Horisontalt vs vertikalt..
Hvordan har ens ure bedst af at ligge, når de ikke sidder på ens håndled..skal urkassen med urene ligge vertikalt eller horisontalt - og hvis urene ligger horisontalt, altså vandret, er der så forskel på om uret ligger med skiven opad eller nedad?!

Tænker mest om det har nogen indflydelse i forhold til hvordan olien har det i uret eller for den sags skyld balancehjulet...når man går med uret på armen så ligger det jo reelt vertikalt, med kronen nedad, og tænker derfor at det måske godt kunne have godt af at ligge vertikalt med kronen op af (altså modsat).

Thomas
Rolex Submariner 16610 - Panerai 177 - Citizen Pingo - Audemars Piguet 15300 - Omega Seamaster Automatic 1979 - Rolex Daytona 116520 - Omega Speedmaster Moon 35705000
Svar
Mine ligger bare i kasse, men man kunne måske vende den på hovedet fra tid til anden for oliens skyld
Anders 

Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
Har aldrig skænket det en tanke, jeg lægger bare uret fra mig når det ikke skal bruges. Icon_e_biggrin1
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Fuldstændig samme princip her, sætter bare kassen fra mig. Har aldrig skænket positionen en tanke Icon_crazy
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
Svar
T.Hansen Skrev:Fuldstændig samme princip her, sætter bare kassen fra mig. Har aldrig skænket positionen en tanke Icon_crazy

Grunden til at jeg spørger er fordi mine ure i kassen pt ligger vertikalt, altså hvor urkassen ligger lodret, og tænkte om det egentlig kunne have nogen betydning i forhold til hvordan olien ligger sig i uret?! Hvis det har nogen betydning skal jeg finde på noget så de kan ligge med urkassen nedad (altså horisontalt:-).

Thomas
Rolex Submariner 16610 - Panerai 177 - Citizen Pingo - Audemars Piguet 15300 - Omega Seamaster Automatic 1979 - Rolex Daytona 116520 - Omega Speedmaster Moon 35705000
Svar
Boxter Skrev:
T.Hansen Skrev:Fuldstændig samme princip her, sætter bare kassen fra mig. Har aldrig skænket positionen en tanke Icon_crazy

Grunden til at jeg spørger er fordi mine ure i kassen pt ligger vertikalt, altså hvor urkassen ligger lodret, og tænkte om det egentlig kunne have nogen betydning i forhold til hvordan olien ligger sig i uret?! Hvis det har nogen betydning skal jeg finde på noget så de kan ligge med urkassen nedad (altså horisontalt:-).

Thomas

Hej Thomas Icon_e_wink Jeg forstod skam fint spørgsmålet, men som skrevet har jeg bare aldrig prioriteret hvordan jeg placerer min urkasse.

Når det så er sagt, så vil jeg umiddelbart ikke tro at det har en betydning hvordan kassen er placeret. Men vi kan jo ikke komme uden om at tyngde og position hænger sammen.

Hvorvidt det har indflydelse på urets olie/smøringsgrad over en længere periode, skal jeg ikke gøre mig klog på, men som udgangspunkt har jeg aldrig bekymret mig om det Icon_e_wink
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
Svar
Mine bliver lagt vandret på natbordet; eller lagt pænt i urkassen (og nogle gange bliver uret på håndleddet hele natten). Jeg har tænkt en anelse over det, efter jeg havde mit gamle vintage Tissot til service; og der blev kørt en strimmel med tidstab/præcision i forskellige positioner; men har som sådan ikke gjort noget ved det i hverdagen.

Jeg faldt dog over denne igår (efter jeg havde læst hans top-ti, som han linkede til):
[url]"http://www.uretiltiden.dk/opbevaring-af-ure/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.uretiltiden.dk/opbevaring-af-ure/[/url]

Her er der fokus på balancen; og olien bliver ikke kommenteret. Så ved ikke, hvordan olien bliver påvirket, men her spiller tyngdekraften vel også ind...

//Michael
Svar
Placeringen af uret betyder noget ifht. gangen og man kan regulere det lidt ved at være opmærksom på hvordan uret placeres når det ikke er på armen. Og mon ikke det er rent teoretisk med en forsvindende lille betydning ifht. til olie m.m.? Jeg ved det ikke, men det er 100% heller ikke noget jeg tænker over (eller kommer til for den sags skyld).
Svar
Umiddelbart har det ingen praktisk betydning, men hvis det drejer sig om 1 + uger at uret ligger stille vil jeg nok ligge det face up.
Men som indslaget nævner, er en watchwinder god hvis uret ligger stille i lang tid og ofte gør det. Altså 1 + uger og ofte.
Svar
Citat:af KimT » 28. nov 2014, 10:05

Placeringen af uret betyder noget ifht. gangen og man kan regulere det lidt ved at være opmærksom på hvordan uret placeres når det ikke er på armen. Og mon ikke det er rent teoretisk med en forsvindende lille betydning ifht. til olie m.m.? Jeg ved det ikke, men det er 100% heller ikke noget jeg tænker over (eller kommer til for den sags skyld).

Som Kim skriver , så kan et ikke tourbillon påvirkes af hvordan det ligger,
f.eks hvis et ur vinder 2-3 sekunder om dagen, så kan du være heldig at det taber tilsvarende om
natten ved at ligge på hovedet, eller anden stilling,
men har man flere end et til to ure finder man nok aldrig ud af den fine grænse på urets tyngdekraft
og gang Icon_razz

Mine ure ligger altid med kronen nedad, så jeg ikke ridser den anden side.

Mht til olien, kan jeg kun sige en ting, hvis man ligger sit UR forskelligt hver aften for at fordele olien, så :
ER DER AAAALT FOR MEGET OLIE I DIT UR Icon_razz
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)