LFlex Skrev:Hvad er det for noget vrøvl!? Premissen er iflg. CFO at folk betaler meget mere på de nævnte auktioner, end et tilsvarende ur ville koste i almindeligt privatsalg.
Hvis man accepterer denne premis (jeg ved dog ikke om det er korrekt) -, så kan man kun konkluderer at enten er der fusk med i spillet, eller også er folk dumme.
Det er en kendt sag at folk betaler en forskellig pris for samme vare i forskellige situationer.
En håndlavet jagtkniv koster mere på i en jagtforretning i Kbh. end i en lille jagtforretning i provinsen. Noget mindre på en jagtmesse. Mindre igen over internet dirrekte hos producenten og mindst på Vorbasse marked hvor ham der tog restlageret sælger ud!
Sådan er det med mange varer incl. ure. Lad mig give et eksempel:
Jeg køber et ur på Lauritz for 3K.... senere på dagen sælger jeg det ur Jørgen Krognos for 4K - og dagen efter sælger Jørgen uret til en kunde for 6K.....
Det sker hele tiden .... og det ur kan meget vel ende på en "Fin auktion" og blive solgt for 10 K.
Hvorfor købte Jørgens kunde ikke på Lauritz? Det kan der jo være mange grunde til, men den væsentlige er vel risiko og tid til at finde og følge auktionen.
Hvorfor sælger jeg til Jørgen istedet for Jørgens Kunde. Ja, det er jo klart nok. Jørgens kunde ville formentlig aldrig finde mig og mit ur, men kender Jørgens butik.
Sådan kan man blive ved. Fakta er, at der betales vidt forskellige priser for præcis samme ur afhængig af køber, sælger, sted, risiko, prestige, mulighed og mange, mange andre ting.
Det er vel principielt netop dette alle "handlene" lever af. De tilfører ikke varen nogen værdi, men køber et sted og sælger at andet!
vh Baun