Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Flot Constellation; men lidt problematisk.
Hej alle.
... her er en invitation til at deltage i jagten på dokumentation / verifikation af en flot Constellation, der er lidt problematisk.
Jeg har mailet lidt med en af vore norske ur-venner Siggen7, der også har tilmeldt sig hos os - Velkommen til Siggen7
... Vi har fået en kende bryderi med denne Constellation:
Uret skulle efter det foreliggende stamme fra 1971, hvilket værknummeret bekræfter. - Omega's vintage side har også bekræftet Ref. BA 154.0002.
Siggen7 har fremsendt yderligere fotodokumentation af uret, der fremgår nedenfor:
Problemet er, at vi har kunnet bekræfte Ref. BA 154.0002; men bare ikke på integreret guld lænke.
... er der nogle "sporhunde", der kan hjælpe? - Alle input er velkomne
Med venlig hilsen - Geodoc c/o Siggen7
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Jeg ville spørge Omega direkte, og se om de ved det via kontakt formen fra omega vintage. Jeg synes bestemt den ser tilhørende ud, og Omegas side er langt fra altid dækkende.
Kaliber 1001 er jo fra den tidlige del af 10xx serien, som frem til 1012 mig bekendt havde en del børnesygdomme (man forsøgte at lave den lettere smøringsfri uden held mener jeg), så lidt fokus på maskinen skal man nok have
vh
•
Svar: 17
Tråde: 3
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Hei
Jeg er ny på vintage.dk, men har fulgt med på forumet i noen måneder.
Jeg har sendt forespørsel på omega.ch med serienummeret til uret, venter fortsatt på svar. Uret ser autentisk ut men jeg er usikker fordi jeg kun har funnet modell 154.0002 med skinn-rem og ikke integrert lenke. Det er en for salg her: http://cgi.ebay.fr/-OMEGA-CONSTELLATION-...4001r11128
Stor takk for innlegget Geodoc 
Ps: Mine favoritt merker er: Rolex, Eterna, Edox og Omega, fortrinnsvis i guld
•
siggen7 Skrev:Hei
Jeg er ny på vintage.dk, men har fulgt med på forumet i noen måneder.
Jeg har sendt forespørsel på omega.ch med serienummeret til uret, venter fortsatt på svar. Uret ser autentisk ut men jeg er usikker fordi jeg kun har funnet modell 154.0002 med skinn-rem og ikke integrert lenke.
Det er en for salg her
Stor takk for innlegget Geodoc 
Ps: Mine favoritt merker er: Rolex, Eterna, Edox og Omega, fortrinnsvis i guld 
Velbekom Siggen7
Uanset hvor meget jeg vender og drejer uret og sammenligner kaliberen med Ranfft's kaliber guide, kan jeg kun se, at det er autentisk.
Fravær fra Omegas vintageside behøver jo ikke (som Hannover korrekt angiver) - betyde at det er "uautoriseret"
- Lad os endeligt høre om svaret, når det dukker op
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Det er jo ikke fraværet på Omegas hjemmesider er mest besynderligt, men at det er samme ur med rem der duker op på refnr. 154.0002
Det har jeg aldrig set før. Kan bagkassen være skiftet? og i givet fald hvad vil den rigtige bagside hedde - refnr. ?
Jeg er ret sikker på at uret er helt originalt. kan ikke se fejl nogen steder, men mærkeligt er det da.
vh baun
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Baun Skrev:Det er jo ikke fraværet på Omegas hjemmesider er mest besynderligt, men at det er samme ur med rem der duker op på refnr. 154.0002
Det har jeg aldrig set før. Kan bagkassen være skiftet? og i givet fald hvad vil den rigtige bagside hedde - refnr. ?
Jeg er ret sikker på at uret er helt originalt. kan ikke se fejl nogen steder, men mærkeligt er det da.
vh baun
Enig - Kan man tænke sig at man har kunnet bestille det med en massiv guld lænke - som måske har eksisteret også til andre Omega i samme guld med samme horn afstand - og special lavet - eller er den langt ude? Det ser vel ud som om, at det inderste led i lænken er sat fast på kassen, så den ikke bare kunne ha alm læderrem på, og ser man på billede 4 i tråden, fra Geodoc - gentaget her - er der så ikke lidt lodninger at se inden for netop det inderste led af remmen - inde i uret - mest synligt i venstre side på det billede her
Der kunne vel ikke sættes en almindelig læderrem på - så kassen må jo være ændret - og enten må det vel være specialjob, eller også må den have haft eget ref:

vh
•
Svar: 17
Tråde: 3
Jeg tenker mer at det er en spesial-job som er utført på uret, at uret er en 154.0002 og det er montert en guld-lenke på i ettertid, men hvis det er gjort, er det en meget fin utført job, uten synlige spor. Jeg liker å ha alt orginalt, selv om det her er orginal Omega-lenke, får jeg lyst til å sende inn uret for guldprisen (110g).
•
Svar: 336
Tråde: 20
Hej
Flot og spændende ur. Jeg har grublet lidt over billederne.
Det er tydeligt at lænken er fastmonteret (fastloddet) på urkassen, forfra ser det godt ud, set bagfra er det tydeligt at urkassen er lavet til en rem pga udskæringen, og urkassen på et tidspunkt er blevet modificeret. Omega ville ikke vælge sådan en løsning for et serie produceret ur, enten ville man lave en komplet integreret løsning eller også ville man bruge en lænke der kan afmonteres. Dernæst skal man kigge på stemplerne i bagkasse og på lænke-låsen, lad os bare sige at 'stilen' på stemplerne absolut ikke matcher, omega brugte samme stilart på lænker og bagkasser (trekanten med logoet og karatstemplet)
Er kommet frem til følgende muligheder.
1: Uret er blevet modificeret af en guldsmed, der har fremstillet lænken og monteret den. På grund af stemplerne har jeg svært ved at tro det er en en egentlig produktionsserie lavet af omega. I så fald er det rigtigt flot arbejde, og jeg har set meget guldsmede arbejde i løbet af årene..
2: Det kan være en specialbestilling hos omega.
3: En eller anden form for udviklings eller test-model
Jeg tror absolut mest på nr. 1.
Husk at man ikke må forveksle kassenr og modelnr. Kigger man på billederne her og på den på ebay så ser det ud til at glas, kroner osv. er identiske
mvh
Tommy
•
Svar: 336
Tråde: 20
siggen7 Skrev:Jeg tenker mer at det er en spesial-job som er utført på uret, at uret er en 154.0002 og det er montert en guld-lenke på i ettertid, men hvis det er gjort, er det en meget fin utført job, uten synlige spor. Jeg liker å ha alt orginalt, selv om det her er orginal Omega-lenke, får jeg lyst til å sende inn uret for guldprisen (110g).
Det vil være synd at smelte uret om, sælg det i stedet. modificering er rigtigt flot udført
•
Tommy Munk Skrev:siggen7 Skrev:Jeg tenker mer at det er en spesial-job som er utført på uret, at uret er en 154.0002 og det er montert en guld-lenke på i ettertid, men hvis det er gjort, er det en meget fin utført job, uten synlige spor. Jeg liker å ha alt orginalt, selv om det her er orginal Omega-lenke, får jeg lyst til å sende inn uret for guldprisen (110g).
Det vil være synd at smelte uret om, sælg det i stedet. modificering er rigtigt flot udført
Det med lodningerne er godt set af Hannover - og jeg hælder til samme konklussion som Tommy er kommet til.
Kan også forstå Siggen7's ærgrelse over, at urets originalitet er kompromitteret ved at der er modificeret på det.
Sædvanligvis ses modifikationer som en amatør, eller klamphugger-redning af noget, der er gået i stykker, f.eks. remme eller lænker, der iøjnefaldende og kluntet slet ikke hører til på uret.
Her er der hverken sparet på fagkundskaben eller materialet
Tværtimod er ændringen så godt indpasset, at den har givet beskæftigelse til mange trænede øjne, og nu sidst en proffessionel urmager - - Tak alle sammen.
Jeg vil give Tommy ret i, at det ville være synd at smelte uret om, for her er urets udseende løftet en klasse op - omend det er gået ud over originaliteten.
Der er i hvert fald tale om et resultat, der gør uret til et fornemt dress ur, oven i købet med OM skive.
Med venlig hilsen - Geodoc
•
|