Hvad er din historie?
#1
Hvor længe er det siden du begyndte og interesserer dig for ure og hvordan startede det? For mit eget vedkommende er det en forholdsvis ny hobby. Jeg købte mit første rigtige ur (Omega Planet Ocean) for ca. ét år siden. Jeg har dog altid gået med ur, men førhen har det været billige quartz-ure der sad på min arm. Det var egentligt også lidt tilfældigt at jeg fik denne interesse. Den opstod i forbindelse med at jeg havde lidt penge i overskud, som jeg ville bruge på et lidt finere og dyrere ur, end det jeg normalt gik med. I min søgen endte jeg op på urforum.dk, hvorefter tingene tog fart og jeg endte som bekendt med et Planet Ocean. Hvad er din historie?
Svar
#2
Jamen min interesse for ure startede allerede i de spæde teenage år hvor det blev til et par (dengang) lækre digitalure.
Interessen tog rigtig fart da jeg som 16 årig (i 1987) fik et job efter skole hos Stæhr's ure i Gentofte. De havde agenturet på Swatch, Tissot og Omega på daværende tidspunkt + en del andre mærker.

Kan stadig huske når Omega urene ankom i nogle meget voldsomt store trækasser. Allerede der blev jeg introduceret til Omega Speedmaster Professional som også dengang stod som noget helt fantastisk.

Tissot kom dengang også med modellerne, Rockwatch, woodwatch og twotimer. Disse modeller var ret efterspurgte som jeg husker det. Ellers var det Swatch ure som blev sprøjtet ud i enorme mængder.

Det var en min korte tur ned af memory lane Icon_smil
Svar
#3
Min interesse for ure har nok altid ligge og ulmet,siden jeg var dreng har jeg været
draget til dykkerure og mit første "rigtige" diver fik jeg da jeg var ca 14 år,et SEIKO
som jeg lige har fundet igen Icon_cool .

Det SEIKO gik jeg med i mange år ind til jeg begyndte at tjene mine egne penge,
en dag efter en god forretning besluttede jeg at nu skulle mit ur op i kvalitet så jeg gik ind
og købte et seamaster med batteri (vidste ikke bedre).

Det gik jeg med i 5 år og var meget glad for det,så begyndte jeg at læse mere og mere om ure og indså så at et rigtig seriøst ur for mig skulle have aut. værk,nu gik jagten ind på en
afløser til seamasteren der begyndte jeg at læse om ORIS.

I min søgen på viden om ure på nettet fandt jeg My Watch som havde et ORIS,
som jeg rigtig gerne ville eje,bjarne ville også tage mit seamaster i bytte så jeg måtte en tur til horsens Icon_e_biggrin .

Efter at have gået et år og været rigtig glad for mit ORIS og ur interessen tog mere og mere fart,fandt jeg ud af at et ur var ikke nok jeg manglede et dress ur og JLC urene havde taget
mig med storm,så gik jeg igang med at bearbejde ledelsen derhjemme og stampe mønter sammen til min drøm et JLC Icon_e_biggrin .

Det fik jeg så landet i slutningen af 08 så der er jeg nu 2 ure et ORIS og et JLC Icon_cool Icon_cool
Svar
#4
Mit startede da jeg var spæd. Mine forældre har fortalt mig at jeg var tiltrukket af alt med visere. Ure, speedometre, barometre, alting med visere pegede jeg på, greb ud efter og sagde "ur ur". Så gik der en masse år, med "bare" en sund interesse for ure.

Så for en 5 år sden, begyndte jeg at interessere mig for indmaden. Jeg begyndte at læse om hvordan værker fungerede, hvordan de blev repareret, begyndte at snakke med andre anatør urmagere, og mit værksted voksede støt. Så for 3 år siden fik jeg kontakt til min mester, som jeg var på erhvervspraktik hos. Der er jeg så kommet og han har lært mig op. Jeg har udvidet mit værksted med Lorch drejestol og en masse andet værktøj, og jeg udvidede mine referencer ved at arbejde på at fra dameure til bornholmere. Mekaniske. Quartz. Store. Små. Og nu har jeg fået underskrevet min lærlingekontrakt, da jeg snart er færdig med HTX.

Jeg nyder at finde gamle ure, og ikke nødvendigvis super dyre ure, som ikke fungerer. A diamond in the rough. Som jeg så bruger lidt tid og kærlighed på at få til at gå godt og se godt ud.
Svar
#5
Og min står såmænd, hvis du klikker på linket i min signatur!

/Bjørn.
Svar
#6
Min historie findes her: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=32368#p32368" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=32368#p32368</a><!-- l -->"
Linket refererer til en tidligere tråd (2 år siden), så hvis teksten forekommer bekendt, er det ingen tilfældighed.
Beretningen er stadig gældende, blot er der kommet er par ure mere til Icon_e_wink
Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#7
Den korte version er, at da min far døde i 1975 arvede jeg hans flotte Eterna Matic 3000 - et herligt meget tyndt og enkelt ur i godt design, fra ca 1962
İmage
Jeg glemte det på et hotel i Belgien, og da jeg ringde var det der ikke.
Så gik jagten ind - det må ha været omkring 1980. Ebay og andre steder, jeg VILLE ha det igen (magen til) og inden det var lykkedes, var jeg hooked på en masse andet, som førte til Eterna, Kolonnehjuls kronografer, en del Omega og mere end jeg tør tænke på Icon_e_confused Icon_e_biggrin
Det var dog godt at det ca 5 år senere lykkedes at få et magen til - men der var jeg allerede hooked
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Min interesse for ure startede som 13-14 årig. Det har i høj grad været min onkel, som har sat gang i interessen, fordi han også går op i ure. Plus det, at min far også altid godt kunne lide et flot ur.

Og så sad jeg en dag og kiggede på ure på Omega´s hjemmeside ( Har altid haft en stor kærlighed til OMEGA ) og der så jeg Speedmaster´en og jeg faldt jeg for den.

Derfor tog jeg et fritids job, og som 15 årig købte jeg så et Vintage Seamaster fra 1956, og siden er gået støt.
Svar
#9
Siden mine spæde teenageår har jeg interesseret mig for håndværk af høj kvalitet. Jeg synes ure var meget interessante og sendte et stærkt signal udad til om ens person. Det var dog i starten bare urenes udseende jeg bekymrede mig om, men en dag sad jeg og bladrede i Årbog for Feinschmeckere (2005) og stødte - så vidt jeg husker - på en guide om ti ure, der ville udgøre den perfekte ur-samling (umulig opgave i øvrigt). Jeg mener, at indholdet af denne samling var et Rolex GMT, Omega Speedmaster Prof., et IWC, A. Lange osv. Alle ure der på det tidspunkt prismæssigt virkede uopnåelige, men der var et som jeg hæftede mig ved lå meget under de andre mht. pris. Det var et Oris TT1 Titan Date (til 8.500,00 kr. ifølge årbogen) og jeg var solgt. Både over den perfekte ursamling kunne indeholde et ur til under 10k og over diverens udseende. Den artikel vækkede min interesse for ure, og jeg begyndte straks efter at læse om mekaniske ure, som jeg faktisk næsten ikke vidste noget om i forvejen. Nogle måneder efter købte jeg så et Oris (ganske vist "kun" et TT1 Date), og mit første rigtige ur var i hus Icon_e_smile

Peter
Svar
#10
Seiko, Citizen m.v. i teenage-årene. Så et Seamaster quartz for ca. 8-9 siden, og så for 3-4 år siden tog det pludselig fart med et IWC pilot chrono, som efter et par år blev solgt til fordel for et Sea-Dweller, så et Breitling Seawolf (siden solgt), så et Datejust Turn-O-Graph, der blev solgt, da jeg købte en Explorer II, som igen blev solgt, da jeg for nylig købte et Daytona osv osv. Summa summarum er jeg i dag den lykkelige ejer af en SD og en Daytona, som er klare "keepers" - hvilket imidlertid ikke forhindrer mig i at overveje yderligere ure ...
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)