investering i ure
Jeg har lidt forskelligt, men er stadig vild med at købe ure.

Jeg håber at man her under den såkaldte finanskrise kan finde sig et ur som også holder prisen eller endnu bedre stiger i værdi.

Jeg leder ikke efter et eller andet helt specielt som stiger fordi Rolex eller andre masseproducenter har lavet et enkelt ur i små stk. størrelser, eller noget som nogen har overbevist sig selv om vil stige i fremtiden.

Jeg vil gerne høre jeres mening om påstanden om at Patek altid holder prisen/stiger er sand. Og hvilke modeller årgange skal man så vælge?

Hvor kan man finde dokumentation for at urene er gode investeringer?

Alternativt kan men købe et ur med så meget guld at det p.g.a. guldvægten holder prisen. Men så er vi vist ovre i lommeure, eller hvad?

Jeg vil selvfølgelig også gerne have et ur som glæder mig til dagligt, men et ur i boxen kan man jo også se på engang imellem.

Spændt på hvad I mener om dette.

Jens
Jens M. Jensen.
Svar
>Jeg vil gerne høre jeres mening om påstanden om at Patek altid holder prisen/stiger er sand. Og hvilke modeller årgange skal man så vælge?

>Hvor kan man finde dokumentation for at urene er gode investeringer?

Patek holder ikke prisen specielt godt generelt set, men enkelte Patek modeller holder prisen overordentligt godt. Primært anbefaler jeg følgende som investering:

- Ref 5070 (den er ved at være der hvor den skal være - men er steget meget de sidste 5 år)
- Ref 3970 (en sleeper man kan lave gode handler på stadig men som har stort potentiale)
- Ref 5004 (allerede godt på vej)
- Ref 5131 (The sky is the limit)

Ovenstående er produktions modeller til under 1. mio. Derudover kommer der customs og one-offs men det er en anden historie.

For at se pris trends kan jeg anbefale antiqourum's gamle kataloger. Prøv f.eks. at se på 5070 salgspriser for 6 år siden i fht. nu. (google er også din ven i begrænset omfang).

>Alternativt kan men købe et ur med så meget guld at det p.g.a. guldvægten holder prisen. Men så er vi vist ovre i lommeure, eller hvad?

Giver ingen mening. Så køb løse krugerrand, eagles eller ligenende. Guld er i den store stil inflationssikkert.

>Jeg vil selvfølgelig også gerne have et ur som glæder mig til dagligt, men et ur i boxen kan man jo også se på engang imellem.

Så skal du nok istedet kigge på vintage Rolex / Tudor / Heuer / Breitling. Generelt er de inflationssikre Patek's noget man holder i boksen og ikke går med.

Mvh morgan
Svar
Jeg ville generelt ikke vælge ure som investeringsobjekt. Det kræver både meget viden og føling med hvad der er interessant om nogle år frem - og det er svært at spå - især om fremtiden.

Skulle jeg imidlertid selv købe ure med investering for øje ville jeg interesere meig for Pre moon Speedmastere.

vh baun
Svar
If you want to buy a watch as an investment.Be prepared to wait a long time before you see a return on your money.There are many experts out there and they do not know 100% which watches will rise in value.And remember there are many old pateks that cost less than say an omega of the same age.My opinion for future investment is to buy top brands with history.But do not buy a watch that is produced in the thousands.Keep away from common calibers.Look at the amount of hand finishing and work involved in a watch.That is why Lang are a better brand than patek for the future.Handwork cost will explode in the future.But the best advice i can give you is to buy a watch that you like. Willy
Svar
Helt enig med Willy.

Og en generel hovedregel er vel også at man skal holde sig til stålmodeller da de altid vil have det største gensalgsmarked.
Svar
Køb ure for interesse - kærlighed - og til nød lyst til at kende tiden - men ikke som investering = noget der skal stige i værdi.

Der er givet mange udemærkede råd om hvad man kan se efter, for at få noget der ikke taber for meget i værdi, og de kan følges. Der skal megen viden og held til - hvis man skal købe ure/antikviteter/malerier/gamle biler - som egentlig inflations og rente sikker investering - men det er der som også religiøse holdninger til hos visse Icon_e_biggrin
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Køb ure for interesse - kærlighed - og til nød lyst til at kende tiden - men ikke som investering
vh

ENIG!! Icon_cool
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Mhm... Ikke enig. Man kan sagtens investere i ure. Om man "bør" gøre det er op til den enkelte og dennes viden.

mvh Morgan
Svar
Jeg har den teori at de mærker der vil stige, er dem der er flest samlere af - altså ikke nødvendigvis, som Willy siger, de mest håndlavede og absolut fineste ure.

Omega og især Rolex har nydt godt af dette. Ikke unikke ure i den forstand, men mange samlere.

Hvis vi kigger lidt på verden over de næste 25 år. Hvor mange mennesker ude i Kina, Indien, Pakistan og andre store nationer (befolkningstal) rykker så op i en økonomisk klasse, hvor de kan samle Omega, hvor mange kan samle Rolex og hvor mange kan samle AP, PP og Lange & Söhne?

Hvis der altså overhovedet vil være interesse for gode mekaniske ure derude. Men det kunne man godt forestille sig at der er! Bare en ud af 100.000 samler ure bliver det mange samlere.

Jeg tror vinderne er de mærker, der er mest info om på Internettet og som kan håndteres af en højere funktionærs løn - om 10 - 25 år!

vh Baun
Svar
morgan Skrev:Mhm... Ikke enig. Man kan sagtens investere i ure. Om man "bør" gøre det er op til den enkelte og dennes viden.

mvh Morgan

Jeg tror at kun at det er nogle få herinde, der har den viden der skal til for at investeringen bliver lønsom.
Det vil nok være mere sikkert at sætte sine penge i banken eller i pension.
Men det er jo ikke så sjovt Icon_cool
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)