2009 blev for mig et lærerigt år.- Det blev året, hvor der indtraf afvandring fra samlingen, hvilket jeg hårdnakket har forsvoret.
Det blev også året, hvor samlingen blev tilført ”sjove” og egentligt ikke naturlige elementer til den lagte linie.
Ligeledes blev samlingen opgraderet med et luksuselement, som jeg bare var solgt til, da det dukkede op.
… Det medførte i nogen grad, at samlingen fik udseende af en svane, omgivet af nogle gråspurve og et par forvirrede høns.
Det blev året, hvor ordet ”samling”, skred i betydningen en ursamling, og over i retning af ”en samling ure”; og det stod klart, at Plan A smuldrede.
Plan B er allerede forkastet og Plan C definerer en lidt løsere og mindre firkantet tilgang end tidligere, i retning af en række markante Ω kreationer mellem kaliber 30T2 RG og 850x.
Det løser op for både kvarts og stemmegaffel; men bestemt ikke for de totalt kiksede mærkværdigheder Ω desperat forsøgte sig med i sin daværende overlevelseskamp.
Et andet princip, der kan stå for fald er, at ”samlingen af ure” kun må omfatte armbåndsure.
Lommeure vil jeg fortsat holde mig fra, til trods for at de ofte er fantastisk flotte og kan byde på stor horologisk indhold til små penge.
I 2010 vil jeg være på vagt overfor en VEGA 1525.
På Ω’s hjemmeside vises kaliber 1525 frem med stolthed.
Alle ur husene ”er jo stolte på deres hjemmeside”, mere eller mindre velbegrundet. – Med VEGA 1525 har Ω noget at have stoltheden i.
I 1980 deltog Ω, som en af 23 ur fabrikker i konkurrence om ordren på kronometre til den franske flåde.
Alle deltagende ure gennemgik over et helt år, en test, der i råhed var helt på højde med NASA testen. – Omega blev vinder.
I god overensstemmelse med Plan C, er det et smukt og markant stykke Ω historie, at mærket i sin dybeste krise, i dette glimt genfandt fordoms storhed.
Vi skriver 1. januar 2010, og klokken er over 21. De værste nytårsaftens eftervirkninger må nu have fortaget sig.
De største ”horologi skøn ånder” skal sikkert foretage nogle resolutte synkebevægelser; men jeg tøver ikke med at præsentere.
... den smukke kaliber 1525.
Et billede, der udmærket illustrerer Plan C er nedenstående:

Billedet stammer fra en netop afsluttet E-Bay auktion. Prisen på sættet var 47,5K, hvilket er markedsprisen; men lidt til den pebrede side.
Urene befandt sig i Schweiz (udenfor EU), hvilket afsluttede
den drøm.
Plan C indeholder fortsat et koncept efter inspiration fra Baun. (Selvom han muligvis går op i en spids over det ovenstående billede)

… nemlig ”side by side kompositionen” af nært beslægtede ure.
Nyd i mellemtiden den flotte VEGA 1525, med mahogni kasse og messingbeslag:
…….. og frygt i mellemtiden når Plan C rammer. - (jeg skal nok foretage præsentationer skånsomt)
2010 bliver et aldeles nyt ur-år; men jeg tøver ikke med at ønske alle på forum (med eller uden Plan A, B eller C),
… et rigtig godt nytår
Med venlig hilsen - Geodoc