Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Skal nok passe på Benrus uret, som underligt nok har Eterna logo - godt set !
Både Zenith og Cortebert har inhouse værker. Jeg har checket begges billeder, og så googlet. De ser ud til at være gode nok.
Umiddelbart ville jeg vurdere Zenith uret til at have højeste værdi, men også Cortebert uret burde ligge godt i svinget. Begge er i god stand, og værkerne er rigtig flotte. Kan lige sende nogle billeder.
Jeg tror jeg går efter begge to *grin*
De venligste hilsner, John
•
Svar: 188
Tråde: 12
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg kender ikke de eksakte ure, men kan da give mit besyv vedr. mærkerne. Har også forsøgt at Google lidt efter modellerne, men det bliver noget nemmere hvis du kan poste et par links/billeder.
Zenith er et fint og velanset mærke, og værkerne er sædvanligvis "in-house". Cortebert var i fordums tid også et fint mærke med in-house værker, men i slutningen af 60'erne begyndte de at bruge ebauches (standard værker indkøbt fra værkfabrikker - evt. AS og Unitas), hvilket ikke er helt så attraktivt som in-house. Benrus er et mærke med amerikansk/schweiziske aner, men indmaden er helt sikkert et ebauche.
Det kommer også an på hvad du går efter. Zenith er det af de 3 mærker som har mest prestige (ligger mellem Rolex og Omega), men det er jo ikke alt et ur skal have... Zenith uret er nok også det mest værdifaste af urene mht. gensalgsværdi.
Det var mit ydmyge besyv - det er lidt sent, og I gamle rotter herinde må rette mig hvis jeg har skrevet noget vrøvl!
Håber du kan poste lidt mere info om urene, så tror jeg også at flere vil svare, ellers vil jeg bare sige: Køb med hjertet!
---
Tommy
•
Umiddelbart ser værket i Zenith mest forarbejdet ud. Det diskvalificerer vel ikke Cortebert ? Benrus ligner ikke umiddelbart et "gammelt" værk .. ?
Zenith:
Cortebert:
Benrus:
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Ja Zenith har det klart pæneste værk (er det med glas bagside - så er det noget som er lavet længe efter uret blev lavet.)
Cortebert maskinen er fra midt 50 erne.
Benrus tør jeg ikke gætte på, men den er nok fra ca 1060-65
Zenith kan være 2500 eller andet fra 25xx serien, eller kaliber 40 og dens serie.
Det er udelukkende ud fra regulatoren jeg siger det, for den stemmer ikke helt, så der skulle mere tid til end jeg lige brugte her, men det er den linie - og begge er noget med 195-64.
Jeg vil absolut tro Zenith er stål - men bed om billeder af bagsiderne udefra hvis det ikke allerede findes, det gør det normalt, så ser du sikkert ud fra det jeg skrev først om "stainless steel BACK" om det er rent stål eller kun bagsiden
Jeg kan ikke uden at rode lige se hvad de to andre værker er, men det er klart at Zenith er pænest -den bliver nok også dyrest - sådan er det nok
vh
•
Svar: 188
Tråde: 12
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Sorry Hannover, du kom mig lidt i forkøbet... sad og nølede lidt med min post. Ellers rigtig flotte ure. Zenith og Cortebert er med in house værker, og Benrus er med et ETA automatikværk - cal. 1286 efter hvad der ser ud til at stå under balancen. Zenith uret er min favorit af de 3, udseendemæssigt pga. både kasse, indeks og visere er holdt i stål. Benrus har en speciel kasse i forhold til skiven (jeg tænker på størrelse) men det er jo smag og behag. Jeg er ikke værk-ekspert, men Zenith's in house værker er generelt lækre og holdbare. ETA'en er også en arbejdshest som bare kører og kører, jeg har selv et par ure med samme værk. Cortebert værket er sikkert også rigtig godt, men er umiddelbart mere mærket af tidens tand end de andre. Dermed ikke være sagt at det service- eller vedligeholdsmæssigt ikke kan være i bedre stand end de andre, jeg bemærker bare rust bl.a. på regulatoren og flere skruekærve som har mødt en upassende skruetrækker. Alle 3 ure er fed vintage som jeg elsker den - Zenith er min favorit - men prisen er jo heller ikke uvæsentlig.
---
Tommy
•
Tak, for alle indlæggene.
Alle ure er af stål, og ingen af dem har glasbagside. Alle har original stål bagside.
Min prioritering vil være som følger:
1. Zenith
2. Cortebert
Er Benrus overhovedet værd at gå efter ? (tror jeg kan få den for ca. 350 kr. ...)
Nu må jeg så se, om jeg overhovedet kan få nogle af dem *smil*
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
god prioritet.
350 kr er jo ikke alverden - men jeg forstår ikke det der Eterna logo det hr på skiven og er usikker på skriften og dermed originaliteten - men jeg kan ta helt fejl, standen er OK
Men jeg personligt ville hoppe over det
vh
•