Afstemning: What to do ?
Quartz
Auto
Stål
Stål + PVD
PVD
[Vis resultater]
 
Note: Dette er en offentligt afstemning, andre brugere er i stand til at se hvad du stemte.
Når ens verden trænger til at blive "rusket" - nu med unboxing billeder m.v. :-)
#1
En gang imellem skal man lade sig ruske for at undgå at køre fast !! 

De af jer, der har været med lige fra gamle dages urforum og op igennem urdebatten og det forum vi har nu, ved at jeg har haft mange ure, helt fra de dyre ure som AP og Red Sub m.v. og til de mere "normale" prisklasser. Jeg har også altid haft en særlig kærlighed til de klassiske vintage og neo-vintage ure.

I forbindelse med, at jeg har stiftet familie, solgte jeg kraftigt ud af mine ure for at financiere mit "nye liv" og det har jeg absolut ikke fortrudt !  Icon_smil

Min ur-interesse afgik dog trods alt ikke helt ved døden i den forbindelse, men jeg har jo så været nødt til at finde glæden ved de mere ydmyge ure i stedet for (og måske var jeg også lidt mæt af "ræset" alligevel). I konsekvens deraf har jeg efterhånden en pæn lille samling af japanere og russere, som er sjove nok, men trangen til at have ét godt og lækkert ur har dog alligevel ikke helt forladt mig. Bevares min custom Turtle er et dejligt ur og giver mange gode timer på håndleddet - det samme gør mine øvrige ure. Men tanken har oftere og oftere meldt sig, at det er ikke helt nok ......... det giver ikke lige det sidste kick, når jeg vender vristen opad  Icon_blink

Men de ure som jeg tidligere var (og stadig er) tiltrukket af, er desværre uden for min rækkevidde - så jeg har gået med tanken om, hvis jeg nu realiserede hele samlingen, hvad ville jeg så kunne få fingrene i, der opfyldte min trang til at eje et veludført ur med klassiske gener og som ikke sidder på mere end 75% af urnørders håndled i forvejen.

Jeg har talt lidt på fingrene og nået frem til, at hvis jeg sælger ALT ud, så vil jeg nok kunne rejse mellem 7-8000 kr. ! Når jeg siger alt, så er det uden at regne min Pingo med - den sælger jeg aldrig, idet den, som jeg vist før har fortalt, blev købt i MOB Price i Helmand, da jeg var udsendt med ISAF hold 9.

Men den prisklasse, som jeg er begrænset til, giver mig en mulighed der har trukket i mig et ret lang tid, for at kunne erhverve mig, hvad jeg selv anser for en moderne militær klassiker, der stadig produceres og stadig i én eller anden form anvendes efter sit formål. Det er et ur, der trækker aner og ligheder helt tilbage til sine forgængere, Rolex MilSub og Omega Seamaster 300 !

Jeg tænker på den klassiske dykker fra Cabot Watch Company (CWC) i England - urene er produceret og samlet i Schweitz og anvender ETA værker i både mekanisk og quartz udgave.

Det eneste, der i dag rent faktisk fortsat anvendes og udleveres til udvalgte specialenheder er CWC´s udgave i sort PVD og med quartz værk:

İmage

Den trækker godt og grundigt i mig, men jeg ved ikke om jeg vil blive helt glad for et quartz ur, idet det måske ikke helt udfylder fascinationen for en urnørd.

Den fåes dog også med et ETA 2824-2 automatisk mekanisk værk, som kunne være et fint alternativ - hvad der dog tæller ned er, at det ikke er dét ur, der anvendes skarpt og derfor ikke helt giver den samme autencitet. Så spørgsmålet er, om jeg skal gå efter det automatiske på bekostning af det autentiske.

İmage

Næste overvejelse er, om "sort med sort på" bliver for voldsomt og vil miste sin attraktion med tiden + er mindre allround anvendeligt. Men det giver så endnu en valgmulighed, idet begge udgaver også fåes i stål eller i kombinationen pvd kasse og stål lynette.

İmage

İmage

İmage

Sidste overvejelse er så om jeg, der ellers altid har været mest til lænker, kan leve med faste remstifter, hvilket gør at jeg nok er "dømt" til altid at bære det på NATO eller på åbne læder-remme. Med tanke på NATO remmes komfort og vægtbesparelse (de fåes jo også i både gummi og læder), så er jeg nu ikke så nervøs for dette. Tværtimod vil det give lidt de samme rem-muligheder som med Panerai blot i NATO  Icon_smil

Jeg er selv ret afklaret med, at det er den retning jeg vil gå - men jeg vil gerne høre jer andres holdninger, tanker og evt. inspiration. Også særligt i retning af dilemmaet "autentisk quartz" eller "mekanisk".

Iøvrigt så produceres uret i dag med Luminova, men det er fortsat muligt at finde pæne brugte eksemplarer af alle udgaver med Tritium. Nogle rynker på næse af et "L" i en cirkel på skiven i stedet for det klassiske "T" i en cirkel  Icon_smil

For sjovs skyld (og fordi det har jeg aldrig prøvet) har jeg lavet en lille afstemning, hvor man kan give sin mening til kende - man har mulighed for at sætte 2 krydser, idet afstemningen har 2 temaer. Det ene er quartz mod auto og det andet handler om sort/stål/kombi !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#2
Jeg har stemt sort med Quartz da det for mig er den "rigtige" version af ur. Icon_cool

Det er lidt som med Speedy for mig i dag, der er flere flotte modeller,
Men den "rigtige" er versionen i stål med plexiglas.

Hvis man generelt taler om Quartz værket som en ulempe,
Så udviser man kun sit manglende kendskab til Quartz. Icon_blink

God jagt 
Det er den skønne del. Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#3
For det første, så er det virkeligt nogle super fede no nonsense og unfuckwithable ure du har kig på.

Den dag zombien apokalypsen starter (ikke når), så bliver mit CWC SBS ur det jeg tager på armen.

Har selv en issued SBS, så er biased og støtter op om sort Quartz.


https://www.instagram.com/rlx_dk

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#4
(03-06-2018, 12:03 PM)Stensbjerg Skrev: Hvis man generelt taler om Quartz værket som en ulempe,
Så udviser man kun sit manglende kendskab til Quartz. Icon_blink 


Helt enig !!  Icon_Up

Jeg er også helt med på din sammenligning med Speedmaster - der er kun ét rigtigt "Moonwatch" !!  Icon_party
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#5
Hmm...ville have vedhæftet et foto, men pludselig vil tapatalk ikke lade mig vedhæfte fra foto biblioteket?


https://www.instagram.com/rlx_dk

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#6
(03-06-2018, 12:34 PM)keldw Skrev: Har selv en issued SBS, så er biased og støtter op om sort Quartz.


Takker - når nu jeg ikke har (og aldrig får) råd til en MilSub, såeh.............  Icon_blink

Der findes jo mange urmærker, som efterligner "the real thing" som Precista, Marathon og mange andre - nogen af dem (som de nævnte) har sågar tidligere i deres navnes historie haft leverancer til militæret, men det har Citizen og Seiko jo også.

CWC er i mine øjne så tæt på den ægte vare, som man kan komme - iøvrigt, så er deres no date quartz stålversion jo i mange år blevet udleveret til Royal Marines, men er det ikke længere.

Desværre så er de virkelige militærure i dag jo blevet ramt af den allesteds nærværende spareiver i de fleste landes forsvar. Så i dag er det mest udbredte militærur i verden vel et Casio G-Schock i diverse standard versioner.

Jeg ville virkelig gerne se billeder af din SBS, Keld !! Jeg mener at huske, at du slår dine folder i hovedstaden så den dér med at slå vejen forbi og se med fingrene har desværre lidt lange udsigter !  Icon_smil
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#7
(03-06-2018, 12:03 PM)Stensbjerg Skrev: Jeg har stemt sort med Quartz da det for mig er den "rigtige" version af ur. Icon_cool 


En anden detalje der også tæller med i ligningen er, at quartz udgaven er lige en anelse mindre høj, end udgaven med ETA auto - og det er faktisk en detalje som er relativt aktuel, når nu uret skal bæres på NATO !!

Eftersom NATO remmen jo ligger mellem urets bagkasse og håndleddet, så kan uret nemt komme til at ligge meget højt på håndleddet, hvis man gerne vil have en god kraftig kvalitets rem, der også kan bære uret stabilt - det oplevede jeg med min Pingo, hvor det var meget tydeligt og faktisk ret generende !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#8
ETA kom i det ur (som jeg husker det) da det blev mere kommercielt
Og som du er inde på er det med Quartz og NATO a match made in heaven
Sammen med urets/modellen oprindelse.

Ved du hvilke Quartz der sidde i?
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#9
Jeg har også stemt quartz/sort.
Sådan et ur er kun "sjovt", hvis det er "autentisk".
Netop på samme måde som med plexiglas/manuelt optræk på Speedmaster.
/
Kristen
Svar
#10
(03-06-2018, 01:53 PM)Stensbjerg Skrev: ETA kom i det ur (som jeg husker det) da det blev mere kommercielt
Og som du er inde på er det med Quartz og NATO a match made in heaven
Sammen med urets/modellen oprindelse.

Ved du hvilke Quartz der sidde i?


Der skulle sidde et ETA 955.122 værk i uret - det er ikke thermokompenseret.

Ifølge ETA´s egen side er dets specifikationer som følger:

- Hours, minutes, sweep second.
- Date and day, corrector.
- Stop device and interrupter.
- Battery End-of-Life display (E.O.L.).
- 7 Jewels.
- Autonomy theoretic of battery : 
  68 months (battery 40 mAh) or 
  94 months (battery 55 mAh).

The ETA 955.122 calibre is an 11½’’’ quartz movement displaying hours, minutes, with or without seconds in the centre, date and day at 3 o'clock. Height 3,00 mm. Diameter 25,60 mm.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • Stensbjerg
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)