Perfektionist eller bare sindssyg?
Jeg er lodret uenig du kan på ingen måde lave et perfekt ur til +10k (eller i det leje) og det mener jeg heller ikke man kan forlange,
selvfølge kan man forlange mere af uret på alle fronter end et til feks 1000 kr men perfekt aldrig,der skal man langt langt højere op i pris og have noget der er virkelig hand made.

Husk også lige på at et ur du giver +10k for i en butik koster langt mindre at lave,
så det er et langt billigere produkt du reelt købe alle led koster og skal tjene penge.

Like it or not mange af de ure vi snakker om herinde og kan lande
er slet ikke lavet med den kærlighed vi lægger i dem Icon_e_biggrin1
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Nu bliver urene jo ikke nødvendigvis mere perfekte (men mere unikke) af at være "hand made" tværtimod faktisk.

vh Baun
Svar
Maskinforarbejdning har vel altid have den fordel at man opnår en ensartethed i sin produktion, og dermed en bedre/nemmere kvalitetskontrol, eller ?
Men hvis ensartethed ikke er det primære, vil detaljerne så ikke være "bedre" i et 200k ur, hvor der har været menneskehænder ind over, end på et 20k ur, hvor det primært er maskinarbejde?

Hvis man ser videoen "How it´s made" om Panerai (ligger i Paneraiforummet) vil man se at håndarbejde vist ikke er helt i højsædet i deres fremstilling.
Og de fleste ved jo at Panerai godt kan have lidt små issues Icon_e_wink i hvert fald tidligere.
Men det betyder dog ikke at jeg ikke er vild med dem. Panerai er klart min yngling, og blev jeg truet til at genindføre "et urs konceptet" ville det være et Panerai.
Men det ville dog kræve sin mand at overbevise mig om at prøve det igen Icon_cool

Jeg har ikke det endegyldige svar, men for mig, er det ok at der er små (og jeg mener MEGET små) uperfektheder, som kun kan ses med en lup, på et ur til 20k
Købte jeg derimod et ur til 200k, ville mine forventninger automatisk være højere.
Måske jeg er for overbærerende, da 20 jo immervæk også er en sjat Icon_e_confused

Men hvad mener du ?
Svar
Et urs pris er selvfølgelig afhængig af hvilke løsninger der er lavet. Vanskelige slibninger, særlige håndlavede detaljer i værket og kassen. Metallet og materialer uret er lavet af. Jo mere håndarbejde af høj kvalitet jo mere unikum. Svend Andersens ure er et eksempel på ganske meget håndarbejde. Urene er nok ikke helt perfekte men bestemt unikke.

Om uret derimod er "perfekt" mener jeg har at gøre med andre ting. Om de slibninger der er laver er perfekte - ikke om de er svære. Om de materialer der er valgt er anvendt på rette vis (ikke om de er særlig dyre eller særlig arbejds - eller process- krævende). Om de løsninger der er valgt er udført som meningen var - ikke om de er særlig vanskelige eller sofistikerede.

Det er klart at et ur til 10 K ikke kan laves med særlig fine og sofistikerede og vanskelige løsninger i ædel metal, men det kan og bør være perfekt med de løsninger som er valgt - altså hvad man kan se med det blotte øje. Intet ur er vel perfekt under mikroskob. Og da slet ikke håndlavede.

Men måske skal vi først definere "perfekt"?

vh Baun
Svar
baun Skrev:Men måske skal vi først definere "perfekt"?
Hvilket vel kan være svært.

For MIG, betyder det at uret er som tænkt.
At slibninger og mål på kassen overholder de opstillede krav/forventninger.
At skiven er udført uden små lak/maling fejl.
At alle markeringer er påført 100% "lige" (efter planen)
At luminove er påført helt nøjagtigt, uden at løbe ud/over m.m.
At værket overholder de krav der er stillet til det.
At der ikke er små ridser på skruer m.m.

Ovenstående er meget groft, mangelfuldt og hurtigt opstillet Icon_e_wink

Men er "perfekt" ikke at uret er udført 100% som tænkt fra fabrikanten ???
At nogle købere så mener at det ikke er perfekt, viser vel bare at vi ikke ser ens på "perfekt"
Svar
KimT Skrev:

At nogle købere så mener at det ikke er perfekt, viser vel bare at vi ikke ser ens på "perfekt"

Jo, det er jeg enig i.

Det betyder samtidig at et ur der er lavet med et lavt ambitionsniveau når det handler om materialevalg (altså ikke dyre svært forarbejdlige) og udformning - ikke kompliserede løsninger, bør kunne laves perfekt for fx. 10 K, mens et andet ur hvor man har valgt at bruge ædel metal, lave vanskelige slibninger og hvor man har brugt materialer som er svære at forarbejde (keramik - hvad ved jeg) godt kan koste 50 K uden at være mere perfekt udført ....

Og at hvis man så også tilfører et unikt værk med håndgraverede ciseleringer og håndlavet finish ved huller og kanter mv. og man samtidig vælger særlige løsninger på kassen, som kun kan laves med hånden - kan uret koste 200 K uden at være mere perfekt i sin udførelse end det til 10 K - bare mere unikt og mere sofistikeret og måske meget mere "interesant".

vh Baun
Svar
Ja, men jeg (i min naivitet) ville stadig acceptere færre småfejl i et 200k ur, end i et 20k ur.
Om det så er korrekt eller ej, er selvfølgelig til debat Icon_e_wink
Svar
Perfektion er at når kronen er skruet ned står logoet perfekt - det koster knaster tror jeg. Men hvis der ikke er noget logo - eller der er en form som ikke kan stå forkert - er det stadig perfekt men koster ikke ekstra.

Det samme gælder skrift på skiven. Hvis den eneste skrift er Automatic Omega og swiss made - og det står perfekt koster det ikke så meget som hvis man tager en Navitimerskive med masser af skrift ig linjer.

Hvis du laver kassen af 200 g guld koster det kassen Icon_e_wink men bliver ikke nødvendigvis mere perfekt end hvis det var stål.

Man kan fortsætte i det uendelige. Simple løsninger kan laves perfekt uden store omkostninger, mens sofistikerede løsninger koster kassen, hvis de skal være perfekte.

Og håndlavede sofistikerede løsninger koster kassen gange 5 hvis de skal vare blot rimelig perfekte.

Et ur til 10 K er en formue for noget som et ur (der jo fint kan købes til 200 kr i pæn udførelse) og skal være perfekt (altså det man kan se) med de løsninger der er valgt- ellers skulle man have valgt andre løsninger.

vh baun
Svar
baun Skrev:
KimT Skrev:

Jo, det er jeg enig i.

Det betyder samtidig at et ur der er lavet med et lavt ambitionsniveau når det handler om materialevalg (altså ikke dyre svært forarbejdlige) og udformning - ikke kompliserede løsninger, bør kunne laves perfekt for fx. 10 K, mens et andet ur hvor man har valgt at bruge ædel metal, lave vanskelige slibninger og hvor man har brugt materialer som er svære at forarbejde (keramik - hvad ved jeg) godt kan koste 50 K uden at være mere perfekt udført ....

Og at hvis man så også tilfører et unikt værk med håndgraverede ciseleringer og håndlavet finish ved huller og kanter mv. og man samtidig vælger særlige løsninger på kassen, som kun kan laves med hånden - kan uret koste 200 K uden at være mere perfekt i sin udførelse end det til 10 K - bare mere unikt og mere sofistikeret og måske meget mere "interesant".

vh Baun
Absolutly right Per Striving for perfection is what the greatest watchmakers have always tried to do.And we pay money for a very expensive watch because of this.If the same watch was built entirlely by a machine it would not be worth the same.Just like an oil painting art is the one thing machines cannot achieve because they lack the one thing we cannot program into them talent and soul. Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Det er et meget svært emne, som jeg har svært ved at forholde mig til.
En "fejl" på et ur må naturligvis ikke være der, hvis det er fabriksnyt.
Hvis man ikke har mulighed for at sammenligne fx 10 exemplarer af et bestemt ur, er det svært at sætte en grad af "finish" i forhold til "noget".
Jeg synes, at jeg har set "perfekte" fabriksny ure til kr. 395,-!
Da mit Rolex Datejust var nyt, sad kronen på kronen absolut lige, når den var skruet ind.
Så kom uret til service efter 21 år på armen. Kronen blev udskiftet - og sidder nu absolut på hovedet!
Jeg synes nu stadig, at det er "perfekt"!
Men ellers: Perfekt: Prøv med et Grand Seiko!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)