27-08-2012, 09:18 PM
Jeg har lige fået fat i et meget gammelt smedejerns vægur. 18X22cm. Er der nogen der kender sådan et, og kan fortælle noget om alder og urmager? Desværre mangler lodder og pendul
|
Smedejernsur
|
|
27-08-2012, 09:18 PM
Jeg har lige fået fat i et meget gammelt smedejerns vægur. 18X22cm. Er der nogen der kender sådan et, og kan fortælle noget om alder og urmager? Desværre mangler lodder og pendul
29-08-2012, 09:54 PM
Hej truelsen.
Det er da et spændnede ur du der har fået fat i, et blandt de nok første for almindelige folk, ikke rige der havde penge nok til at få et lavet som de ønskede det. Det skal hænge i det store øje der er bagpå uret øverst, de to spidser nederst er til at holde værket ud fra vægen, så pendulet kan svinge frit, om det altid har haft tilbage vigende gang er ikke lige til at konstatere her på billederne, men det ser det ud til, da der ikke umidlbart er for mange huller i værket, men man kan blive overrasket ved nærmer kig. Om det også altid har haft to lodder er heller ikke til at se på billedet, det kan være født med det man kalder en endeløs-snor, det kan kun ses ved nærmere kig, mange af dem med endeløs-snor er blevet lavet om, fordi de krævede meget service, snoren blev slidt og det satte sig i tandhjulene. Alder er svær at se ud fra billederne, der vil jeg næsten sige at jeg skal have uret i hænderne, men det kan være 1700-tals ur og måske frem til tidligt 1800-tal, men er mest til 1700-tallet vil ikke afvise at det kan være ældre.... Kunne være interesant at komme til at se værket nærmere an. Lodder og pendul kan laves, jeg har støbeforme til lodder, men blyet må du selv skaffe, jeg ved det er vanskeligt og skal vi nok ikke snakke om på et åbent forum... send en pb... At skrive om urmageren er lidt vanskeligt da man jo ikke kan se hvem der har lavet det. Det kan være engelsk, nordvestlige Europa der iblandt DK, for at komme nærmere ind på det skal jeg igen, igen have uret i hænderne... Uret trænger uden tvivl til et STORT service, dette vil indkludere fjernelse af rust uden slibemidler, hvilket tager tid, dog skal det ikke gøres manuelt men galvanisk (hedder det vist Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte... John Rusel 1819-1900 Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/ Mvh Lars
29-08-2012, 10:11 PM
flot Lars - når du beskriver det med at det skal hænge i øjet og pindene for neden skal holde det ud fra vægen så pendulet kan svinge, så kan vi jo alle forstå det - inden da tænkte jeg netop - hvordan i alverden skal det hænge med pendul på bagsiden og visere foran
Jeg havde aldrig gættet det så gammelt - men hvis - som jeg håber, det bliver sat istand, så vil jeg da meget gerne høre hvordan det går med arbejdet vh Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure!
30-08-2012, 07:03 AM
Tusind tak for dit svar Lars. Jeg tænkte nok at det var meget gammelt. Jeg er i tvivl om jeg vil sætte det i stand, eller bare bruge det som dekoration.
30-08-2012, 08:55 AM
Hej Truelsen.
Hvis du en dag ikke vil have det mere og du ikke har fået det sat i stand, så kan du jo prøve at skrive til mig, så er der en mulighed for at jeg godt vil overtage/købe det. Kommer an på hvor fusket det er, umidelbart ser det ikke slemt ud, men som før skrevet.... man kan blive så skuffet og overrasket. Hvor i DK bor du??? Jeg kunne rigtig godt tænker mig at se uret, det er ikke hver dag man ser så gamle ure og slet ikke med to klokker, igen hvis det er originalt.... Det er lige før det er værre end en gammel Rolex eller Omega der er blevet samlet af flere forskellige ure..... Det kunne faktisk godt være et værk til et fransk vinbondeur, men igen svært at se på billederne Til John. Joh tak prøver jo bare på at forklare tingene så det kan forstås uden forhåndsviden, det er så ikke altid det lykkes... Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte... John Rusel 1819-1900 Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/ Mvh Lars |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|