Mini review af IWC Aquatimer 3548
#1
IWC Historie

I 1868 besluttede Florentine Ariosto Jones, en amerikansk ingeniør og urmager, at han ville rejse til Schweiz og starte en urmager, firmaet han startede var "International Watch Company" eller IWC som vi keder det.
Florentine ansatte højt kvalificeret schweiziske urmagere og med de mest moderne maskiner, begynte han at fremstille high end værker, som var planlagt de amerikaske marked.

Han mødte Johann Heinrich Moser, en urmager Schaffhausen, og sammen flyttede de farbrikken til Schaffhausen.

İmage

Nogle år efter grundlæggelse, gik ejerskab af den "amerikanske" ur fabrik, over til at blive schweiziske ejet.

Johannes Rauschenbach-Vogel købte virksomheden i 1880.( Fire generationer af Rauschenbach familien nåede at eje IWC)
Kun et år efter købet, døde Johannes Rauschenbach, og hans søn, Johannes Rauschenbach-Schenk, overtog IWC virksomheden og drev den med stor succes indtil sin død den 2. marts 1905.

Efter J. Rauschenbach-Schenk´s død blev Ernst Jakob Homberger og Carl Jung de nye ejere af IWC. Ernst, som havde stor indflydelse på de Schaffhausen urmager selskaber, hjalp IWC gennem de mest turbulente stunder i Europas historie.

I løbet af 1930erne lavede IWC ure som var specialt designet til piloter, med deres antimagnetiske værker. I 1940 lanceres Big Pilot, en milepæl i IWCs historie.

İmage

I 1948, udkom Mark 11, som var "pansret" mod magnetfelter. Denne beskyttelse bliver senere brugt af Ingenieur og mange af nutidens IWC ure.

İmage

Hans Ernst Homberger var den tredje og sidste af Rauschenbach arvingerne til at lede IWC som eneejer. Han havde startede i sin fars firma i 1934 og overtog kontrollen med IWC efter hans død i april 1955. I 1957 tilføjede han en ny fløj til fabrikken, og i samme år oprettet en moderne pensionsfond til personalet. Han købte nye maskiner ind til at opfylde nye krav og løbende bragt sin produktion op til hvad der var anset de nyeste standarder.

Den stigende popularitet af vandsport, gjorde at IWC lancere Aquatimer, dette var i 1967.
Uret var vandtæt til 200 meter og havde og indre roterende krans, som skulle anigive hvornår dykkeren skulle begynde opstigning.

İmage

I 1969 lancerede IWC sit første kvarts ur, Da Vinci.
Uret var udstyret med et Beta 21 kaliber kvarts værk, men pga. økonomiske åresager, valgte IWC ikke at investere på denne teknologi men fortsatte med at produksere mekaniske værker.

İmage

I 1978 indførte IWC verdens første titanium urkasse og lænke, som på det tidspunkt menes at være næsten umuligt at fremstille.

İmage

Grunden er at man skal forarbejde titanium i et Oxygen frit miljø, og dette var meget svært for denne tidsperiode.

I dag revolutionerer IWC stadig urverdenen, særligt med deres lænker, som med deres patenterede system kan justeres og fjernes led på få sekunder, ved blot at trykke på en knap under ledet og skubbe en pin ud.

İmage

Helheden

Af det ure jeg har ejet, så er der ingen tvivl om at dette er det bedst forarbejdede ur til dato. Dette ur oser bare væk at kvalitet, og det er helt sikkert ikke det sidste IWC jeg skal prøve.
Jeg syntes gennem gående at designet er rigtig lækkert, måske på den lidt underspillede måde, da det ikke er et ur der falder en i øjnene. Det plejer jo ikke just være den stil jeg går efter, men jeg har på ingen måde fortrudt at prøve dette ur.

İmage

Kassen

Kassen er børstet over det hele, men der er forskel i børstningen fra siderne og til hornene.
Siderne er klart her børstningen er SÅ flot lavet, den har en dybte som jeg ikke har set på noget andet ur, meget lækkert lavet.
Hornene er lige ledes børstet flot, men dog ikke med sammen dybte som siderne.
En detalje som jeg har svært ved at fange på billeder er den måde hvorpå hornene er lavet på, de er ikke bare lige ned, men her en skrå kant lige inden hornet stopper, man kan næsten ikke se det når man kigger lige på uret, men ser man det fra siden er de fuldt synlige. En fed lille detalje.

İmage

İmage

İmage

En anden rigtig flot detalje er kransen, den er børstet på toppen, men på siden er den poleret, den giver bare et super look, og det bryder flot kransen fra resten af kassen. Eneste irritationsmoment, er at den er så sårbar over for ridser og mærker, men flot er det nu lavet.

İmage

İmage

Nu har nævnt lidt om de mange detaljer som jeg har fundet på uret, men lige endnu en er de to kroner. De er som resten af uret udført knivskarpt og flot, men særligt kronen til at stille klokken med er smukt udført med logo og teksten Probus Scafusia som betyder 'Good, Solid Craftsmanship from Schaff-hausen.

İmage

Bagkassen er et eksempel på at lave det så simpel som det kan være uden af det bliver for kedeligt, ikke de store flotte logoer, men bare den skrift der nu er.

İmage

Skiven

Skiven er der virkelig kælet for, de påsatte markørerne (og viserne ) er blankpoleret hvilke ikke kun giver en bedre aflæsning, men de giver også et godt spil i skiven, som eller kun er mat, men en smule tekst.
Desuden er markørene ikke bare flade, men går skråt op fra kanten og mødes på midten, for på den måde at reflektere lyser lige meget hvad vinkel lyset komme på skiven. Det ser rigtig flot ud i sollys.

Datohjulet er sort som skiven og forstyrre ikke designet, hvilke jeg virkelig godt kan lide.
I helhed syntes jeg der er lykkes IWC at lave en skive der ikke er for kedelig men heller ikke skriger SE MIG.

İmage

İmage

Lumen på uret er her hvor uret halter mest, viserne er der okay knald på de første 5 min, men derefter lyser de svagt, selve kransen lyser kun kort og bliver hurtigt "afladt".
Surt IWC ikke har lavet den lidt bedre, for designet fejler ikke noget og det ser fedt ud når man lige har "oplade" den.

İmage

Lünetten

Lünetten er jo lidt utraditionel, i og med at den køre inde under glasset, men dern erflot lavet ogdesignet passer perfekt til resten af uret, den har 60 klik og den køre lækkert rundt når man drejer den nederste krone, som seperart kun er til lünetten.
Lille kritik er at der er en smule slør når man drejer den modsatte vej, altså den vej den ikke kan køre.

İmage

İmage

Rem

Remmen virker god, ikke for blød eller hård, men lige tilpas.
Den følger uret linjer og er flot tilpasset thor kasse og rem mødes, eneste kritik punkt jeg har, er at keeperen (den der holder enden af remmen på plads når den er lukket) har tildens til at køre lidt rundt og hoppe sf så remmen hænger og flapper.

İmage

Spændet er rigtigt lækkert udført med børstet flader og polerede kanter, prøv at læg mærke til hvordan spændet er fræset inde der hvor remmen går.
Rigtig flot detalje IMHO.

İmage

İmage

Værket

Værket er baseret på et ETA 2892, men det er så modificeret af IWC, de kalder det for Cal. 30110.
Værket har 21 Jewels, 42 timers power reserve og 28,800 BPH.

İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)