Glycine AIRMAN SST-06
Så er der frisk video med et IMØ spændende ur med masser af historie.  Icon_Up

Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • mic211, runzuk5
Svar
Her et link med billeder af det smukke ur.
https://goo.gl/photos/DZu6REce21JygZAn6

Svar
Jeg vil så godt det nu kan lade sig gøre efter evner, komme med lidt historisk omkring Airman og ikke mindst deres forbindelse til USA.

Omkring 1964 åbner Charles Hertig Jr. et service center i USA og det giver mulighed for at skifte værker i Glycine ure og ikke mindst reparerer urene. Efter hans fars død vender han tilbage til Switzerland. Werner Siegrist som startede med at arbejde for Glycine i 1967, flytter til USA for at yde en bedre service til det stadig stigende salg på det amerikanske marked.

Der er ikke nogen tvivl om at den gode service har en meget vigtig betydning for Glycine's succes i USA. Airman SST opnår som sagt stor succes og er vel helt fremme når det kommer til design og kvalitet, hvilket måske er med til at det bliver det foretrukne ur blandt piloter og jeg har fået fortalt at det sad på håndledet af de helikopter-piloter der deltog i Vietnam-krigen.

Airman SST, hvor SST står for Supersonic Transport og graveringen bag på uret skulle forestille en prototype fra Boeing med nummer 2707, men det var vist et projekt der ikke blev til noget og så må modellen vel stå hen i det uvisse og ikke rigtig ligne andet end en prototype.
Man har kigget på en masse modeller og har vist ikke lagt endelig fast hvilken udgave det skal forestille.

Med sikkerhed kan man sige at USAF pilotterne har givet deres besyv med i udviklingen af uret og har med rigtig meget feedback sat sit præg på udviklingen af uret.

Kælenavnet for uret var -Pumpkin- og det må vel være grundet den orange lünette, som ofte ses når man søger på uret, hvor man på min udgave har den sorte lünette, hvilket jeg foretrækker, men om det så er historisk korrekt skal jeg ikke kloge mig på.

Den udgave i ser på videoen er 3mm større end den originale og er en remake, så vi lander på 44mm og der er 24mm mellem lugs, så lænken der sidder på uret er altså 24mm hele vejen og den er nu rigtig flot og behagelig af gå med. Uret er vandtæt til 200m og der banker et ETA 2893-2 i den smukke kasse og den er altså fantastisk når man tænker på det tidlige design, så er det godt gået og den holder stadig den dag i dag.

Denne "remake" med den 3mm større kasse er fra 2006 og min model er måske fra den tid eller 2008, men her er jeg ikke sikker og har kun lidt billeder af gå efter. Der findes en del udgaver af uret med den kasse og jeg mangler også her at grave mig lidt mere ned i stoffet, så tør byde ind med mere lige pt.

Der er lavet en bog omkring Airman og det er lykkedes at hente den på nettet i form af en PDF-fil, men falder jeg over et eksemplar af bogen, så må jeg vist hellere slå til.

Jeg sidder her til aften og nyder det smukke ur og er en lykkelig ejer, så tak til Peter Halse for at videregive disse spændende ure og ikke mindst en kæmpe tak til Claus fra CT-Watches for hele tiden at berige min ursamling med spændende ure.

[-]
  • mic211, runzuk5
Svar
Flot ur :) jeg kan godt lide den slags design.
Hvad er lug to lug afstanden så? Altså 44 mm + ?
Svar
Uhhh dejlig ur, jeg købte et airman 18 på 39mm tidligere på året. Min er purist udgaven med 24 timers hænder.

Det er muligvis det bedste rejse ur der findes, flere tidszoner, lidt samme æstetik som explorer 2 men uden rolex bagagen, nærmest perfekt rejsepartner.

Hvis du finder et sted man kan få bogen må du sige til :-)

İmage
Svar
(20-06-2017, 09:59 PM)Michael F Skrev: Flot ur :) jeg kan godt lide den slags design.
Hvad er lug to lug afstanden så? Altså 44 mm + ?

Det er fantastisk design  Icon_not

Altså uret er 44mm i bredden og mellem horn 24mm og længden på uret lug to lug er 53mm (lige målt med mit skydelærer)

Svar
De er ved at skifte sortiment så de kan fås for en rigtig fornuftig pris fra USA (selv med import skat). Jeg købte selv fra watchgooroo:
http://stores.ebay.com/WatchGooRoo/_i.ht...ine+airman
Generelt godtager de bud der er omkring 60% af deres pris.
Svar
tg > dejligt ur viser og forstår godt din glæde...bestemt et super valg til rejsen Icon_Up

hvis jeg finder en bog, så skal jeg nok sige til, men har slet ingen ide om hvor svært det må være.

Du kan altså finde bogen som pdf-udgave og få din lyst styret med lidt spændende læsning.

søg på google - Glycine Airman PDF

Svar
(20-06-2017, 10:23 PM)Miwes Skrev: Du kan altså finde bogen som pdf-udgave og få din lyst styret med lidt spændende læsning.

søg på google - Glycine Airman PDF

Det er nu ikke helt det samme som en bog ;-)

Din SST er nu fed, men nok alt for stor til mig. Godt de vitterlig har dem i alle størrelser fra 36 til 47mm :-)
Svar
Jeg elsker bøger og har mange specielle bøger om ure, så den her skal da også ind i biblioteket som en rigtig bog Icon_Up

Tak for linket.

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)