Historie: En forbindelse til Rolex, Breitling og Omega?
Det forekommer mig at de 3 mest berømte uremærker(Rolex, Breitling og Omega) alle er sweiziske.(?)

Så vidt som jeg huske på stående hånd(og jeg kan godt tage fejl) så blev mekaniske ure, sådan som vi kender 
dem idag med pendulsving, opfundet i Middelalderen af munke, og ordet "klokke" er afled af det tyske ord "Glucke".

Er der en grund til at lige netop Schweiz har de 3 mest berømte mærker og monopol på luksusure? Er der en forbindelse mellem middelalderens ure i Tyskland og så de 3 omtalte mærker?

Og lige en ting mere: Schweiz er delt mellem tyske, franske og italienske indbyggere. -  Hvilke nationale baggrund er at finde i de 3 mærker? er de allesammen tysk-Schweiz?
Svar
De nævnte tre mærker er ikke "de mest berømte urmærker".
Ej heller er der nogen schweizisk monopol af high end (Hvad med Lange & Söhne, Glashütte mm. ?).
Det med middelalderen og munkene samt Glücke er helt forkert.
Men jeg giver en tips: Calvinisme... og forfølgelse af de samme (Jean Calvin og de hollandske calvinister).

Hygge med opgaven og god weekend !
Vh. John

(04-11-2017, 02:51 AM)Gæsten Skrev: Det forekommer mig at de 3 mest berømte uremærker(Rolex, Breitling og Omega) alle er sweiziske.(?)

Så vidt som jeg huske på stående hånd(og jeg kan godt tage fejl) så blev mekaniske ure, sådan som vi kender 
dem idag med pendulsving, opfundet i Middelalderen af munke, og ordet "klokke" er afled af det tyske ord
"Glucke".

Er der en grund til at lige netop Schweiz har de 3 mest berømte mærker og monopol på luksusure? Er der en forbindelse mellem middelalderens ure i Tyskland og så de 3 omtalte mærker?

Og lige en ting mere: Schweiz er delt mellem tyske, franske og italienske indbyggere. -  Hvilke nationale baggrund er at finde i de 3 mærker? er de allesammen tysk-Schweiz?
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
(04-11-2017, 02:51 AM)Gæsten Skrev: Det forekommer mig at de 3 mest berømte uremærker(Rolex, Breitling og Omega) alle er sweiziske.(?)

dem idag med pendulsving, opfundet i Middelalderen af munke, og ordet "klokke" er afled af det tyske ord "Glucke".

Jeg vil tro at de 3 mærker er de mest kendte mærker. Især Rolex og Omega. Man kan nok ikke sige hvad der er rmest berømt.
Rolex er af tysk oprindelse, de andre Schweiz.  Ved ikke noget om de andre ting du spøerger om. Schwitz har ikke monopol på luksus ure. Japans Grand Seiko og de tyske mærker John nævner er også luksusure.
Svar
Du skal have mere gang i søgemaskinerne. John har givet dig et fint hint. Jeg vil blot lige oplyse, at Rolex blev stiftet i London i 1905 af Hans Wilsdorf og Alfred Davis. Held og lykke med opgaven.
JK
[-]
  • millan renatus
Svar
@Tio Malo

https://books.google.dk/books?id=JlwDcFH...&q&f=false

Efter redegørelse for noget teologisk/filosofisk snak om at tiden ikke blot er noget i universet, men kan kontrolleres, og at kirken havde brug for korrekt tidsangivelse for kirketjeneste og så videre…

…fra side 26, og min dansk oversættelse, står der om mekaniske ure:

”De lå i kirker/kloster, og de tidligste urmagere var munke, for eksempel Robertus Anglicus og Richard af Wallingford, som følte sig nødsaget til at konstruere komplekse instrumenter for måling af alt tænkelige oplevelse af tiden.”

Både Robertus og Richard er fra omkring år 1300 i Højmiddelalderen.
Svar
"Kendt" og "berømt" er vel ikke det samme, men hvis flest kender Rolex og Omega, er de vel de mest kendte?
Uden "tid" ingen ure, og "tid" er det man har, for at "alting" ikke skal ske på en gang.
/
Kristen
Svar
Da du ikke har fanget rådet med calvinismen og huguenotterne, vil jeg hjælpe dig med dette link:
https://www.nytimes.com/2014/11/21/style...aking.html
JK
[-]
  • cfnissen
Svar
Man behøver ikke at stoppe i 1300 tallet søgen af tidsmålingens rødder. Vandure og diverse versioner af timeglas var kendte allerede i antikken og meget før den græsk-romerske højantik - i Mesopotamien f. eks., lige ledes solure og arrangementer hvor tiden blev målt med vokslys som brænde ned.
Opfindsomme mennesker har gennem tiderne og uafhængige af kulturer haft travlt at konstruere metoder at måle det mysterium tiden altid har været for mennesket - og stadigvæk er. Avancerede teorier omkring emnet har professor og  forsker i teoretisk fysik fra Oxford og Cambridge universiteter, pH.d. Stephen Hawking, skabt - inspireret af Albert Einstein.

Måske er jeg lettere fantasiløs, men at "klokkens" etymologi havde slået sig et sving omkring det tyske ord "Glucke", eller for den sags skyls Glücke" er lidt svært at se. Men jeg vil gerne høre din forklaring...
Vh. John

(04-11-2017, 09:32 PM)Gæsten Skrev: @Tio Malo

https://books.google.dk/books?id=JlwDcFH...&q&f=false

Efter redegørelse for noget teologisk/filosofisk snak om at tiden ikke blot er noget i universet, men kan kontrolleres, og at kirken havde brug for korrekt tidsangivelse for kirketjeneste og så videre…

…fra side 26, og min dansk oversættelse, står der om mekaniske ure:

”De lå i kirker/kloster, og de tidligste urmagere var munke, for eksempel Robertus Anglicus og Richard af Wallingford, som følte sig nødsaget til at konstruere komplekse instrumenter for måling af alt tænkelige oplevelse af tiden.”

Både Robertus og Richard er fra omkring år 1300 i Højmiddelalderen.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Ifølge Salomonsen (hent den i reolen eller brug google) var de første mekaniske ure faktisk lavet af munke:

Citat: Opfindelsen af en af U.’s
vigtigste Dele, Hemværket
(Echappementet), tilskrives da ogsaa en Række gejstlige
Mænd, blandt dem Munken Gerbert, der
blev Pave 999 under Navn af Sylvester II.

Det med Schweiz er af nyere dato, og jeg kan bl.a. anbefale et besøg i Forbidden City, der har et fantastisk Museum of Clocks and Watches, med både europæiske og kinesiske ure.

Om selve ordet "klokke" kan jeg anbefale http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=klokke. Glucke er ikke noget tysk ord og Glück betyder lykke eller held. Glocke betyder klokke og kommer af middelalderlatin.

/Bjørn
Svar
"Salmonsen".
/
Kristen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)