Når man sender ure, smykker eller andet som falder i kategoriet "særligt indbo" med PostDanmark eller hvilken som helst kurerfirma ( FedEx / UPS / DHL etc ), SKAL man tegne en forsikring / benytte deres værdikategori. Almindeligt pakke, som f.eks. hos PostDanmark er sikret automatisk op til 4.400 + betalt porto, er IKKE forsikret hvis den indeholder "særligt indbo". Samme gælder i de fleste EU lænder.
Man kan dog altid tage chancen med kurerfirmaer, har aldrig hørt at der skulle have forsvundet noget. Men PostDanmark... HerreBevares: Tyverier er - i flg. min nedskreven statistik - blevet ca. 12 doblet siden 1998.
Og PostDanmarks nuværende sagsbehandling ang. forsvundne sendelser er under al kritik - de prøver, også i de klokkeklare tilfælle, spise kunden af med pølsesnak ( i et tilfælle for nyligen blev jeg tilbudt en kursus (!!sic!!) i at lave pakker... hvad det så end har med PostDK´s forsvind af sendelser at gøre... ).
Den bedste løsning jeg har fundet frem til er at lave en aftale med min forsikringsselskab, få betingelserne på en mail eller på papir. Dette ang. både postforsendelser til udlandet og ditto med kurerfirmaer.
At forsikre et maleri for værdi kr. 30.000 til NY med PostDanmark kostede mig kr. 275 ( og i aftalen var der bl.a. at som indehold og værdi, vil der skrives "bøger, værdi US $ 35" for ikke at tiltrække opmærksomheden. Så, sig ikke at forsikringsselskaber er ufleksible

. Pakken kom frem i NY uden problemer ). Forsikringsprisen er meget varierende og afhængigt af din kundestatus og / eller din assurandør samt selskabet du bruger.
Men - Postmand Per er død. Desværre.
Cheers - John