Svar: 16
Tråde: 5
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej alle, mit første indlæg her på forummet. Jeg har et spørgsmål angående mit Rolex 14060 som jeg desværre fik stjålet på en ferie i Barcelona. Ja, så har jeg lært ikke at slæbe det med på ferie en anden gang, men her er spørsmålet: Mit forsikringsselskab har efter at have modtaget kvittering fra Klarlund osv valgt at erstatte efter min købspris for 5 1/1 år siden, og ikke nyprisen. Da der er er små 10K til forskel, er det klart at jeg umiddelbart er en smule skuffet. Okay, jeg kan muligvis finde et andet 5 år gammelt til de penge jeg har fået, men hvordan er standen lige? Mit var i super stand, og selvfølgelig upoleret. Jeg snakkede med forsikringsselskabet et par gange, men de fastholder at erstatte med et beløb som svarer til hvad de selv vil kunne erhverve et 5 år gammelt 14060 for.
Så spørgmålet er, har andre herinde prøvet at få erstattet et dyrt ur, og hvad fik i i erstatning, nypris eller markedspris for ur af tilsvarende alder?
Jeg skal jo så ud og have et nyt under alle omstændigheder, og vil gerne spørge hvor jeg finder et til den bedste pris? Jeg vil gerne købe et nyt, fra forhandler. Skal man til tyskland, sverige eller cayman islands? Hvad skal prisen være for sådan en basse synes i? Og kan i anbefale specifikke forhandlere?
•
Svar: 1,515
Tråde: 96
Modtaget Likes: 8 i 5 svar
megholm Skrev:Jeg snakkede med forsikringsselskabet et par gange, men de fastholder at erstatte med et beløb som svarer til hvad de selv vil kunne erhverve et 5 år gammelt 14060 for.
Hej - og velkommen
Først og fremmest var fejlen vel ikke at du havde taget uret med på ferie... men at du tog det af dernede?
Men ovenstående er vel sådan set præcis også det, som du er forsikret for/til. Altså et beløb svarende til et ur som kan erstatte det ur du har mistet (i samme stand). Faktisk mener jeg ikke engang at forsikringsselskabet behøver at give dig penge... de kunne ligeså vel give dig et tilsvarende ur.
Problemet opstår hvis du og forsikringsselskabet ikke er enige i hvad et tilsvarende ur er. Uden at være helt inde i priserne på 14060, vil jeg mene at vi er i omegnen af 25-28.000.-
Hvad har de tilbudt dig?
•
Hej Claus, og tak for velkomst. Mit problem var at jeg rendet ind i 3 virkeligt dygtige sigøjnere på ramblaen, som brugte det klassiske trick med at brage ind i mig, og så stå og klappe mig lidt på skulderen osv imens de tømte mine lommer (og min arm!) Det kostede mig en Iphone udover uret, og så tabte de mit dankort foran mig hvilket var grunden til at jeg opdage ran'et som det vel hedder teknisk set.
Nå men min Iphone fik jeg jo erstattet nyprisen af, men jeg er med på at det muligvis er nok for dem at finde et nyt tilsvarende ur til mig. Jeg har fået 28K af forsikringsselskabet, det var nyprisen da jeg købte det. Grunden til at jeg er i tvivl om de burde erstatte efter nyprisen, er at det mente de hos Klarlund, samt denne tekst fra Ankenævnet for forsikringssager:
I § 37, stk. 2, hedder det dog:
... "Ved indbogenstande, personlige brugsgenstande og lignende sker der dog kun fradrag for værdiforringelse ved alder, brug for så vidt genstandens nytteværdi for den sikrede er væsentlig nedsat."
Lovens udgangspunkt er, at erstatning for indbogenstande opgøres efter gunstigere regler end andre genstande, idet der ikke foretages fradrag for alder og brug, hvis nytteværdien (brugsværdien) ikke er nedsat.
Har man eksempelvis købt tidløse møbler, skal der - selv om de er gamle - ikke foretages fradrag for alder og brug - så længe møblerne er ubeskadigede. Er der derimod tale om indbogenstande med kortere levetid, eksempelvis som følge af ringere kvalitet, mere modeprægede ting, genstande, der slides, f.eks. polstermøbler, tøj og frem for alt mekaniske eller elektroniske genstande, foretages der et skøn over restlevetiden af genstandene. Har en genstand eksempelvis en skønnet levetid på 10 år, og er genstanden 5 år gammel, da den blev stjålet, ydes 50% i erstatning af genanskaffelsesprisen.
Det må diges at være et fortolkningsspørgsmål, eller hvad? Derfor fisker jeg lidt efetr om der er andre som har haft en sag igennem om et ur hos deres forsikringsselskab.
Jeg skal dog understrege at jeg ikke er utilfreds med dækningen som sådan, men vil være sikker da jeg trods alt så skal have ca 10k op af lommen selv for at få mig et nyt.
•
Svar: 1,515
Tråde: 96
Modtaget Likes: 8 i 5 svar
megholm Skrev:Mit problem var at jeg rendet ind i 3 virkeligt dygtige sigøjnere på ramblaen, som brugte det klassiske trick med at brage ind i mig, og så stå og klappe mig lidt på skulderen osv imens de tømte mine lommer (og min arm!)
Vildt, at de kan det. Spændet har jo endda ekstra sikring, og går jo ikke liiiige sådan op. Det er sq imponerende... og selvfølgelig rigtig rigtig ærgerligt
Jeg har altid mit ur på en natorem når jeg rejser. Jeg bilder mig ind at det er mere sikkert af tre årsager:
1. Der er ikke nogle "single points of failure" (pointen med en natorem)
2. Det springer mindre i øjnene, da en natorem jo ikke ligefrem er hverken gængs eller køn
3. Den er ikke til liiige at få op hurtigt, ved mindre man har en skarp kniv eller saks
Punkt 2 og 3, kunne formentlig have hjulpet dig.
Sorry - sidespring. Jeg ville være tilfreds med udfaldet fra forsikringen... men jeg har ingen personlig erfaring at basere det på.
•
Claus_K Skrev:megholm Skrev:Mit problem var at jeg rendet ind i 3 virkeligt dygtige sigøjnere på ramblaen, som brugte det klassiske trick med at brage ind i mig, og så stå og klappe mig lidt på skulderen osv imens de tømte mine lommer (og min arm!)
Vildt, at de kan det. Spændet har jo endda ekstra sikring, og går jo ikke liiiige sådan op. Det er sq imponerende... og selvfølgelig rigtig rigtig ærgerligt
Jeg har altid mit ur på en natorem når jeg rejser. Jeg bilder mig ind at det er mere sikkert af tre årsager:
1. Der er ikke nogle "single points of failure" (pointen med en natorem)
2. Det springer mindre i øjnene, da en natorem jo ikke ligefrem er hverken gængs eller køn
3. Den er ikke til liiige at få op hurtigt, ved mindre man har en skarp kniv eller saks
Punkt 2 og 3, kunne formentlig have hjulpet dig.
Sorry - sidespring. Jeg ville være tilfreds med udfaldet fra forsikringen... men jeg har ingen personlig erfaring at basere det på.
Ja, de var virkelig nogen tryllekunstnere, dog var klokken også 6 om morgenen efter en våd nat i byen og, men stadigvæk! Det er o sådan noget man ser i et halvsløjt program på TV2 og tænker "det ville de ikke kunne gøre ved mig" men det kan de sgu.
Du har ret, det ville sikkert hjælpe med en natorem. Faktisk plejer jeg ikke have det med på rejser, men da det var en forlænget weekend og jeg har været så mange gange i Barcelona hvor der ikke er sket noget tænkte jeg mig ikke om. Men jeg tror ikke de havde set uret inden, jeg havde skjorte og frakke på, tror simpelthen bare de rullede alle de turister de kunne komme i nærheden af på det tidspunkt.
Det kan sagtens ende med de 28, og så må jeg bare være glad for at jeg ligepræcis IKKE nåede at sende det til rensning hos Klarlund inden rejsen
•
Svar: 1,053
Tråde: 42
Jeg har ikke prøvet at få erstatter ure via forsikring, men de 28K lyder nu meget fair hvis du skal erhverve et ur i samme stand og alder. Der er feks aktuelt et til salg i dk til 26K fra år 2005 (købt i Klarlund). Jeg kender dog naturligvis ikke standen på dette i forhold det du selv havde.
Jeg har selv lige været i Barcelona i maj måned hvor jeg havde min sub på, og ved at der er mange lommetyve, men jeg troede nu ikke de kunne tage et ur af uden man mærkede det..
•
Svar: 45
Tråde: 4
Ved mistet smykker, har man som udgangspunkt ret til det beløb som smykkerne er blevet anslået til at have i værdi.
Tidligere har jeg selv oplevet at få erstatning ved fremvisning af en kvittering, dog ikke et ur, hvor jeg fik udbetalt en stor del af det beløb, da forsikringen tager noget af den fulde pris.
Så deres forklaring med anskaffelses prisen ved et lige så gammelt ur, mener jeg da ikke holde. Men som sagt, så har jeg aldrig mistet et kostbart ur.
•
Len Skrev:Jeg har ikke prøvet at få erstatter ure via forsikring, men de 28K lyder nu meget fair hvis du skal erhverve et ur i samme stand og alder. Der er feks aktuelt et til salg i dk til 26K fra år 2005 (købt i Klarlund). Jeg kender dog naturligvis ikke standen på dette i forhold det du selv havde.
Jeg har selv lige været i Barcelona i maj måned hvor jeg havde min sub på, og ved at der er mange lommetyve, men jeg troede nu ikke de kunne tage et ur af uden man mærkede det..
Det kan de! Tricket er vist at sørge for at der er noget andet man mærker "mere" samtidigt, for så får det første prioritet i hjernen. På politistationen fortalte de, at der var flere pigebander forklædt som prostituerede som tømte lommerne på folk imens de ragede godt og grundigt rundt på deres mandlige offer. Kunne man så bare være rendt ind i nogen af dem...
•
Svar: 130
Tråde: 12
Kedelig historie! Men 28 tusinde er da okay.
Ud af ren interesse, kræver forsikringen en kvittering ved erstatning, eller er det tilstrækkeligt med box og papirer samt evt. billede?
•
rolexson Skrev:Kedelig historie! Men 28 tusinde er da okay.
Ud af ren interesse, kræver forsikringen en kvittering ved erstatning, eller er det tilstrækkeligt med box og papirer samt evt. billede?
Mit efterspurgte original kvittering, så det fik de. Men man skal jo "sandsynliggøre" at man har ejet uret, så har du boks, papirer og et par billeder burde det være nok. Nu har jeg så boksen og papirerne, er der nogen samlere som giver en skilling for den slags mon?
•
|