Vostok Amphibia mod - 840 kroners ursjov
Det behøver ikke være über kvalitet, über rare, über dyrt for at være sjovt.

Jeg har i den senere tid kigget efter andre vinkler på min urhobby end de "kedelige" militær chronografer, og har ladet mig inspirerer af div. modifikationer af både Invicta, Vostok mf. Valget faldt på Vostok fordi det i sig selv er en klassiker med in-house værk, næsten intakt design dna og så er det dirt cheap. En slags kinder-æg hvor jeg ikke behøver tage stilling til om de har lånt lidt hist og her teknik / designmæssigt, for de er på deres egen måde helt originale.

Min kærlighed ligge meget til vintage designs, og jeg ville godt ramme tonen fra de gamle divers fra Triton og Chronofixe, med no-nonsens kasser, lige linier, skarpe kanter og uden crown guards, som på billedet nedenfor
İmage

dertil kommer at jeg hader datovindue og at jeg for en gang skyld skulle have en skive uden tal, som er et designelemet, der gå igen på alle mine ure pånær min 5513. Valget faldt derfor på en Vostok Amphibia 110916 (model 110, skivedesign 916). Skivevalget var ikke let da der findes et utal af "små" serier af skiver fra de forskellige Vostok-pushere, ja det kan vel nærmest sammenlignes med mine tanker om hvilken Panerai model jeg bedst kan lide - altså svært. Anyway udgangspunktet blev nedenstående, en absolut bling bling rædsel i mine øjne, men skiven og kassen har potentiale
İmage

og med de utallige Vostok-mod tråde på nette faldt jeg både krans og indlæg:
İmage

I fredags fik jeg så uret, og på mindre end 45 minutter var et russisk bling-bling ur forvandlet til noget som jeg er svært glad for. På trods af min oprindelige intention om at fotograferer hele forvandlingen, blev jeg så grebet af projektet at jeg ikke gad stoppe hvert andet øjeblink, men satte min iPhone til at optage det meste af forløbet - 7 min ren nonsens, men det var sjovt - sjovt ikke at skulle bekymre sig om gensalgsværdi, ridser osv osv. Sjovt at "skabe" noget selv, hvilket man ikke så tit kan gøre som ur-amatør.

Næste skridt:
1. at forvandle den meget blanke kasse til en brushed finish
2. finde en god metode til at gøre kransen sort. Helst en DIY metode, ellers noget industrielt (findes der andet end PVD til rustfrit stål?).
3. fjerne crown-guards

men lige nu nyder jeg den som den er; 840 kroner og 45 minutter fattigere:

İmage

İmage

İmage

video nonsens:
https://www.youtube.com/watch?v=03X_RBNB7cM Icon_e_biggrin

/longbear
Svar
Hej Langebjørn

Det var dog en god historie med fine billeder og et sjovt forløb med den forvandling. Selv jeg kan bestemt godt blive træt af endnu et Rolex, så forandring fryder helt afgort. Iøvrigt kan jeg faktisk bedre lide den lynette uret kom med. Det blankpolerede med de dybe, lakerede graveringer synes jeg faktisk ser godt ud på det ur. Man kan ikke helt se, i hvilken stand lænken var, men den har jo tydeligvis også været blankpoleret, ligesom kassen også er det. Det er forståeligt, at du gerne vil eksperimentere og ændre urets stil - men som sagt kan jeg nu meget godt lide det genneført blanke.

/Bjørn.
Svar
Den oprindelig drejekrans havde godt nok et "klassisk russisk dykkerur" design (roede tal fra 12 til 4:30), men jeg kan lide din modifikation bedre.
Skift ur, når du står op!
Svar
Bjørn - Olof, tak for kommentarerne.

Enig med jer begge - den originale lynette er ikke helt ueffen, og jeg vil ikke udelukke at jeg en dag køber en Amphibia uden at modde den f.eks en "1967 Reissue", som ser ret cool ud.
İmage

Vedr lænken, så er den meget blank, meget billig og af "folded link" typen, men jeg skal nok tage et par billeder af uret i original stand inden jeg modder videre.

hvid balancen var helt i skoven på de første billeder, så her lige et par ekstra:
İmage
İmage
İmage
İmage
Svar
Don't "mesh" with me!

Opdateret med en shark-mesh - god til prisen: ca 100,- kr inc fragt fra Kina Icon_e_smile

İmage
İmage
İmage
Svar
Pæne divers Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Den er altså flot!

Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
Uret og remmen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
Fedt projekt og super resultat!!!

-via iPhone
--
"Bare ét ur til, så er samlingen komplet!"

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)