Bedste og fineste ure
#1
På denne webside er de forskellige mærkeure inddelt i klasser.
f.eks. Patek Phillipe og JLC i 1.klasse, og Rolex og Omega i 2.klasse.
Der er ialt 4 klasser. Er i enige i opdellingen, og hvor vil i indplacere IWC, som af en eller anden grund ikke er medtaget.

P.S. klasseopdellingen står nederst på websiden.

[url]"http://www.chronocentric.com/watches/brands.shtml">http://www.chronocentric.com/watches/brands.shtml[/url]
Svar
#2
aa
Svar
#3
Disse opdelinger af mærker er svære. Specielt med mærker som IWC som spænder meget bredt. Deres Grand Complications høre jo helt klart hjemme i top-klassen mens deres mere almindelige ure nok nærmere høre til i samme kategori som Rolex, Omega, osv. Idet IWC fortrinsvis producerer stålure med modificerede ETA-værker kan de i min terminologi ikke svinge sig helt op i top-klassen.

Jeg har taget de fire kategorier og opdelt div. mærker. Bemærk dette bunder udelukkende på baggrund af min personlige holdning.

High-end:
A. Lange & Söhne, Audemars Piguet, Blancpain, Breguet, Glashütte Original, Jaeger-LeCoultre, Parmigiani, Patek Philippe, Urban Jürgensen, Vacheron Constantin, Zenith.

Luxus:
Alain Silberstein, Cartier, Chopard, Daniel Roth, Ebel, Franck Muller, Gérald Genta, Girard-Perregaux, IWC, Officine Panerai, Omega, Piaget, Rolex, Ulysse Nardin, Universal Geneve.

Middel:
Breitling, Bulgari, Chronoswiss, Concord, Corum, Dubey & Schaldenbrand, Montblanc, Nomos, Porsche Design, Sothis, Tag Heuer, Tudor, Union.

Low:
Baume & Mercier, Du Bois, Eberhard & Co., Eterna, Fortis, Hanhart, Longines, Maurice Lacroix, Movado, Mühle, Oris, Rado, Revue Thommen, Sinn, Tutima, Zeno.

Nu vælter det sikkert ind med kommentar om hvorfor jeg har placeret dit og dat her og der. Jeg har vurderet ud fra historie, brug af værker, håndværk/produktion/finish, og sidst men ikke mindst hvor hovedvægten af producentens modeller befinder sig. Dermed mener jeg at Maurice Lacroix godt nok har en Master piece serie, som hører hjemme længere oppe, men 90 % af deres modeller høre hjemme i "Low" kategorien. Det samme gør sig gældende for de fleste i middel-klassen. De har alle top-modeller, som snildt kan være med i Luxus-klassen, men hovedvægten af deres modeller mener jeg er "middel".

Om Breitling skal ligge i middel-klassen kan også diskuteres. Jeg er hverken for eller imod Breitling, men jeg mener ikke helt det kan følge med de øvrige i luxus-kategorien når det gælder brug af værker, finish og hvor hovedvægten af deres produktion ligger.

Mads Gjødesen
Svar
#4
Hej Mads,

Det ser fornuftigt ud, man kan selvfølgelig altid diskutere en enkelt eller to, men da du sætter mine ure højt (Zenith og Panerai) blir' man jo i godt humør Icon_smil

Hvad med Union - det er jo fra Glashutte Original, men knap så fint udført værk - Lux eller mid ??.

NP
Svar
#5
Zenith syntes jeg efterhånden hører hjemme i top-klassen. Men her skinner min egen smag nok lidt igennem. De har de seneste år virkelig rykket sig og kommer hvert år med nogle spændende og flotte ure. De har ikke nogle "billige" modeller som trækker baglæns. De mangler stadig lidt for at nå helt til tops. Her tænker jeg på mere innovation. El Primero har efterhånden mange år på bagen og vil man være med helt fremme, er det ikke nok at lave et hav af forskellige udgaver med værket. Der skal flere og sværere komplikationer til.

Panerai bevæger sig også den rigtige retning. Derfor hører de bestemt hjemme i luxus-klassen. Deres brug af JLC og nu in-house viser at de mener det seriøst.

Union har jeg placeret i middel-klassen. Du får meget ur for pengene, men finish-mæssigt er de ikke på højde med urene i luxus-klassen. Enkelte af deres LE-modeller hører hjemme i luxus-klassen, men igen udgør de blot en lille del af hele programmet og derfor ikke nok til at rykke mærket en klasse op.

Mads Gjødesen
Svar
#6
Hej Mads - tjae.. såmænd... joee - jeg er vel ikke helt uenig !

Men hvad skal inddelingen bruges til ?

Som du selv er inde på, spænder nogle mærker meget bredt (IWC) og kan derfor være lidt svære at placere.
Igen sammeligningen med biler : Ingen med fornuftigt kendskab til branchen vil vel placere en Mercedes A-klasse i samme kaliber som f.eks. en S-klasse... eller hvad ?

Placeringen er vel et "øjebliksbillede"

Når Urban Jürgensen er placeret i "superligaen" er det fordi .... ?
Svar
#7
Mads Gjødesen Skrev:... Jeg har vurderet ud fra historie, brug af værker, håndværk/produktion/finish, og sidst men ikke mindst hvor hovedvægten af producentens modeller befinder sig..

Mads Gjødesen

ahhh - glemte alligevel noget :

Vurderet udfra håndværk, burde Chronoswiss nok ligge højere IMO. De baserer sig ganske vist på købe-værker, bl.a. 7750 m.v. men det gør f.eks. IWC (som jeg i øvrigt synes er fedt) og G-P også.

Der ER altså svært Mads...
Svar
#8
Tak alle sammen for jeres svar, det er sjovt at høre hvad i mener for en novice som mig. jeg er allerede blevet meget klogere.
Svar
#9
Ja Peder det er sgu svært det med at placere mærkerne, og enige bliver vi nok ikke alle sammen. Man kan vel ikke bruge en inddeling til ret meget, med mindre man er nybegynder og ikke har kendskab til mærkerne. Så kan det give et fingerpeg.

Chronoswiss er en af de svære. Det der taler for er klart innovation. De kan virkelig noget med deres ETA-værker og har lavet mange sjove og spændende nyskabelser, som har skabt respekt i branchen. Det der taler imod er historie, samt nogle af deres tidlige modeller og værkfinishen. Desuden mangler de "spitzenklasse" modeller med komplikationer i deres program.

IWC og GP har historien med sig samt en række komplikations ure der hører til i top-klassen. IWC har en række fantastiske ure i Grand Complication, Minute repeater, Deep one samt deres in-house cal. 5000 med 8 dages powerreserve. GP har deres three-bridge tourbillon samt andre complications. Desuden har de begge in-house produktion, hvilket Chronoswiss ikke har. Dette er ikke noget kvalitetsstempel i sig selv, men fortæller meget om manufakturets formåen. Ikke alle og enhver har kapacitet og horologisk kunnen til at udvikle in-house værker.

UJ hører i mine øjne hjemme i top-klassen. Deres ure har en fremragende finish og overgås ikke af selv PP. De har ikke in-house, men bruger værker fra de fineste leverandører og finish og modificering er i top.

Mads Gjødesen
Svar
#10
aa
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)