Lidt hjælp til en rookie - Basisviden om Rolex
#1
Hej Alle I Nordiske Mestre i Rolex... Icon_e_wink

Jeg er relativt ny på markedet, og er derfor langt fra inde i alle grundprincipperne for Rolex. Har gennem et stykke tid forsøgt at erhverve mig lidt viden gennem denne og andre sider, men niveauet er temmelig højt! Det vil sige at det er svært for en rookie som mig at erhverve det store basis overblik. Hvad er forskellen mellem Seadweller og Submariner eksempelvis, udover lidt design? Nu er der sikkert nogen der griner, men der er altså på dette niveau jeg er. Hvad betyder modelnumrene, afspejler de, som jeg har en mistanke om, årgangen? Osv, osv...
Min stigende interesse for ure grunder i en åre lang slumrende fascination af uret som mandens eneste smykke, og at jeg netop har modtaget nogle arvepenge, som jeg har lyst til at sætte i en værdifast, følelsesladet vare og ikke en lyn-devalueret fladskærm eller lignende!
Det rigtige ur kan jeg have i en livstid, og hver gang jeg sætter det på armen mindes min gamle Bedstemor...

Har rodet lidt rundt i artiklerne der linkes til gennem dette site, men mangler stadig det gyldne overblik.
Er hovedsageligt interesseret i Panerai og Rolex.

Håber der er nogen der har lidt overskud til at hjælpe.

Mvh Heine Larsen
Svar
#2
garderlarsen Skrev:Hej Alle I Nordiske Mestre i Rolex... ;-)

Jeg er relativt ny på markedet, og er derfor langt fra inde i alle grundprincipperne for Rolex. Har gennem et stykke tid forsøgt at erhverve mig lidt viden gennem denne og andre sider, men niveauet er temmelig højt! Det vil sige at det er svært for en rookie som mig at erhverve det store basis overblik. Hvad er forskellen mellem Seadweller og Submariner eksempelvis, udover lidt design? Nu er der sikkert nogen der griner, men der er altså på dette niveau jeg er. Hvad betyder modelnumrene, afspejler de, som jeg har en mistanke om, årgangen? Osv, osv...
Min stigende interesse for ure grunder i en åre lang slumrende fascination af uret som mandens eneste smykke, og at jeg netop har modtaget nogle arvepenge, som jeg har lyst til at sætte i en værdifast, følelsesladet vare og ikke en lyn-devalueret fladskærm eller lignende!
Det rigtige ur kan jeg have i en livstid, og hver gang jeg sætter det på armen mindes min gamle Bedstemor...

Har rodet lidt rundt i artiklerne der linkes til gennem dette site, men mangler stadig det gyldne overblik.
Er hovedsageligt interesseret i Panerai og Rolex.

Håber der er nogen der har lidt overskud til at hjælpe.

Mvh Heine Larsen

Hej. Forskellen på Sub og Sea Dweller er : Sub er vandtæt til 300 m. og har ikke heliumventil. Sea Dweller er vandtæt til 1220 m. og har denne heliumventil, som bruges ved dybhavsdykning, hvor man indånder en blanding af ilt og helium. Dette helium skal ud af kroppen. Dette gøres i tryktank, hvor man gradvis nedsætter trykket. Helium er lettere end luft og trænger ind i uret og hvis det ikke havde denne ventil ville glasset springe af. Dette skete for COMEX dykkerne!. Derfor udviklede Rolex Sea Dweller. Som jeg syns" er det fedeste Rolex har lavet. Jeg håber dette kan bruges. H. Elmer
Elmer
Svar
#3
Der er flere forskelle mellem Sub og SD: SD'en er lidt tykkere og har ikke forstørrelsesglasset (cyklops'en) over datoen. Sub findes både med og uden dato og i versioner med variende mængder af guld og ædelstene. SD'en er kun i rustfrit stål.

Angående produktionsnumre, så offentliggør Rolex ikke tidpunkterne, hvor bestemte serier er solgt, men hvis du søger på google på "rolex serial number production year" får du flere u-officielle hits op.

Du vil formendlig også erfare, at mange ofte refererer til urene ved deres modelnummer, som f.eks. 16600, i stedet for ved deres navn. Det er for de inviede, men der findes nok en liste et sted på nettet Icon_e_wink

/Bjørn.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)