Reklamationsret på brugte ure?
Fandt denne artikel på nettet, der beskriver et bilsalg, og de kendelser det gav som følge af købers information om kommissionssalg eller ej.
http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1189023.ece
Svejbaek

"Well, opinions are like assholes, everybody has one." Harry Callahan
Svar
Først - jep - 24 mdrs reklamationsret er der typisk ingen vej udenom.

Second - mht. Min ebay kommentar - havde ikke lige fanget at vi snakkede om eu salg. Icon_e_wink generelt når vi er over landegrænser kan det godt være at eu har standardiserede forbruger rettigheder, men hvis der opstår en tvist tror jeg ikke det er noget man kan forfølge med stor success uden for sit eget land.

Fh
Svar
Fætter Højben Skrev:Først - jep - 24 mdrs reklamationsret er der typisk ingen vej udenom.

Second - mht. Min ebay kommentar - havde ikke lige fanget at vi snakkede om eu salg. Icon_e_wink generelt når vi er over landegrænser kan det godt være at eu har standardiserede forbruger rettigheder, men hvis der opstår en tvist tror jeg ikke det er noget man kan forfølge med stor success uden for sit eget land.

Fh
Jeg kender 1 som ret let fik den danske forbrugerombudsmand ind i forhold til tyskland ved en nethandel. EU regler giver ham myndighed i samarbejde med deres tilsvarende http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-F...arbejde/eu Mig bekendt fungerer det faktisk, og specielt i nethandel er reglerne meget enkle - så de forskellige lande kan understøtte hinanden (noget godt skal der vel være ved EU Icon_redface ) Et lille saks for de der ikke vil læse for meget:
Hvordan fungerer samarbejdet?
I praksis indebærer forordningen, at hvis et firma fra et andet EU land - fx Frankrig - overtræder en af retsakterne i Danmark, kan den relevante danske myndighed bede den tilsvarende myndighed i Frankrig om at bringe overtrædelsen til ophør. Omvendt skal den danske myndighed bringe overtrædelsen til ophør, hvis et dansk firma krænker lovgivningen i Frankrig.

Forbrugerombudsmanden er udnævnt til at fungere som central håndhævelsesmyndighed, national forbindelses- og koordinationsmyndighed.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
"Sælges for kunde" er ok at skrive, og i følge flere som skriver dette, er det IKKE for at slippe for at give garanti/reklamationsret, men kun for at indikere at det er et kommisionsur.

De er flere der har misforstået denne tråd, og mener jeg forsøger at hænge nogen ud. Bemærk derfor at jeg på intet tidspunkt har nævnt nogen navne eller andet... Jeg har intet belæg for at skrive at der er nogen som IKKE overholder de regler der gælder på området. Jeg har blot undret mig over hvorfor man skriver som man gør under garantien.
Svar
Tukjær Skrev:"Sælges for kunde" er ok at skrive, og i følge flere som skriver dette, er det IKKE for at slippe for at give garanti/reklamationsret, men kun for at indikere at det er et kommisionsur.

De er flere der har misforstået denne tråd, og mener jeg forsøger at hænge nogen ud. Bemærk derfor at jeg på intet tidspunkt har nævnt nogen navne eller andet... Jeg har intet belæg for at skrive at der er nogen som IKKE overholder de regler der gælder på området. Jeg har blot undret mig over hvorfor man skriver som man gør under garantien.
sælges for kunde er da helt OK så længe det ikke er en stor forretning som driver nethandel og bare ikke drømmer om at ha noget med uret at gøre når først det er sendt af sted.

Jeg tror der er mange der ligger sådan lidt imellem at være forretning og ikke være, og jeg har det fint med at mange hobbysælgere naturligvis ikke har lyst til at høre fra deres ur 1 år og 11 mdr efter de har sendt det af sted. Det jeg ikke bryder mig om er, de som faktisk sælger mange om ugen, men som ikke engang 14 dage efter en leverance, vil tage sig det mindste af, at uret ikke kan gå.
Jeg mener ALLE de danske good guys vi ser herinde, fint lever op til at ville tage sig af problemer efter et ur er leveret - det er faktisk en del af det, at være good guy - og jeg har slet ikke opfattet dig som hængende nogen ud, blot en debat om et problem, som jeg mest synes er internationelt, hvor man ikke kender sælger, og han trods masser af feedback i ure, stadigt skriver PRIVAT SALG ingen garanti og returret.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)