Her samler mennesket stadig uret - Oris
#21
KimT Skrev:
baun Skrev:... men hvem gider høre på at han fortæller at dit ure faktisk bare er standard fodbold eller kendis uret - ikke noget særligt. Nej vel?

vh baun
Jeg kunne aldrig finde på at komme med den type kommentarer som du er inde på her og det er også meget sjældent at jeg oplever andre gør det......

Men opdelingen af ure i klasser synes jeg er en ok idé, da det (imho) kan hjælpe med at skabe lidt mere klarhed, for især "nye" i denne hobby.

Man kan så diskutere begrebet "low end" som jeg sagtens kan forstå kan tolkes forkert.

Sendt via Tapatalk

Jeg synes aldrig (eller sjældent) vi høre at et AP bare er et standard fodboldspiller og kendis ur, men jeg synes af og til vi hører at et xxx til 10-15 K bare et et Low end standard ur hvor man har smidt et billigt masseproduceret standard ETA værk i. Det er jo heller ikke faktuelt forkert. Det er det heller ikke at AP er et standard fabriksproduceret fodboldspiller og kendis ur, men det kan godt siges pænere.

Et 10-15 K Oris er et ordentligt ur med et fint, godt og solidt Swiss made ETA værk. Det et lækkert luksusur som giver relativt meget for pengene i den billige ende af luksusurene. Med et pænt og ordentligt renommé og en ganske nydelig over 100 årring historie.

AP et et super lækkert luksusur hvor der er kælet for alle detaljer og hvor værket er meget fint finisheret og hvor der ikke er gået på kompromis med noget. Kasse, lænke ja alt er super lækkert forarbejdet. AP hører til i den absolutte luksusklasse sammen med AP, L&S og andre top brands.

VH Baun
#22
baun Skrev:Et 10-15 K Oris er et ordentligt ur med et fint, godt og solidt Swiss made ETA værk. Det et lækkert luksusur som giver relativt meget for pengene i den billige ende af luksusurene. Med et pænt og ordentligt renommé og en ganske nydelig over 100 årring historie.
Jeg kunne aldrig finde på at udtale mig på den negativt ladede måde du antyder, tværtimod.
Det ovenstående citat er et godt eksempel på hvordan jeg ville beskrive et Oris. Ikke for at være sød, men fordi det er sådan jeg har det.
Generelt kan jeg slet ikke genkende at der bliver set ned på "billigere" ure som der bliver lagt op til.

Sendt via Tapatalk
#23
baun Skrev:Et 10-15 K Oris er et ordentligt ur med et fint, godt og solidt Swiss made ETA værk. Det et lækkert luksusur som giver relativt meget for pengene i den billige ende af luksusurene. Med et pænt og ordentligt renommé og en ganske nydelig over 100 årring historie.

ETA er da noget af det mindst fine når vi snakker mekaniske swiss made ure.
#24
KimT Skrev:Generelt kan jeg slet ikke genkende at der bliver set ned på "billigere" ure som der bliver lagt op til.

Sendt via Tapatalk

Det synes jeg netop er tydeligt, da ordet "low end" bruges. Et sådanne "begreb" sætter folk lidt i kasser. Om det så er det man mener, skal jeg ikke være dommer over Icon_e_surprised Icon_e_surprised
#25
Kristofferj Skrev:
baun Skrev:Et 10-15 K Oris er et ordentligt ur med et fint, godt og solidt Swiss made ETA værk. Det et lækkert luksusur som giver relativt meget for pengene i den billige ende af luksusurene. Med et pænt og ordentligt renommé og en ganske nydelig over 100 årring historie.

ETA er da noget af det mindst fine når vi snakker mekaniske swiss made ure.

Men det er stadig ganske fine værker. Det er formentlig også grunden til at alle bruger dem.

Jeg ved ikke hvad de koster at købe ej heller at fremstille. Mads nævner et par hundrede - jeg ville gætte på 500-1000 kr at købe og måske det halve at fremstille. Jeg vil ikke tro at et standard Rolex værk er mere end marginalt dyrere at fremstille - måske 25% - under ingen omstændigheder noget der skulle blive at se på den samlede pris for uret på mere end 1000 kr.

Men der er bunker af langt ringere værker derude. Ikke så mange Swiss made, men mange andre.

VH Baun
#26
Jeg er fuldstændig lige glad med hvad man kalder kategoriseringen, men er det ikke netop lomme-snobberi IKKE bare at kalde en spade en spade og forsøge at gøre noget finere end det er? Værkerne er jo dem der findes i de billigste schweiziske ure, ergo er det i min bog low end, indgangsmodeller, startmodeller, low budget, eller hvad man nu "tør" kalde dem uden at blive stemplet som snob Icon_rolleyes At de sammenlignet med world wide producerede urværker generelt hører til i top klassen er alle vist enige om. Hvad andre kalder dem står dem frit for, men når jeg har valgt at vurdere værkets horologiske kvalitet sætter jeg overlæggeren højt, og tager udgangspunkt i hvor den schweiziske urindustri starter med deres mekaniske værker, og det er altså beklageligvis med ETA'erne. Det ville jo være lidt fesent at jeg i mine vurderinger tog udgangspunkt i HELE ur-verden, og på en skala fra 1-10 dermed bedømte et standard ETA 2836 til $ 50-100 med karakteren 9, da det er 100 gange finere end et kina quartz, og et PP Grand Complication med 10 da det igen er bedre Icon_rolleyes Føler nogen dermed jeg træder dem over tæerne, er det selvfølgelig lidt beklageligt. Men når nu værkerne ER de billigste og simple og med meget begrænset finish, ville det også være misvisende og forvirrende at kalde det noget a la low-high end.

JEG HAR INTET IMOD ETA VÆRKER!!! Har jeg sagt 1000 gange og sælger selv masser af ETA ure med stor fornøjelse. Går også selv med ETA baserede ure ofte. Det er velfungerende værker, men at kalde et ur med et ubehandlet ETA 2836 for high-end får I mig ikke til. For det er det altså bare ikke uanset hvordan det vendes og drejes. At der er tale om et godt og driftsikkert ur i lækker finish, der giver masser af smæk for skillingerne er vi da helt enige om. Lige som Kim kunne jeg ALDRIG drømme om at nedsable et ur a la det Baun er ude i med den snob beskrivelse. Der er altid fordele og ulemper uanset om vi taler ure til 5 k eller 500 k. Det er der jo ingen der gør, men omvendt skal der også være plads til på en objektiv måde at argumentere for at disse ure altså ikke er horologiske mesterværker fremstillet i hånden skrue for skrue af passionerede mesterurmagere.

Ofrei sælger ETA ebauche for 150-200 $. Køber man som producent værkerne direkte af ETA tror jeg prisen er ca. det halve af Ofreis priser altså under 100 $. Om man så mener det er meget eller lidt for et værk må være op til den enkelte at vurdere.

Jeg kender ikke Rolex avancer, men de skal da nok tjene kassen på deres ure. De er super dygtige til at optimere produktionen præcis som Seiko, ETA og andre stor-producenter. Men at bruge Rolex som eksempel på et ur, hvor man betaler specielt meget for navnet mener jeg er et ekstremt dårligt eksempel. Jeg kan finde utallige mærker der er LANGT værre. Kan faktisk kun komme i tanke om 2-3 andre producenter der leverer samme in-house kvalitet så som Omega og JLC. Hublot tager over 100 k for et ETA 7750 baseret kronograf, Franck Muller tager 50-60 k for et ETA 2892 baseret ur, Linde Werdelin er heller ikke just billige og sådan kunne jeg fortsætte med 20-30 producenter.

Hvis jeg træder folk over tæerne ved at kalde et uforarbejdet standard ETA 2824 for low end er I hjertens velkomne til at finde et bedre ord!!! Alternativt kapper jeg hele non-in-house pris segmentet fra mine vurderinger, da det åbenbart er en rød klud at for mange Icon_scared

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
#27
Måske en god ide at holde inhouse for sig selv, men husk Orient og Seiko Icon_e_biggrin1
#28
Black Seal Skrev:De fleste af deres ure benytter sig af solide værker, som I min verden sagtens kan måle sig med de som Mads kalder "high-end" - sjovt vi stadig går og kategoriserer hinandens ure - skjult snob faktor Icon_e_wink Icon_e_wink, hvis I spørger mig. For hånden på hjertet så er de ure ikke pengene værd, men de har en anden effekt!

Tak til Mads for endnu et par fine indlæg om hvordan ure i forskellige prisklasser produceres. Det er en skam, at det forårsager sådan en ophidselse, når disse kendsgerninger fra industrien bringes frem.

Når det som i citatet ovenfor påstås, at ETA-værkerne sagtens kan måle sig med AP og PP, som iøvrigt ikke er pengene værd, så er yderligere diskussion vist ørkesløs.

JK
#29
jk Skrev:Tak til Mads for endnu et par fine indlæg om hvordan ure i forskellige prisklasser produceres. Det er en skam, at det forårsager sådan en ophidselse, når disse kendsgerninger fra industrien bringes frem.
Icon_+1
Simon Hedegaard
#30
Icon_+1




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)