Tolddokumenter ved køb af brugt ur?
Har tænkt over problemet de gange jeg har købt noget fra et ikke EU land, på anden hånd. Men har aldrig fået toldpapirer med, enten har der ikke været nogen papirer og andre gange har jeg ikke fået spurgt. Men det er andre der hænger på den nu da urene er videre. Icon_rolleyes

Men hvor nyt/gammelt skal et ur egentlig være før der ikke bør være problemer mere, har måske intet med alder at gøre?

Umiddelbart tænker jeg på det når papirerne er fra et ikke EU land, men det er vel det samme hvis der ikke er papirer med (man køber et brugt ur uden papirer)?
Svar
Jeg har solgt en del ure jeg har købt via USA.
Ved import til Dk har jeg betalt told og moms, typisk via FedEx.
Ingen af køberne har spurgt om toldpapirer eller lign.
Der har været et par stykker der har spurgt om jeg havde betalt og det har jeg bekræftet at jeg havde, MEN ingen har bedt om at se det IRL.
Nogle papirer har jeg stadig, men bestemt ikke alle.
Jeg har også købt en del ure i DK og i EU, og der har jeg heller ikke selv bedt om at se det (hvis uret var udenfor EU)

MEn det er da bestemt noget jeg fremover vil tænke på
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Jeg tænker jo at noget sådanne kan have indflydelse på salgsværdien af et ur købt uden for EU.

Har andre ure hvor jeg ikke har disse papirer, hvor uret er købt i Sverige og England - må håbe der ikke bliver noget med dem.
Svar
Panerai Skrev:Jeg tænker jo at noget sådanne kan have indflydelse på salgsværdien af et ur købt uden for EU.

Har andre ure hvor jeg ikke har disse papirer, hvor uret er købt i Sverige og England - må håbe der ikke bliver noget med dem.
Ja bestemt, er papirerne ikke i orden, medfører det jo en udgift for køberen, såfremt det skal sendes ud af EU.

Men hvad gør forhandleren?
Tænkt eks.
Ur købt udenfor EU, garantikort korrekt udfyldt - intet at komme efter.
Uret går i stykker og skal sendes til fabrikken, som ligger i CH, som er udenfor EU.
Hvilke papirer sender den forhandler, som uret er indleveret ved, med for at der ikke kommer told/moms på igen Icon_question
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Svar
Ja det kan blive noget værre noget.

Har nok bare ramt en faldgrube, som jeg ikke havde set komme. Men kan jo også se at andre ikke har tænkt over det, hvilket jo bare er rart, så det ikke bare er mig som begår sådanne fejl.
Svar
Bestemt ikke kun dig der ikke har tænkt på det, jeg har aldrig tænkt på det Icon_rolleyes
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Svar
Nå sender det afsted og får skiftet til solid bronze bezel, sort skive og sølv visere, så må jeg betale told når uret skal den anden vej.

That's life sometimes!!!!!!
Svar
Køber man et ur brugt inden for EU er det ikke dig der skal bevise at der er betalt told/moms. Skal du bevise noget som helst er det at du har købt uret inden for EU. Køber du nyt uden for EU betaler du told/moms ved modtagelse/afhentning. Skal uret ud af EU for at få det returneret igen skal du bevise at uret er købt inden for EU for at slippe for told/moms. Returnerer du uret til sælger (for ikke at få det igen) uden for EU kan du få refunderet told/moms.
Uanset scenariet og forudsat det er lovligt så check lige med Skat.
Mvh
Klaus.
Mvh Klaus
Svar
Du har sikkert ret.

Nu har jeg jo byttet uret og har ikke lavet nogle papirer frem og tilbage. Havde vi lavet det, ville vedkommende jeg har handlet/byttet med hænge på told delen. Told siger vel ikke bare ok til det, at jeg ikke har bevis for fortoldningen Icon_question
Svar
Panerai Skrev:Nu har jeg jo byttet uret og har ikke lavet nogle papirer frem og tilbage. Havde vi lavet det, ville vedkommende jeg har handlet/byttet med hænge på told delen. Told siger vel ikke bare ok til det, at jeg ikke har bevis for fortoldningen Icon_question
Det er jo svært med privat "bytteri", hvis man bare kan gå tilbage til sælger. Så ville sorteper i sidste ende havne hos "Finetime", som oprindeligt købte uret.... Absolut noget andet hvis det er handlet hos en urhandler. Hvis det er ure som kan risikere at skulle sendes ud af EU til rep. eller andet, vil jeg fremover afvise at tage dem i bytte, for at undgå sådanne besværligheder.

Godt at få belyst denne problematik, som jeg aldrig har tænkt over....
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)