Historie: En forbindelse til Rolex, Breitling og Omega?
Ja, ja Kristen. Og jeg som selv kan være pedantisk Icon_violin

/Bjørn
Svar
Bjørn, vi glider lige så stille mod min ynglingsafdeling som hedder OT   Icon_blink og OK med mig  Icon_party
Nå, ja, det var munke som baksede de første mekaniske ure sammen, rigtigt nok.
Så vidt jeg forstår, er trådstarteren nysgerrig ang. hvem står på baggrunden af schweiziske produktion af ure, mere specifikt produktionen af det som kan kaldes for rødder af vores high end, eller "luksusure" som trådstarteren kalder dem.
Her spiller calvinisterne og den politisk-religiøse  forfølgelse en afgørende rolle.
Og her har munke - som havde, sammen med kunstnere, "monopol" ikke for ure men for at agere som opfindere - en afgørende rolle ang. nogle vigtige tekniske løsninger.
Så vidt jeg ved er "Glucke" et tysk børneudtryk man bruger at kalde hønser med, lige som "kykkelikyy" på dansk.

Kykkelikyy til alle !
Vh. John

(05-11-2017, 10:43 PM)bjorn_e58 Skrev: Ifølge Salomonsen (hent den i reolen eller brug google) var de første mekaniske ure faktisk lavet af munke:

Citat: Opfindelsen af en af U.’s
vigtigste Dele, Hemværket
(Echappementet), tilskrives da ogsaa en Række gejstlige
Mænd, blandt dem Munken Gerbert, der
blev Pave 999 under Navn af Sylvester II.

Det med Schweiz er af nyere dato, og jeg kan bl.a. anbefale et besøg i Forbidden City, der har et fantastisk Museum of Clocks and Watches, med både europæiske og kinesiske ure.

Om selve ordet "klokke" kan jeg anbefale http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=klokke. Glucke er ikke noget tysk ord og Glück betyder lykke eller held. Glocke betyder klokke og kommer af middelalderlatin.

/Bjørn
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Verdammt! Mit tyske er heller ikke, hvad det har været. Ifølge Gyldendals Røde betyder Glucke skruk- eller liggehøne. Men det må vist siges at være off-topic!
Svar
(07-11-2017, 03:41 PM)bjorn_e58 Skrev: Verdammt!  Mit tyske er heller ikke, hvad det har været.  Ifølge Gyldendals Røde betyder Glucke skruk- eller liggehøne.  Men det må vist siges at være off-topic!

Tag den fra den praktiske side, Bjørn og spørg dig selv "hvor mange ganger har jeg haft behov at sige KYKKELIKYY på tysk i løbet af det sidste års tid?"...
Det skal nok gå, det hele  Icon_blink

Broderligt - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Hvad man dog lære herinde Icon_rul
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)