ETA & VALJOUX
#1
Muligvis et tåbeligt spørgsmål, men er ETA og VALJOUX det samme ? Bliver værkerne fremstillet samme sted eller er det to selvstændige virksomheder med én fælles ejer ?
Svar
#2
I firserne, da quartsværkerne var ved at dræbe automatik-værkproducenterne, slog flere sig sammen under navnet ETA, for at overleve. Valjoux var en af dem, men man bruger stadig navnet på fx. chronographværket Valjoux 7750, selvom det nu er ETA, som ejer dem.

Mikael
Svar
#3
Anonymous Skrev:Muligvis et tåbeligt spørgsmål, men er ETA og VALJOUX det samme ? Bliver værkerne fremstillet samme sted eller er det to selvstændige virksomheder med én fælles ejer ?
Det er da ikke spor dumt. Ja ETA ejer Valjoux, og visse movements som 7750 chronographen markedsføres både som Valjoux 7750 og nogen gange som ETA 7750.
ETA er kæmpestort. Det har rødder tilbage til 1753 da FHE (Fontainemelon værk fabrikken blev stiftet. Siden kom i 1885 Ebauches (rå værker) til og den skiftede navn til ETA og overtog FHF

Gruppen hører faktisk til Swatch group. Selve urmærket ETERNA som var blandt de første og bedste med automatiske værker som Eternamatci 3000 fra ca 1962 og dameuret "Golden heart" som nogle af de tyndeste automatværker er også basis for ETA.
I gruppen ligger ud over Swatch også ex. Porche design (laver mange selvstændige ting men også til andre urfabrikker) Piquet, Lemania, Valjoux, AS (Schield), Peseux, Unitas og jeg skal komme efter dig med en lang række navne (en lidt fedtet måde at skrive jeg ikke lige husker dem alle.
Der er 9000 ansatte i ETA. Kald det bare standard værker, men det er nu ganske godt kram.

venligst
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)