Multifunktionsur - lille størrelse?
Tommy Munk Skrev:Hej

I stil med Geodoc's fremgangsmåde så kan du beregne hvor højt du er over havoverfladen (men nok ikke superhandigt... Icon_e_wink )
Medbring et barometer og en lommeregner.

Hvis du kender lufttrykket ved havoverfalden og det aktuelle sted, så kan man beregne højde da der er et trykflad på ca. 0,125 hPa/m i området 0-2km over havets overflade. [url]"http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/faq-spoergsmaal_og_svar/faq-maaleudstyr.htm" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/faq-s ... udstyr.htm[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Tommy
Lige netop den metode er ret afgørende i flyvning. En af hovedhøjdemålerne (og i mange ældre og mindre fly den eneste) fungerer netop ved barometertryk som automatisk omregnes. Det stilles fra start efter barometertryk i ankomst lufthavnen og det kan skulle justeres under rejsen hvis trykket ved ankomstlufthavnen skifter en del - ellers ved man ikke, om man er i de f.eks. 147 meters højde banen ligger i - ved landingen, men kan snydes til at tro man er nede, selv om man hænger 50 meter over (eller - uha under) banen Icon_e_biggrin
(moderne fly har andre supllerende målere, men kører skam også den traditionelle - selv helt moderne fly vil iøvrigt ofte ha et helt almindeligt kuglekompas monteret - på sprossen mellem front vinduerne f.eks - så gamle ting forsikrer ifald nye systemer falder ud)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
1000 tak for de mange udmærkede forslag - jeg kan se på det hele, at jeg bliver nødt til at skifte rygsækken ud med en væsentligt større model.
Måske jeg uden at fornærme nogen kan henvise til debatoverskriften og især pointere "lille størrelse"
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
Svar
Jette Skrev:1000 tak for de mange udmærkede forslag - jeg kan se på det hele, at jeg bliver nødt til at skifte rygsækken ud med en væsentligt større model.
Måske jeg uden at fornærme nogen kan henvise til debatoverskriften og især pointere "lille størrelse"
Vi er ikke så lette at fornærme - jeg troede bare du havde givet op og set at de er ikke helt små - Jeg kan se suunto nævnt - men ved ikke om T6D var med - det skulle være noget at det mindre med højdemåler - Jeg tror den er 44 i diamter og 13 mm høj - så jo ikke et lille ur til - men skal altså kunne sidde godt selv på en lille arm
http://www.suunto.com/global/en/products...ack-fusion Jeg tror ikke du finder noget meget mindre med alle funktioner. Jeg gik i gamle dage ofte med uret sidden i bæltet, du ved sat rundt om bæltet foran og lukket, så er det nemt lige at vippe det op og se klokke og andet?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jette Skrev:1000 tak for de mange udmærkede forslag - jeg kan se på det hele, at jeg bliver nødt til at skifte rygsækken ud med en væsentligt større model.

Fornærmet ........ slet ikke ! Icon_e_smile Tværtimod er det en spændende udfordring, måske at kunne finde frem til en løsning !! Men den er nok desværre vanskelig at finde, da det virker som om et sådant ur ikke er lavet i den ønskede størrelse !

Desværre er jeg ikke længere i besiddelse af min Suunto Observer - men jeg er ret sikker på, at den ikke er meget over 40-42 mm i diameter. Samtidig er uret meget fladt og med "afrundede" kanter og føles derfor meget mindre på armen.

Havde jeg haft mit Observer stadigvæk, ville jeg kunne sende det til dig, så du kunne prøve det på armen ! Icon_e_smile

På nuværende tidspunkt, er det mit bedste bud ........ og jeg har været godt rundt på markedet for den slags ure de sidste 3 år ! Icon_e_wink
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Hej
Suunto Observer er et super ur. Findes lidt billiere here. http://web-ur.dk/shop/suunto-observer-titan-7626p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh Bent
Svar
Hannover har nok hjulpet med mit problem med de store ure - et armbåndsur, der bare ikke sidder på armen.
Et Suunto er også en billigere investering end de amerikanske "dimser", jeg ellers har googlet mig frem til.

Nu står valget mellem Observer eller Core. Jeg netkøber det, så vil være taknemmelig for pro et contra fra mit hold af hjælpenisser inden da. Synes, at Core ser knapt så voldsomt ud.

P.F.T.
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
Svar
Jette Skrev:Hannover har nok hjulpet med mit problem med de store ure - et armbåndsur, der bare ikke sidder på armen.
Et Suunto er også en billigere investering end de amerikanske "dimser", jeg ellers har googlet mig frem til.

Nu står valget mellem Observer eller Core. Jeg netkøber det, så vil være taknemmelig for pro et contra fra mit hold af hjælpenisser inden da. Synes, at Core ser knapt så voldsomt ud.

P.F.T.

Hvis du ser dem ved siden af hinanden, så vil Core syne (og være) meget større !!

Jeg ville klart anbefale Observer fremfor Core !!

Men hvis størrelse ikke længere er en faktor, så gælder alle de i tråden givne forslag jo igen ! Icon_mrgreen
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Ha - én af anprisningerne på Core var netop, at størrelsen gjorde det lige attraktivt for kvinder og mænd!
Så bliver det Observer, hvis ikke den teknologiske udvikling barsler med noget mindre, inden jeg får brug for funktionerne næste gang.

Takker alle, som fulgte og bar.
Svar
Jette Skrev:Ha - én af anprisningerne på Core var netop, at størrelsen gjorde det lige attraktivt for kvinder og mænd!
Så bliver det Observer, hvis ikke den teknologiske udvikling barsler med noget mindre, inden jeg får brug for funktionerne næste gang.

Takker alle, som fulgte og bar.

Det var så lidt - jeg har ikke de nøjagtige diametermål mellem Observer og Core, så det kan godt være, at de millimetermæssigt på papiret ikke er så langt fra hinanden. Men Observer virker som et meget mindre ur på armen, fordi dets yderste kanter skråner "nedad" og fordi det ikke har en massiv drejekrans. Derudover så er Observers kasse i metal og meget mere solid, hvorimod Core´s er i plastik.

Jeg har haft en del kammerater, der har oplevet, at drejekransen på Core er faldet af osv.

En anden fordel med Observer er, at du selv kan skifte batteri med en 1-krone, uden at kompromittere urets vandtæthed. Man køber en "batterypack" til 49 kr. hos http://www.suuntoshop.dk, som passer ind i urets vandtætte "batterycompartment", så man undgår at åbne ind til urets indmad ved batteriskifte.

En anden ting er, at jeg personligt foretrækker den lyse skærm på den almindelige ståludgave af Observer - den er meget nemmere at aflæse, end skærmen med sort baggrund og lyse tal på "de-luxe" udgaverne (der i øvrigt ikke har flere funktioner end standardudgaven - det er ren kosmetik.)

Den almindelige gummirem på standardudgaven er meget behagelig at have på. Men hvis du vil have "lænken" fra de andre udgaver, så kan den købes som ekstra for ca. 300 kr. Det er i øvrigt ikke en lænke, men en gummirem med metal påsat. Den del af lænken, der er ind imod armen er ren gummi og har ikke ventilationshuller som den almindelige og er derfor mere varm og genererer dermed mere fugt. Spændet på lænken er ganske godt, men lænken kan kun justeres ved at skære gummiet til - så når den én gang er justeret til din arm, så kan man ikke bare overlade uret til en anden. Man kan foretage små justeringer ved selve spændet, men kun et par millimeter.

Summa summarum - hvis jeg skulle vælge, ville jeg klart købe den almindelige Observer i ståludgaven og med alm. gummirem. Og til prisen, kr. 1.700,-, på http://www.web-ur.dk, så får du et super outdoor ur til en meget rimelig pris !!

Held og lykke med det Icon_e_smile
/Peter

Svar
Ville vælge igen Tissot Touch, jeg har et Touch med gummi rem, nogle steder jeg arbejder forbudt at have stål rem
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)