Svar: 9
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har lige arvet et Brixon bornholmerur. Jeg transpoterede det i bil, da vi hentede det. Men da jeg kom hjem og havde stillet det op, trukket det op, ville det ikke gå.
jeg står magtesløs, og ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er jo ikke ligefrem urmager.
Uret betyder UTROLIGT meget for mig, da det kommer fra mit barndomshjem.
Er der nogle som ved hvad jeg kan gøre, eller hvad sådan noget eventuelt kan koste at lave hos en prof?
•
Svar: 102
Tråde: 23
Hej har du prøvet at vippe det lidt ? de er vildt hysteriske med hvor lige de står .
MINT ?? Nej jeg bruger da mine ure....
•
DJmon Skrev:Hej har du prøvet at vippe det lidt ? de er vildt hysteriske med hvor lige de står .
Tak for svaret!
Hvordan mener du? I vater, eller hvordan?
Har en lille mistanke om at jeg har trukket uret for hårdt op?
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Cosmo Skrev:DJmon Skrev:Hej har du prøvet at vippe det lidt ? de er vildt hysteriske med hvor lige de står .
Tak for svaret!
Alt er muligt - men de er ikke nemme at overtrække. Prøv den med at vippe det lidt - tilmed lidt hurtige vip fra side til side - sådan 5-8 cm per gang -
Ellers skal du ha en til at se på det - det behøver ikke koste en herregård, og når det nu betyder noget for dig, så skal det jo igang. Vi taler sikkert ikke mange penge.
Hvor bor du, så kan nogen her sikkert anbefale en mekaniker - Der findes de som kører ud, og andre hvor du afleverer - ex Krognos på Frederiksberg Alle (Jørgen selv som bør være den der kravler ind i Bornholmeren tror jeg, selv om Lise helt givet kan, så har Jørgen været inde i flere af de store - inkl., rundetårns - men han er på ferie til beg af juni)
Med andre ord - tab slet ikke humøret. Dte ur skal nok komme igang, og hvis det gik inden transporten, så lyder det som om dele er hele.
Er fjederen gået som du selv tror, så er også ret let løst - der er standard fjedre som man skærer til i længden og tilpasser, og igen, det er ikke voldsomt dyrt NORMALT
vh
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej.
DU KAN IKKE TRÆKKE ET STANDUR FOR HÅRDT OP. Det er jo loddets vægt der få uret til at gå/slå. Det vejer der samme uanset hvordan eller hvor højt du trækker det op, nemt og lige til.
Har du flyttet uret med pendul på, eller været lidt for fumelfingret (undskyld udtrykket) da du hængte pendulet på, så halter uret. D.v.s. uret skal stå skævt for at komme til at gå, dette er nemt at rette, hvis man ved hvordan, pas på pendulfjederen knækket nemt, men kan skaffes eller fremstilles. Da det er et Brixon og ikke synderligt gammelt kan der fås ny pendulfjeder uden problem.
Da jeg er urmager kan jeg godt kigge på det, men jeg ved jo ikke hvor jeg skal hen eller hvorlangt jeg skal køre, onsdag kører jeg til Viborg så er det på turen er problemet løst ret snart ellers et by navn så vi kan se hvor i DK du befinder dig.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
hannover_dk Skrev:Cosmo Skrev:DJmon Skrev:Hej har du prøvet at vippe det lidt ? de er vildt hysteriske med hvor lige de står .
Tak for svaret!
Alt er muligt - men de er ikke nemme at overtrække. Prøv den med at vippe det lidt - tilmed lidt hurtige vip fra side til side - sådan 5-8 cm per gang -
Ellers skal du ha en til at se på det - det behøver ikke koste en herregård, og når det nu betyder noget for dig, så skal det jo igang. Vi taler sikkert ikke mange penge.
Hvor bor du, så kan nogen her sikkert anbefale en mekaniker - Der findes de som kører ud, og andre hvor du afleverer - ex Krognos på Frederiksberg Alle (Jørgen selv som bør være den der kravler ind i Bornholmeren tror jeg, selv om Lise helt givet kan, så har Jørgen været inde i flere af de store - inkl., rundetårns - men han er på ferie til beg af juni)
Med andre ord - tab slet ikke humøret. Dte ur skal nok komme igang, og hvis det gik inden transporten, så lyder det som om dele er hele.
Er fjederen gået som du selv tror, så er også ret let løst - der er standard fjedre som man skærer til i længden og tilpasser, og igen, det er ikke voldsomt dyrt NORMALT
vh
Jeg har lige prøvet at vippe det, men det hjalp ikke  Så bliver det nok en mekaniker
Er det tårnurmageren Jørgen Frausing som du mener?
Mange tak for dit venlige svar!
Ps. Jeg bor i Tåstrup Kbh.
•
Lars Skrev:Hej.
DU KAN IKKE TRÆKKE ET STANDUR FOR HÅRDT OP. Det er jo loddets vægt der få uret til at gå/slå. Det vejer der samme uanset hvordan eller hvor højt du trækker det op, nemt og lige til.
Har du flyttet uret med pendul på, eller været lidt for fumelfingret (undskyld udtrykket) da du hængte pendulet på, så halter uret. D.v.s. uret skal stå skævt for at komme til at gå, dette er nemt at rette, hvis man ved hvordan, pas på pendulfjederen knækket nemt, men kan skaffes eller fremstilles. Da det er et Brixon og ikke synderligt gammelt kan der fås ny pendulfjeder uden problem.
Da jeg er urmager kan jeg godt kigge på det, men jeg ved jo ikke hvor jeg skal hen eller hvorlangt jeg skal køre, onsdag kører jeg til Viborg så er det på turen er problemet løst ret snart ellers et by navn så vi kan se hvor i DK du befinder dig. 
Ok, det var også bare en teori som en havde givet mig 
Nej, jeg fjernede både loder og pendul, da det blev transporteret. Men det blev kørt over 100 kilometer, så der har været et par bump under vejs, selvom vi prøvede at åndgå det. Og så lyder din teori om fjederen meget sansynlig.
Jeg bor desvære på sjælland(Tåstrup, KBH) Så langt regner jeg ikke med at du køre 
Mange tak for svaret!
•
Når jeg åbner uret og kikker op, kan jeg ikke se nogen fjeder på pendulet, overhovedet. Skal man kunne se fjederen?
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Cosmo Skrev:Er det tårnurmageren Jørgen Frausing som du mener?
Jørgen Krognos - Krognus ure - frederiksberg alle
vh
•
hannover_dk Skrev:Cosmo Skrev:Er det tårnurmageren Jørgen Frausing som du mener?
Jørgen Krognos - Krognus ure - frederiksberg alle
Tak for det!
•
|