Boks og papir
#1
Hej

Jeg kigger jo efter anbefaling herfra(chronograf til urmongol), på Zenith Rainbow & De luca, og ville gerne have jeres vudering på hvor stor betydning det har/skal have for prisen at der ikke er boks og papir med ved brugtkøb, og er det rimeligt på et 15 år gammelt ur at dette mangler end på et 2 år gammelt ur, det er selvsagt at jo længere tid der går jo større er chancen for tingene går tabt, men hvad betyder det for handles værdien.
Jeg ved selvfølgelig at uret "skal" checkes hos urmager for ægthed, men hvad skal man derudover gøre, og hvad kan man regne med at få i rabat på de manglende ting.
Jeg har set sådan lidt generelt at det for nyere ure(Rolex, Omega og IWC) i 20.000 - 40.000 kroners klassen kan betyde op til 30% reduktion på prisen, eller er det mig der kun ser de store forskelle?

Med venlig hilsen Icon_e_smile
Benny
Svar
#2
Hej Benny
Hvad den tidligere ejer har gjort af boks og papirer er i bund og grund ikke dit problem. Om det er rimeligt det er væk efter to år, er i mine øjne irrelevant at diskuterer. Faktum er at de ikke eksisterer mere, og så må sælger jo selv bøde for det. Eneste tidspunkt det kan have relevans er, hvis du mistænker uret for at være stjålet. Virker sælger utroværdig så hold dig væk. Boks og papirer eller ej...!

30 % er i mine øjne et temmelig voldsomt afslag. Nok nærmere 10-15 %. Jeg vil mene at prisen på et nyere (2-4 år) ur i 20.000 kr. klassen vil få et nedslag på maks. 2.500-3.000 kr.

Om du køber brugt med eller uden papirer, er et temperament spørgsmål. Betyder det meget for dig at "pakken" er komplet, skal du vælge dette. Er det uret, der er fokus på, er det jo let tjente penge, at vælge det billigere ur uden tilbehør. Mht. gensalg er det lige meget om boks/papirerne er med. Der er masser af købere til ure uden. Salgsprisen skal selvfølgelig sættes efter at det mangler.

I øvrigt er et Rainbow eller De Luca et godt valg. Held med søgningen!

Mads Gjødesen
Svar
#3
Du vil nok ike finde så vældig mange Zenith Rainbow og DeLuca med udfyldte papirer desværre, og jeg vil mene at det ikke bør trække mere end 10% ned for de to modeller.
Risikoen for falske Rainbows og DeLuca er meget lille. El primero er ikke ret ofte kopieret, og når den er, så er det oftest så elendigt at alle kan se det, f.eks at de små dilas er lavet om fra minutter og sekunder til dag og måned.
Maskinenn slår dobbelt hastighed af næste alle andre ure og det kan man høre uden at åbne, og oftest er der billeder med, og der er det ret nemt at se om det er en elprimero motor der ligger i. (igen søg på nettet så finder du masser af værk billeder og kan sammenligne)

Risikoen for gamle modeller kan være at f.eks visere er skiftet og ikke originale (søg på modellen og du finder mange på nettet og kan samenligne), ligesom de kan stå over for et eftersyn, som jo koster en del(2000 kr ca kan det gøres for). Også manglende selvlysende plet ud for 12 i kransen er en risiko, men det kan man jo se.

Hvis sælger har mange gode referencer + uret ser rigtigt ud, også billeder af motoren - så hører netop Rainbow og DeLuca til de modeller jeg godt tør købe uden at en urmager skal se dem, hvilket jo ofte er svært fra udlandet. Fake risikoen er langt større i f.eks de populærer Rolex og Omega.
Med et link til billeder af ur og værk - når du ved hvad du skal købe, kan mange herinde også støtte din opfattelse af OK eller ej.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Jeg fortsætter lige i en gammel tråd:
Så det har ingen betydning, for et ældre ur med papirer?

Men man skal vel have det tjekket for originalitet, og om det er efterlyst?

Og jeg skal naturligvis finde en sælger, som er troværdig.
Svar
#5

Det gør kun lidt forskel på det ur du kikker på. Gamle Rolex sports ure kan det have stor betydning.
Tag det ind til en zenith forhandler og få det tjekket om det går fornuftigt godt. Om uret er efterlyst er meget svært at finde ud af. Især hvis du køber i udlandet. Men hvis uret var herhjemme fra ville politiet måske have et serienummer på uret i deres system, så det kan man jo forsøge at høre om.
Ja, find en sælger som er troværdig. 

Hvis uret skal have fuld service med nye dele hos en AD forhandler og 2 års garanti, vil jeg tro prisen ligger på 4.500 - 5.500 kr.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)