Seamaster Vintage med COSC
Seamaster (1948) serien kom jo før Constellation (1952) og Omega havde naturligvis produceret mange Chronimetre før Constellation serien.

Der findes derfor en del Seamastere (oa.) fra før 1952 der er COSC, men efter 1952 bliver de sjældnere om end de nok findes. Både med caliber 34x, 35x og 50x.

Men fra først i 60’erne, hvor COSC værkerne 551 og 561 blev brugt i Constellation blev der så vidt jeg ved ikke produceret Seamaster med disse værker.

Heller ikke lige fra starten (1965), hvor caliber 564 kommer, laves Seamaster med dette værk, men så i 1966 kommer der en Seamaster med COSC 564 værk (168.0022). Den laves i både guld og stål. Og i 1969 kommer endnu en (168.0024) – og den sidste med cal 564 kommer i 1970 (168.0050).

Seamaster med de gamle in house værker og som er Chronometer certificerede er yndede samlerobjekter – langt sjældnere end Constellation selvfølgelig.

Jeg mangler stadig en gammel Seamaster med hammerautomatik og Chronometer certificering, men har nu for nyligt erhvervet en Seamaster refnr 168.0024 fra 1969 med cal 564 COSC.

Standen var ”lige til urmageren” med den er med original lænke – og jeg er spændt på at få den hjem – i løbet af en uges tid!

For dyr var den også, men når man nu samler på skidtet!

İmage

Vh Baun
Svar
Det er jo det, der kendetegner samleren, at han véd, hvornår han må/skal slå til - så må pris engang imellem være pris Icon_e_wink

Tak for historien, Per, og til lykke med uret. Glæder mig til at se "det færdige resultat" når du får den hjem Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Glæder mig også til, at se det færdig resultat Icon_e_biggrin

Tillykke med den Icon_e_wink
Svar
Baun Skrev:For dyr var den også, men når man nu samler på skidtet!

Vh Baun
Sjovt/underligt, at de faktisk lavede to så forholdvis ens ure som constelation og denne seamaster som typisk dress vil jeg kalde dem, med samme dejlige 564.

Når nu de er så sjældne de der seamasters med COSC fra den tid, så var det måske nok på lidt længere sigt slet ikke så dyrt

Lad os se den når den kommer fra værksted, det er jo et værk det går at skaffe dele tid, trods alderen

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
Baun Skrev:For dyr var den også, men når man nu samler på skidtet!

Vh Baun
Sjovt/underligt, at de faktisk lavede to så forholdvis ens ure som constelation og denne seamaster som typisk dress vil jeg kalde dem, med samme dejlige 564.

Når nu de er så sjældne de der seamasters med COSC fra den tid, så var det måske nok på lidt længere sigt slet ikke så dyrt

Lad os se den når den kommer fra værksted, det er jo et værk det går at skaffe dele tid, trods alderen

vh

Ja den er jo klart konkurent til Constellation men har de typiske Seamaster horn vil jeg sige. der er måske en enkelt eller to constellation med den slags horn, men ellers er de normale på Seamaster og 30 mm fra 50'erne.

vh baun
Svar
tillykke med uret super fedt ur håber at se det når det kommer fra værkstedet hilsen peter g
Omega semaster sort.22545000.
Omega semaster plaet ocean.45,5
Certina pilot ds.
Seiko monster sort.
Seiko monster orange.
Seiko sportura.

skal du have alarm så ring. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.grane-service.dk" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.grane-service.dk</a><!-- m -->" onclick="window.open(this.href);return false;
Svar
Jeg har haft en Constellation med hammerautomatikken 352 med honeycomp dial (så vidt jeg husker), men da den blev åbnet viste den sig at være en ref. 2577. Det var altså en Seamaster med cosc. der var blevet readialet til en constellation. Meget ærgeligt, da Seamasteren er langt det sjælneste ur.

Meget smukt ur Baun - Kassen undrer, da den ganske rigtigt har rødder helt tilbage til 50'erne - ligner grangiveligt kassen til cal. 500-serien.
Mvh. Peter
Svar
psn Skrev:Jeg har haft en Constellation med hammerautomatikken 352 med honeycomp dial (så vidt jeg husker), men da den blev åbnet viste den sig at være en ref. 2577. Det var altså en Seamaster med cosc. der var blevet readialet til en constellation. Meget ærgeligt, da Seamasteren er langt det sjælneste ur.

Meget smukt ur Baun - Kassen undrer, da den ganske rigtigt har rødder helt tilbage til 50'erne - ligner grangiveligt kassen til cal. 500-serien.

Seamaster har været fremstillit med denne kassetype helt tilbage fra 50'erne op gennem 60'erne og i hvert fald også i begyndelsen af 70'erne.

İmage
İmage
İmage

vh Baun
Svar
Så kom uret hjem fra Horsens.

Desværre kunne det sjove glas med luppen indvendig ikke redes, men uret har fået en overhaling. Alt er renset og kassen let poleret. Skiven, med lidt patina, er blevet rimelig fin og jeg har også fundet den rette box til uret. Det er i hvert fald sådan en box uret vises i i den store Omega bibel, så det kan vist ikke være helt ved siden af.

Et ur som er meget let at sammenligne med det Rolex Oyester fra 71 jeg havde for nogen tid siden. Der er faktisk 2 alen ud af et stykke. Kunne være sjovt at lave en grundigere sammenligning en dag, men jeg har jo ikke 71'er Rolexen mere....

Her er Omegaen - ført i kartoteket:

Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Seamaster Chronometer

Årgang: 1969
Kasse: Rund, stål i pæn stand med brugsspor
Højde: 12 mm
Diameter: 35 mm uden krone
Skive: Original, lys skive medn index og visere i stål. Original og pæn stand med lidt patina
Rem: Original lænke 1036
Caliber: 564 Automatic COSC
Caliber nr.: 31904045
Ref. Nr.: 168.0024

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

og loge et billede af Rolexen til sammenligning:

İmage

vh Baun
Svar
en flot reklame for hvordan en nænsom pudsning kan løfte et ur. Halse er gode til det der. Jeg er enig i der er mange lighedspunkter med Rolexen, sikkert også i holdbarhed og tidspræcision.
Jeg kan lige "drille" lidt med spørgsmål til om kassen egentlig er rund som beskrivelsen siger. Det er den vel, men alligevel ikke rigtigt synes jeg. Mange kasser gør som den, kører mere eller mindre direkte ud i hornene og gør dem lidt ovale uden at blive cushion.

De her er med runde kasser:
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)