Glas
#1
Hej!

Hvilken forskel er der på det vi kalder "safir-glas" og det der på nogle hjemmeider kaldes "silicate-glass"?

Hvis der er nogen forskel.

Mvh. John
Svar
#2
Uden at være ekspert på glastyper vil jeg tro at Sillicate-Glass er ganske almindeligt mineralsk glas.

Hovedparten af bestanddelene i almindeligt glas er jo silikater, altså "strand sand". Så når nogen taler om Silikat glas tænker jeg mere på almindeligt vinduesglas end på safirglas.

Under alle omstændigheder er der mere markedsførings-buzz over "Silicate Glass" end "Vinduesglas".

Skulle det vise sig at nogen er mere vidende om disse dele, så ret mig endelig - jeg resonnerer bare derudaf uden den store viden på området

Icon_e_wink
/Jens
Svar
#3
Jens er inde på noget af det rigtige. Almindeligt glas er "strandsand" (siliciumdioxid).

Ligesom med metaller (legeringer) kan man fremstille sit glas under tilsætning af forskellige grundstoffer (magnesium, beryllium, copper, etc.) og/eller under forskellige fysiske faktorer. Dette giver andre atomstrukturer (bindinger), som påvirker glasset fysiske egenskaber (brudstyrke, temperaturfølsomhed, farve, etc.).

Helt nøjagtigt hvad der gør safirglas til safirglas ved jeg ikke.

Plexi-glas er faktisk slet ikke glas, men en polymer (plastik). Glasbetegnelsen er kommet over tid, fordi det er gennemsigtigt.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)