Hvor meget lumen?
Nogen herinde går meget op i lumen. Og somme tider virker det som mere er bedre.

men jeg kan nu ikke så godt lide for meget lumen. Altså der skal bare være nok til at man kan se hvad klokker er. det skel for guds skyld ikke lyse op.

Hvad mener du om det og hvorfor.

Jeg bruger dette ur til jagter hvor der kan være svag lys - og der er passende lumen, men jeg har ikke noget billede som illustrerer hvor meget. Måske en anden har det..... Claus T. fx har vist lige solgt et?

İmage

vh Baun
Svar
Jeg kan nu ikke sige, at jeg går meget op i lumen.

Det er dog praktisk jeg kan se hvad klokken er, hvis jeg vågner i løbet af natten.

Mit JLC Ados opfylder dette:

İmage

Jeg er ikke den store fotograf, så jeg har ikke sådan et billede hvor lumen lyser. (Faktisk er billedetr det, jeg fik tilsendt før jeg købte uret Icon_redface )
Tænder jeg en lille UV lampe mod uret, ser det ud som der er sat strøm til. Så meget lyser lumen.

Det må jo være noget radioaktivt materiale der er brugt, for det lyser svagt uden at blive påvirket af andet end dagslys i løbet af dagen. Hvad mon halveringstiden er. Uret er jo fra omkring 1935-1945

Lavede Hannover_dk ikke en "toilet test" til UR2010? Måske han ved mere om dette Icon_mrgreen

De bedste hilsner
BobT
Svar
BobT Skrev:Det må jo være noget radioaktivt materiale der er brugt, for det lyser svagt uden at blive påvirket af andet end dagslys i løbet af dagen. Hvad mon halveringstiden er. Uret er jo fra omkring 1935-1945
Så vidt jeg husker, er det det radioaktive udfald fra en radioaktiv isoptop der påvirker et andet, radioluminisent stof, som så lyser op. Typisk er det, der radioluminisente stof som forgår, medens den radioaktive isotop bliver tilbage. Derfor kan man som regel måle en del udfald, med en geigertæller, på en gammel skive der ikke lyser mere.

Dit JLC er formentlig med radium, med en halveringstid på 1602 år.
Svar
ja jeg gætter også på radium. Der har også været tritium med over 125 mc (mod normalt under 25) f.eks på visse gamle rolex (og en del andre) og de vil også, selv om tritium haveres på 12,5 år - stadgit kunne give en anelse lys fra sig idag (jo jævnfør toilet testen hvor Gufle og jeg sammen gik på toilettet med kun ET toilet og EN dør direkte ud til gangen på hotellets reception og kom grinende og glade ud sammen over at ha set lyset) (ikke helt gennemtænkt men det var det eneste bummørke rum i vær nærhed)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Om det er radium eller tritium skal jeg ikke kunne afgøre.

Det kunne dog godt være tritium, da der om natten kun svagt kan anes hvad klokken er.

Var det radium, med en halveringstid på 1602 år, ville det vel idag være ret tydeligt at se om natten.

Lidt ærgerligt man er gået fra radium, det kunne vel males på med robot. Strålingen fra en skive med radium er vil ikke høj nok til at være skadelig?

De bedste hilsner
BobT
Svar
BobT Skrev:Var det radium, med en halveringstid på 1602 år, ville det vel idag være ret tydeligt at se om natten.

Jeg har set mange "døde" radium skiver. Jeg mener at huske, at det er fordi det lysende stof, som holdes i gang af det radioaktive udfald, forgår.
Svar
RunesS Skrev:
BobT Skrev:Var det radium, med en halveringstid på 1602 år, ville det vel idag være ret tydeligt at se om natten.

Jeg har set mange "døde" radium skiver. Jeg mener at huske, at det er fordi det lysende stof, som holdes i gang af det radioaktive udfald, forgår.
ikke umuligt. det som lyser er vel som oftest fosfor
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
RunesS Skrev:

ikke umuligt. det som lyser er vel som oftest fosfor
vh
Har læst lidt op på det...
Citat:...was made with a mixture of radioactive radium and zinc sulphide. The zinc sulphide "fluoresces" (glows brightly) when hit by radiation from the radium. This paint glowed all the time, day and night, without needing exposure to sunlight, and continued to glow for years on end, even when stored away from the light in a drawer. However, after some time, maybe twenty to fifty years, the zinc sulfide is worn out or destroyed by the radiation from the radium, so the paint no longer glows in the dark - but the radium has hardly changed and is still there, emitting radiation.
Svar
Ja det passe jo meget godt med tidshorisonten. Det eneste der undre mig er, at lumen lyser så kraftig, når jeg bruger en UV lampe.
Svar
BobT Skrev:Ja det passe jo meget godt med tidshorisonten. Det eneste der undre mig er, at lumen lyser så kraftig, når jeg bruger en UV lampe.
HVIS den gør det i kort tid, og HVIS blandingen består af tritium og fosfor - så vil den jo sikkert lyse ganske kort når den får lys - og UV er godt til det brug - som halogen også kan være det - men hvis tritium er dødt, så holder fosforen jo op med at være "fosforiserende" ret kort efter (mener jeg Icon_redface )
vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)