Er Seiko value for money?
#1
Hej

Så en Youtube-video fra Bluefish, hvor han langede ud efter Seiko: tidligere kunne man (i USA) købe Monster for ca. 200 dollars. I dag koster det 500.

Han nævner at værkerne ikke går særligt imponerende (præcist). 4R36 er meget temperamentsfuld og kan svinge uforudsigeligt. Det samme gælder 6R15.

Has Seiko Jumped the Shark?

Hvad mener I?
Svar
#2
Der er nogle modeller der stiger en del. Ja, en af orange monster steg til ca det dobbelte inden den udgik helt.
En anden Seiko model steg 3 gange prisen på 2 år. Det var modellen Seiko SCED035 fra filmen Aleins
Af de 90 ure jeg har solgt af Seiko ure med 4R36 og 6R15 eller de 30 stk. NH 35 værk i andre mærker har der været 1 værk, der var i stykker med det samme og 2 andre gik i stykker inden for 2 år.

De andre værker lå inden for max 15 sekunders afvigelse i døgnet. Men værkerne er ikke ETA og min erfaring er at de hurtigere end ETA værker taber en del.
Svar
#3
(24-06-2019, 06:36 PM)Stenstrup Skrev: Der er nogle modeller der stiger en del. Ja, en af orange monster steg til ca det dobbelte inden den udgik helt.
En anden Seiko model steg 3 gange prisen på 2 år. Det var modellen Seiko SCED035 fra filmen Aleins
Af de 90 ure jeg har solgt af Seiko ure med 4R36 og 6R15 eller de 30 stk. NH 35 værk i andre mærker har der været 1 værk, der var i stykker med det samme og 2 andre gik i stykker inden for 2 år.  

De andre værker lå inden for max 15 sekunders afvigelse i døgnet. Men værkerne er ikke ETA og min erfaring er at de hurtigere end ETA værker taber en del.

Skal det læses som om, at det er "en del", som man ikke kan gøre noget ved? Som du skrev i min tråd om 4R36 regulering er de svære at ramme. Er der grænser for, hvor mange gange man kan regulere et ur til "plus-siden", og betyder det, at man skal regne med at Seikos ure hurtigere dør end andre?

Da jeg købte min Turtle for et år siden, regnede jeg med, jeg kunne have uret i rigtigt mange år, hvor det villle være brugbart / præcist. Betyder det, at Seiko-ure skal have mere service og regulering for at forblive brugbare eller er ikke engang dette muligt, så man skal indstille sig på at Seiko er brug og smid væk i løbet af få år?

Det sidste ville jeg da være rigtigt ked af.
Svar
#4
Rolig nu - læs P.N.´s svar i den anden tråd. 

Seiko laver super solide ure og værker, der ikke fejler noget - men som P.N. (som er urmager) siger, så er der mange faktorer der bestemmer hvor nøjagtigt en urværk kan reguleres til at gå. Det betyder ikke, at urets levetid er mindre og har heller ingen indflydelse på, hvor ofte det skal reguleres eller serviceres. Det er blot et spørgsmål om, hvilke tolerancer og tekniske løsninger producenten har anvendt i konstruktionen og udførelsen af værket.

Jeg har selv et Seiko Turtle og det går på 3. år fint indenfor COSC standarden (+/- 4-6 sekunder i døgnet) uden at det nogensinde har været reguleret (jeg har nok bare været heldig, men kender flere med samme oplevelse). 

Som jeg startede med at skrive i den anden tråd, hvis dit ur taber og vinder, men gør det konstant - f.eks. konstant 4 sekunder i døgnet - så er det blot et spørgsmål om at få det reguleret, så det går "til tiden", så at sige :-) Hvis det taber og vinder uden at det er konstant - f.eks. 4 sekunder én dag og 8 sekunder en anden dag, så skal det formentlig serviceres eller også er der et eller andet galt.

Det urværk, der ligger i Seiko Turtle er et af Seikos bedste arbejdsheste og vil fint kunne vare din levetid ud, hvis det bliver serviceret når det trænger og det ikke bliver udsat for skade udefra - alt mekanisk kan jo gå i stykker.

Med al respekt - Stenstrup er ikke urmager, men urhandler. Selvom jeg anerkender at han har haft mange ure mellem hænderne, så vil jeg på dette punkt stole mere på P.N.´s vurdering som urmager !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#5
(25-06-2019, 12:38 PM)pbr Skrev: Jeg har selv et Seiko Turtle og det går på 3. år fint indenfor COSC standarden (+/- 4-6 sekunder i døgnet) uden at det nogensinde har været reguleret (jeg har nok bare været heldig, men kender flere med samme oplevelse). 

Samme her :-)

Og i øvrigt enig i hele pbr's indlæg.
Svar
#6
Alt kan afhænge af øjne der kigger,
Men kigger du rundt på div. Holdnings udvekslinger på nettet,
Så vil du opdage at Seiko er betragtet som god value for money. (Hvad betyder udtrykket egentligt)

Ja det kan der igen være mange holdninger omkring uden der er en facit liste,
For mig handler det om at man får et ur i god kvalitet holdt op imod købs prisen.

For mig levere noget nær ingen andre mærker den value for money som Seiko gør,
Jeg har haft dyrere og billigere modeller fra dem,
og uanset prisen vil jeg aldrig været bekymret for at købe et Seiko,
Så længe gensalgs værdien ikke har betydning i tilfælde af at man køber fra nyt.

Et Seiko (uanset pris) svigter dig ikke. Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • pbr
Svar
#7
Jeg synes nok at ift ETA så taber de hurtigere pusten , men det ses måske først efter 2 - 4 år. Og som min egen urmager siger så er der noget om snakken. Men OK. Der er jo forskel på et ur i 3.000 - 4.000 kr klassen og 6.000 + kr klassen.

Dit turtle kan du have en del år og man kan altid få det reguleret, men går du med det kontant er service nok på sin plads efter 4 - 5 år. 6R15 værket er enten nu udgået eller helt udgået som Arnberg Seiko importør siger og dermed nok snart 4R15 værket. Derfor koster et nyt værk fra 6R15 1.000 - 1.600 kr. Ved de fejl jeg har set på mine med 6R15 værk har kunden bare fået et nyt ur. Værket bliver ikke engang skiftet. 6R15 værket som er helt nyt i de nye modeller hedder 6R15D. Smukt elegant værk. Fik lige et Seiko Presage SARX055 (baby snowflake) hjem i dag med dette værk.

Jeg ville ihvertefald være udemærket tilfreds selv med en max afvigelse på 15 sekunder, men helst til + siden.
Svar
#8
Mine snk809/805 går mere præcist end både mit sub og explorer, og jeg græder ikke når jeg får en ridse
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)