeder herunder.

İmage

İmage

İmage

İmage
/Jens
Svar
Spændende!!

Hvis ikke det er en prøve sendt ud til nogle, fra forlaget, så ville jeg gætte på noget lærebog lavet specielt til en skole, baseret på 48'er udgivelsen?

Naaa, det der foreløbig indholdsfortegnelse må betyde det er noget, nogle har skulle læse eller prøve i undervisning.

Jeg kan lige tilføje at 3 bindsværket fra 1948 er rigtig godt!! Selvom jeg mener at have hørt om et bind 4?
Svar
Det fjerde bind??

Til 3 binds sættet af Håndbog for urmagere 1948, findes der et separat index, det er ca. ½ cm tykt. Jeg har kun set dette index 2 gange. Jeg ved ikke om det er det du tænker på Rune.

/Tommy
Svar
Efter nogen korrespondance frem og tilbage foreslog Tommy at jeg henvendte mig til Jørgen Jørgensen der er tidligere lærer på urmagerskolen, og tæt på altvidende om ure.

Det er nok ikke helt løgn - se bare Jørgens hjemmeside: [url]"http://www.joergenurmager.dk" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.joergenurmager.dk[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Men ikke engang her kunne jeg finde oplysninger om bogen, se Jørgens svar herunder.

Hej Jens
Tak for den mail. Jeg hved ikke hvor meget jeg kan hjælpe dig. Jrg har ikke set bogen før.
Jeg kan se at den er redigeret af Otto Mortensen. Han var på det tidspunkt lærer på Den Danske Urmagerskole der lå inde på Bülovsvej.
Han har på samme tid udgivet en anden bog "Lærebog for Den Danske Urmagerskole" den er påbegyndt i 1957 og udkom i et ringbind hvor der senere kom flere tillæg. Den blev brugt da jeg var op urmagerskole i 1960.
Mange af punkterne i den svare til indholdsfortegnelsen i den du har.
Da den bog du har ikke er færdig, tror jeg heller ikke den har været udgivet.
Den findes ikke på urmagerskolen.

Men den ser da meget interessant ud, jeg kunne da godt tænke mig at se den engang ved lejlighed.

Hilsen
Jørgen

Så jeg tror konklusionen er at "Håndbog for urmagere" fra 1958 er en prototype der aldrig blev udgivet.

Det er da lidt spændende Icon_e_smile
/Jens
Svar
Det er sgu da super cool, alligevel! Icon_e_biggrin
Svar
jenslh Skrev:____________

Så jeg tror konklusionen er at "Håndbog for urmagere" fra 1958 er en prototype der aldrig blev udgivet.

Det er da lidt spændende Icon_e_smile
Det er da absolut spændende og et hit at finde + et godt bevis på hvor meget det giver, dels at du havde mistanken, og forfulgte den så der kom noget der ligner en forklaring.
Der kan jo komme mere senere, for den slags skyld meget senere, men kom tilbage så

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Super spændende tråd at følge med i - håber på mere opfølgning Icon_e_biggrin Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
Måske off topic, men Jørgens hjemmeside er virkelig et besøg værd hvis man interesserer sig for urteknik og -mageri. Han har gang i nogle spændende projekter.
---
Tommy
Svar
Certina Fan Skrev:Måske off topic, men Jørgens hjemmeside er virkelig et besøg værd hvis man interesserer sig for urteknik og -mageri. Han har gang i nogle spændende projekter.
---
Tommy

Ja, hans hådværk er i top!
Svar
Så tror jeg det lykkedes at løse mysteriet med den mystiske bog:

Det viser sig at den har været brugt som undervisningsmateriale på Den danske urmagerskole i første halvdel af 1960-erne.

Poul Halse i Horsens har en næsten tilsvarende bog som blev brugt som undervisningsmateriale da han var på urmagerskole i 1962-63. Den har ikke så mange sider som den jeg har, men da den ikke har været i andre hænder end Poul's tror jeg ikke at der er sider der er forsvundet i årenes løb.

Det er mere sandsynligt at der er blevet skrevet mere materiale til bogen i årenes løb og at min udgave således er et eller flere år nyere end Poul's.

Således passer det også fint med at Jørgen Jørgensen har set dele af indholdet som undervisningsmateriale i et ringbind i 1960.

Så min hypotese er at Otto Mortensen i 1958 begynder at forberede materiale til en efterfølger / udvidelse af 1948 udgaven. Dette materiale bliver så brugt (i mere og mere færdiggjort form) i en årrække i undervisningen på urmagerskolen, men bogen bliver øjensynligt aldrig udgivet.

Det er nok så langt jeg kan komme i denne sag - tak for hjælpen til alle der har bidraget til at løse mysteriet Icon_e_smile
/Jens
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)