Svar: 1,453
Tråde: 119
Modtaget Likes: 538 i 177 svar
Givet Likes: 533
Jeg ved ikke med jer.. Men er jeg den eneste der føler at priserne på eks. Rolex, Panerai, Omega er steget for voldsomt og i en næsten urimelig fart?
Jeg syntes at hvis man kigger lidt i prisleget 3k-8k, så får man meget ur for pengene, og jeg syntes også at kvaliteten efterhånden er på et så højt plan at de ofte "truer" lang dyrere ure på finish og kvalitet..
Jeg må indrømme at jeg selv går og drømmer om at jeg engang får mig et Panerai, men nu læste jeg på vores fine  Pam forum at de stiger i pris igen.. Jeg kan ikke finde ud af om uret er pengene værd, syntes simpelthen at de er ved at være for dyre  ..På samme måde har jeg det med flere top mærker..
Hvad syntes i..
•
Svar: 1,620
Tråde: 89
Modtaget Likes: 8 i 6 svar
Givet Likes: 0
dyrt er relativt - jeg synes ikke feks 30.000 er mange penge - omvendt synes jeg 250.000 dkr er lidt for meget, ifht hvordan jeg bruger mine ure - det kan folk herinde fortælle mere om
normalt styres pris af udbud og efterspørgsel - gælder ikke helt ved luksusgoder (første side i makro økonomi bogen)
personligt, synes jeg at et ur til 500 dkr kan være ligeså lækkert designmæssigt, som et ur til 100.000 DKK -
finnish og kvalitet går ikke altid hånd i hånd med pris - igen, de gængse regler gælder ikke altid ved luksusforbrugsgoder
så der er ingen gylden regel - andet end den enkeltes smag og behag -
Anders
Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Hej Henrik.
Panerai og andre mærker er jo det værd folk vil give for dem. Om det så er 10k eller 40k er så lidt ligegyldigt hvis man lige holder likviditet uden for et øjeblik. Køber man til en fornuftig pris er 40k stadig mange penge men et ur til 10k kan vise sig at blive dyrere for dig. Du har ret i at der findes mange gode ure til de 5-10k men skal du af med uret igen er det ikke sikkert Hr. Danmark ved hvad et XX watch er for noget. Her kan det så gå hen og blive dyrt og så kan en eks. Omega eller Breitling vise sig at være et bedre køb.
Det er naturligvis en risikovurdering om man tør smide 40k efter et ur og man kan i teorien tabe alle pengene.
Value for money er en anden snak som ikke ikke nødvendigvis hænger sammen med hvad folk vil give. Her er vintage Rolex et godt eksempel.
Mvh
Klaus
•
Svar: 7,824
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,357 i 1,338 svar
Givet Likes: 1,829
Jeg er helt enig syntes også prisstigningerne på nogle modeller/mærker har været for vilde
det var også en af grundene til at mit Deep Sea ikke blev til i denne omgang,og at jeg i stedet valget at købe noget der var meget billigere.
Hvornår noget er dyrt og hvad der er en sikker investering er et personlig spørgsmål,
jeg har det sådan at et ur fra 10k af og op er et dyrt ur og generelt mener jeg ikke man skal se de ure vi snakker om herinde som investeringer
dertil er de for "billige" men man kan selvfølgelig vælge noget fra de "sikre" mærker som over tid holder bedre på pengene
Ure er for mig en hobby og en hobby koster penge!
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Hvis nu vi vender det hele lidt på hovedet og står på øverste trappe, hvor prisen er lige meget og man skal vente på et af de få ure der bliver produceret. Så vil man slet ikke spekulerer i om prisen er steget, men blot konstaterer at det koster et ur af den klasse og kvalitet.
Går vi den anden vej, så vil vi kigge efter hvor man får mest ur for pengene, men hvordan skal det afgøres....er det ud fra kassen- og eller værket. Er det blot ud fra mærket, som burde ligge i det prisleje osv. osv.
Der er ikke nogen tvivl omkring lav pris ure, hvor man stort set ikke stiller nogen krav, hvorimod der sker et eller andet, når man begynder at gå op af pris-stigen. Her ser vi på de forskellige mærker og deres popularitet, og sigter vel efter det der ligger i toppen af det økonomisk mulige for den enkelte.
Om prisen er blevet for høj eller vi blot er begyndt at kigge efter de lidt dyrere mærker vil være en evig debat.
Den smarte køber et ur efter smag og behov, hvor man har sat sig lidt ind hvilket værk der sidder under "kølerhjelmen" så det giver en rimelig forklaring på prisforskellen og ellers køb brugt, hvor toppen er skåret kraftig af prisen....det er bare smart, når der altså er tale om de store prisstigninger.
Mvh. Michael
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Svar: 7,824
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,357 i 1,338 svar
Givet Likes: 1,829
Jeg kan ikke helt forstå dit indlæg Michael
Men jeg ved så meget at mange mennesker med "penge nok" (kender op til flere)
stadigvæk mener at ting kan købes for dyrt den "respekt" for penge har været med til at bringe dem der hvor de er i dag rent økonomisk.
Jeg har selv købt et ur som ligger pænt under hvad jeg havde råd til bla fordi jeg mente at priserne var blevet for crazy til at jeg ville hoppe på,
det sjov er så at det ur som jeg købt og som er det klart det billigeste jeg har købt mens jeg har været urtosse er endt med at være et af dem jeg har været mest glad for (rent faktisk ved jeg ikke hvor sjovt det er men for mig er det meget sjovt  )
For mig siger det dog lidt om at det ikke nødvendigvis bliver mere sjovt af at blive mere dyrt,
groft sagt skal et ur til 50k give dig nogle oplevelser og indtryk for at du føler du har fået noget for dine penge og det kan næsten derfor ikke overraske,
hvor imod et ur til feks 10k sagtens kan overraske en i value og kvalitet især hvis man har haft travlt med at kigge på dyre ure og måske ikke har fået dyrket
markedet for 0-10k ure på det seneste.
Jeg har selv fået sådan et "wake up call" med mit seneste indkøb
Jeg køber helt sikkert en Deep Sea en dag
og først til den tid ved jeg så om det var en god ide at vente
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Jeg er overbevidst om at man får mest ur for pengene i den billige ende. Man kan faktisk godt producere et fint ur med et godt værk til under 2 K. Seiko oa. beviser dette hver eneste dag.
Pris og kvalitet følges ikke ad indenfor luksusvare, hvor brandværdi, image, design, street-credit og andre ret subjektive (eller følelsesmæssige) kvaliteter betyder meget for prisen.
Hvis man vil have et Omega må man betale hvad et Omega koster
Hvis man vil have et Rolex må man betale hvad et rolex koster
OSV.
Det er jo en del af selve værdien "at de er dyre".
Hvis der er nogensomhelst sammenhæng mellem pris og kvalitet, vil man i et koordinatsysten kunne se kurven som en parabel - men med ganske store afvigelser på linjen. Best buy eller value for money (i den tradiotionelle forstand) vil så være før kurven flader ud og ved mærker som ligger under linjen.
Her vil man finde Seiko, Certina, Tissot og en række af mikromærkerne.
Gensalgsværdi og investeringspotentiale er en helt anden historie. Her tror jeg man skal lede i et andet segment - og ofte mærker som ligger over linjen og ofte efter den er fladet ud.
Og jeg mener altså ikke at der er noget nyt i at ure mellem 2 og 10 K kan have en fin kvalitet. Det har de haft al den tid jeg har samlet på ure.
vh baun
•
Svar: 1,453
Tråde: 119
Modtaget Likes: 538 i 177 svar
Givet Likes: 533
Amehlbye Skrev:dyrt er relativt - jeg synes ikke feks 30.000 er mange penge
Ja vi ser jo nok forskelligt på priser på ure, det afhænger jo nok også af ens økonomi .. Jeg syntes f.eks at 30000kr er vildt mange penge, men min indkomst er også lav, ja jeg må faktisk vende hver 100kr seddel jeg har i pungen..
Men dette har også gjort at jeg bevæger mig i prisklassen under 10k, og har konstateret at man kan få meget ur også her..
Jeg har nu et seiko på hånden til 2k, elsker dette ure, og måske endda mere en den deep sea jeg havde  .. Men irritere mig bare over de vilde prisstigninger, og hver gang jeg lægger 1k i skabet til mit kommende Panerai er uret steget tilsvarene
•
Svar: 2,356
Tråde: 261
Modtaget Likes: 6 i 4 svar
Givet Likes: 0
Jeg er enig i, at prisstigningerne er dramatiske, men omvendt så glædes du, når du har købt et ur.
Og ja, 30k er rigtig, rigtig meget at give for et ur, men hvis du året efter ser, at uret sælges for 35k, er det ikke så galt :) Slet ikke hvis der er begrænset kantstensafslibning på mærket/modellen.
Vedr. priser på ure, så ser jeg faktisk ikke et urkøb som en egentlig udgift. Nærmere et sted, hvor jeg har mine penge stående (som alternativ til banken, hvor renten alligevel er pivringe), indtil jeg skal bruge dem, hvorefter de indkasseres/hæves. Hvis du afsøger markedet og køber ”smart”, så vil det være muligt at holde pengene hjemme. Således har jeg haft et Oris TT1, hvor jeg fik hver en krone hjem. Det samme med et brugt Steelfish, jeg tidligere har haft. Pt. har jeg tre ure, hvor jeg er temmelig sikker på, at de to, jeg har købt som ny (PAM177 og PO), sagtens kan realiseres til de penge, jeg har givet. Det tredje, endnu et brugt Steelfish, vil med stor sandsynlighed også holde prisen, da uret er mint, prisen var god og modellen er udgået.
Så selvom ure er en forbrugsvarer, og jeg anvender dem som sådan, så behøver det ikke være en absolut udgift.
(Ovenstående er selvsagt afhængig af, hvilke ure og urmærker man er interesseret i, og dermed køber)
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
If you are talking value for money and the work put into making the watch.Then no doubt Vintage watches are the best buy.I can have my opinions about many modern watches and if i will pay what a brand are asking for the watch.The dealer network and marketing costs put a big premium on many well known brands.That is why in my opinion you should never buy a new watch.The watch world and watch bloggs are full of marketing bullshit that in reality has got nothing to do with value for money.It is up to you to buy what you like and makes you happy.But in my humble opinion not many watches are value for money. Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
|