Lumen på et ur
#1
Lige et par spørgsmål omkring lumen på et ur.

Hvor længe skal man lyse på uret, før lumen er 100% aktiveret, og hvor længe holder lumen ?
Jeg er godt klar over at på et dress ur, er det nok ikke er alverden, men nu mener jeg mere på et ur, som er min. 100% vandtæt

Det er noget jeg aldrig har tænkt over, og derfor intet som helst aner noget om Icon_smil
Svar
#2
Det er meget op til kvaliteten af materialet og hvor kraftig lygte du bruger, men få sek. er nok på mit dykkerur med de kraftige lygter jeg bruger, så holder det hele natten.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#3
Som Michael skriver, er det meget individuelt, da der bruges vidt forskellige materialer/blandinger. Nogle ure skal kun udsættes for begrænset lys og kan efterfølgende ses hele natten og andre lyser i kort tid på trods af at det har været udsat for meget lys. Så der er ikke rigtig nogen facitliste.
Svar
#4
Jeg mangler endnu at se et ur med almindelig lume,
Som påvirket med almindelig dagslys hen over min. En dag.
Kan holde en klar tydelig aflæsning over et hel døgns mørke timer.

At "dope" med kraftig lygte og så sige det kan holde hele natten,
Mener jeg er at fordreje tingene, lumen skal dømmes på det lys det selv "samler"op.

Det var en af årsagerne til at jeg ville prøve et ur med gas løsningen,
Og det virker utrolig overbevisende må jeg sige.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#5
Jeg har før køb af mit Davosa ledt efter test af området,
Denne er en af de bedre jeg har fundet https://m.youtube.com/watch?v=YcUu3HSSif0
Den viser også at rør påvirkes at doping med lygte, ihvertfald på et Ball.(og Davosa)

Her er Davosas demonstration som dog nok er lidt farvet. Icon_blink
https://m.youtube.com/watch?v=jfj4wGaxi-0
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#6
Hvis det skal opdeles på den måde at vi tager sollyset med ind og det holder hele natten, så er der kun tilbage disse gastubes som holder sig lysende i op til 20 år eller mere. De er så ikke kraftige i lyset som man kan se lumen der lige har fået et skud af en lygte, men når natte synet kommer frem efter nattens ro, så er de små tubes ganske effektive.

Jeg har virkelig oplevet mange forskellige lag af lumen, hvor de ligger kraftig ud, men dør hurtigt og andre falder hurtigt i lumen, men holder så et niveau resten af natten. Nogle timemarkeringer med lumen kan se meget imponerende ud og man tror at der er masser af power, som f.eks. af mærket Invicta med kæmpe store hvide timemarkeringer, men blot er en omgang crap.

Hvad det koster at bruge disse selvlysende materialer ved jeg ikke noget om, men kvaliteten er man ikke i tvivl om når man ser dem...ofte har mærket Seiko været ret stabile med deres lumen.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#7
Alle de Seiko jeg har haft har været med en jævn og pålidelig lume,
Men med de begrænsninger som du er inde på en påført lume giver.

Uden at vide det vil jeg tro at man finder en mere ujævn,
Og mindre pålidelig lume på f.eks. Mange Micro mærker.

Tilbage står (for mig) en undre over hvorfor flere af de kendte mærker ikke benytter tubes,
Tænker hvad de ellers udvikler på og omkring i deres ure,
hvilke niveau kunne Seiko ikke tage tubes teknologien op på med deres ressourcer.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#8
Jeg har aldrig rigtigt brugt det lumen.
Jeg prøvede på mit nye ( brugte ) Oris, og det holdte da under 1 time.
Svar
#9
I forbindelse med disse tubes, så tænkte jeg på et ur jeg havde der var med denne tek.

https://photos.app.goo.gl/5sPuUHqSLHNakKMt8
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#10
Det mest kraftige lume jeg har set uden LED, som MTM nogen gange bruger er Ball.

İmage

İmage

İmage

Lynetten har gastubes, og indtil videre har kun Ball lavet det. 

Billeder kan godt være taknemlige, men som man ser det i virkeligheden så de blå tal i midten er almindelig lume og det er ikke så skarpt. Det lyser svagt i mørket synes jeg. Men som det sidste billede viser, med resten af lume, sådan ser det også ud i virkeligheden. Dog de første 20 minutter er lumen alt i alt ok, men efterhånden som øjende vender sig til mørket er det virkelig blus på. Og desværre forsvinder almindelig lume forholdsvis hurtig selv efter at øjne har vænnet sig til mørket. Jeg synes at de 8 - 9 stk jeg har haft kun lyser ok efter et par timer.

Den gode lume lyser meget kraftig ved kraftig lys på bare 10 - 15 sekunder, men Ball overtager efter 1 time.  Ball uret er nemt at aflæse lige med det samme det er mørkt, men er super let efter 20 minutter. Selv væggen lyser en lille smule op hvis uret er tæt på væggen.

Styrken er < 100 frem for de sædvanlige < 25 gamle tritium lume lyser, så der er stor forskel.

(10-02-2019, 08:43 PM)Stensbjerg Skrev: Alle de Seiko jeg har haft har været med en jævn og pålidelig lume,
Men med de begrænsninger som du er inde på en påført lume giver.

Uden at vide det vil jeg tro at man finder en mere ujævn,
Og mindre pålidelig lume på f.eks. Mange Micro mærker.

Tilbage står (for mig) en undre over hvorfor flere af de kendte mærker ikke benytter tubes,
Tænker hvad de ellers udvikler på og omkring i deres ure,
hvilke niveau kunne Seiko ikke tage tubes teknologien op på med deres ressourcer.

Jeg undre mig også lidt hvorfor Seiko ikke bruger det. Jeg har dog hørt at USA er skrape med deres regler for Tritium rør, så der må det ikke bruges i samme omfang. Vostok-Europe måtte lave deres Tritium rør anderledes på en del af deres modeller til det amerikanske marked. Seiko kunne jo gøre det samme. Men måske en dag gør de det.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)