Hvilke er de mest eftertragtede samler modeller?
Hej!

Som ny i Omega verdenen og med interesse i før 1970 ure kunne det være spændende at høre hvilke Omega ure som er de mest eftertragtede af finde som samler, både opnåelige og uopnåelige gerne med en begrundelse, evt. jeres egen top 5.

Mvh
Thomas
(som efterhånden er nået op på 6 vintage Omegaer, med Speedmaster pro, cal 321, ST145.0012 1967 som "nr 1" i samlingen)
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Hvad mener Du egentlig med "ny i Omega verdenen", naar Du allerede har 6 af dem, incl. maaske det mest eftertragtede (sammen med SM300?) Icon_e_biggrin

Jeg har kun en, den dejlig Constellation. Men jeg traenger hverken til Chronographer eller Dykkerure, siden de fleste er for store for mit smag. Saa jeg har alt jeg har brug for i oejeblikket.

Her i forum blev jo 30mm modeller diskuteret, det kunne vaere noget for en samler med stor interesse i teknikken.
http://www.vintageure.dk/desktopdefault....4&tabid=26
Skift ur, når du står op!
Svar
olof Skrev:Hvad mener Du egentlig med "ny i Omega verdenen", naar Du allerede har 6 af dem, incl. maaske det mest eftertragtede (sammen med SM300?) Icon_e_biggrin

Jeg startede i december sidste år med at finde Speedmasteren i min fars skuffe hvor den havde henlagt de sidste mange år uden at være brugt og først da jeg spurgte til den herinde fandt vi ud hvad det var for en model. Jeg er dog mere til dress vintage ure så jeg købte en Seamaster 30 flot renoveret til daglig brug, derefter købte jeg 3 dressure rimligt billigt til i standsættelse og arvede en mere. Jeg regner dog med at sælge 2 af dem når de er færdige ved Peter Halse. Så er planen en Seamaster Deville eller Seamaster 600 fra 60'erne. Men nu er jeg begyndt at kigge diverse steder hvor der sælges ure og det kunne da være rart at vide om hvilke modeller der er attraktive/værdifulde i samler øjemed.

Mvh
Thomas
Svar
...det er jo et meget individuelt spsm.....men hvis det er hvilke ure der opnår de højeste priser på eks. auktion, så er der jo bl.a. den "gamle" Speedy BA fra før 60, samt nogle prototyper af diverse modeller.....det meste andet er vel til at komme til for menneskepenge (<100k) Icon_e_smile
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Thomas har du Omegamania kataloget? Det giver et godt fingerpeg om hvad der er mest eftertragtet, hvis du sammenholder med hammerslagspriserne. At disse så blev hypet op i 2-3 gange de reelle priser er en anden snak Icon_e_wink

Jeg har et par kataloger liggende, så du kan låne et af mig, hvis det er. Stik hovedet forbi mit kontor... Skal da love for at din samling har taget fart. Ser super godt ud...Icon_cool Der er ved at starte en mindre urfetish her ude, da også Jan Ulirk og Jakob Lave er på jagt efter fine (Rolex) ure Icon_cool Og til jer udeforstående, skal det oplyses at Thomas og jeg arbejder samme sted Icon_e_wink

Der er ét Omega over dem alle for mig og det er Speedy BA ref. 2915 Icon_cool

/Mads
Svar
Fra min egen top5 liste:

SP 145.012-cal 321 - first ref. on moon - 1967
cal 33.3 chronograf - 1937 - 4. gen
cal 321 på seamasterskive - ref.14364 (1. gen) - 1961
flightmaster cal 910, 1st gen - 1969
cal 27DLPC, moonphase aka "Pre 1950" - 1947

have fun.

//
Icon_+1
Svar
God liste fra Loncar - ville dog tilføje 105.003 - første ur i rummet ude i fri vandring på armen af Ed White og en model som blev gennemtetstet i den grad hos Nasa. Måske min nr 1 - men der er jo flere gode Omegaer som Loncar viser
vh,
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej TDN

Speedmaster er nok det mest eftertragtede Omega, men med hensyn til dress modellerne er det klart Constellation der fører.

MVH Peter
İmage
Svar
Den mest samleværdige Omegaer….

Top 5…..

Det kan jeg ikke …..

Top 50 nærmere.

Jeg startede med at sige. ”jeg må eje 25 Omegaer som dækker billedet af de meste spændende og interessante Omegaer”…

Men nix – det slår slet ikke til. Der er 100 vis.

Men lad mig strukturere lidt.

Constellation:

Omegas flagskib. Man må have flere

Først en Pia Pan fra de tidligere 50’ere med hammerautomatig og arrow markerst. Det var sådan de blev født bog man må eje mindst en Men selvfølgelig gerne flere. En i guld, en i stål osv.

Så må man selvfølgelig også eje en af de første med den nye 500 serie – og allerhelst også en med dato – caliber 504. Den er perlen fordi den er sjælden!

Så må man have en med caliber 561 – fordi det er her sagerne tager fart for alvor. Det er et super værk og de blev produceret i en kvalitet som kænpestore serier kunne COSC certificeres! Også hen kan man med fordel have flere en gul og en står med Pie Pan skive og en guld og stål med cross hair og mindst en guld med guld skive

Man må også eje en – eller hellere 2 – eller flere af de mere specielle/eksklusive Constallations. Altså denm som lige har særlige horn eller særlige skiver!

En C model eller hellere en i guld og en i stål…..

Og så skal man jo også have guldkappe modellerne repræsenteret.

……. I hvert fald 10 – 15 Constellation må man have!

Jeg vender tilbage med andre serier senere. Constellation er et godt sted at starte!

Vh Baun
Svar
Baun Skrev:Den mest samleværdige Omegaer….

Top 5…..

Det kan jeg ikke …..

Top 50 nærmere.

Jeg startede med at sige. ”jeg må eje 25 Omegaer som dækker billedet af de meste spændende og interessante Omegaer”…

Men nix – det slår slet ikke til. Der er 100 vis.

Men lad mig strukturere lidt.

Constellation:

Omegas flagskib. Man må have flere

Først en Pia Pan fra de tidligere 50’ere med hammerautomatig og arrow markerst. Det var sådan de blev født bog man må eje mindst en Men selvfølgelig gerne flere. En i guld, en i stål osv.

Så må man selvfølgelig også eje en af de første med den nye 500 serie – og allerhelst også en med dato – caliber 504. Den er perlen fordi den er sjælden!

Så må man have en med caliber 561 – fordi det er her sagerne tager fart for alvor. Det er et super værk og de blev produceret i en kvalitet som kænpestore serier kunne COSC certificeres! Også hen kan man med fordel have flere en gul og en står med Pie Pan skive og en guld og stål med cross hair og mindst en guld med guld skive

Man må også eje en – eller hellere 2 – eller flere af de mere specielle/eksklusive Constallations. Altså denm som lige har særlige horn eller særlige skiver!

En C model eller hellere en i guld og en i stål…..

Og så skal man jo også have guldkappe modellerne repræsenteret.

……. I hvert fald 10 – 15 Constellation må man have!

Jeg vender tilbage med andre serier senere. Constellation er et godt sted at starte!

Vh Baun

Takker, det var lige den type indlæg jeg havde håbet på, glæder mig til at høre mere om de andre serier.

Mvh
Thomas
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)