Top ti 1965
Tusind tak til alle (foreløbig) for jeres mening.

Jeg må indrømme - selvom indlægget er alvorligt ment - at det også var med en vis forventningens glæde til nogle gode saftige meningsudvekslinger, da jeg skrev det. Icon_e_biggrin

Jeg var lidt inspireret af historien om Shelby Cobra GT - i datiden en relativ billig, lidt "grov" sportsvogn - idag, en stor klassiker. Mange langt dyrere biler fra samtiden er i dag ikke en bøjet femøre værd i sammenligning.

Jeg tænkte det samme gjorde sig gældende med ure, og det er jo let med nutidens øjne at se hvad man skulle have investeret i for 20-30-40 år siden, hvis man ville have en udødelig klassiker. Men gad vide hvilket ur man ville have valgt dengang, uden denne viden?
Svar
willy Skrev:top ten in ranking order is impossible.but top five is not so difficult.vc and patek were fighting each other for top spot,and i would say at this time vc.were just in front.after in no special order you had,ap-iwc-gp-jlc.all of these houses were at this time making fantastic complications,and many were built on jlc. calibers.the handwork and handfinish of this time will probably never be repeated again.other brands in the top ten were tag heuer omega-zenith-rolex-ulysse nardin.if we are talking about prestige mechanical horology and a production capacity not in the mini class.then the top six are in my opinion as i have written.willy

hmm, IWC og JLC lå nok et niveau eller to under PP,VC og AP dengang som nu. JLC primært på finishsiden. GP synes jeg falder helt udenfor selskabet. I det almindelige segment (vi ser bort fra komplikationsure, ellers bliver der pludselig mange man kunne tage med), time only ure ville jeg nok snarere fremhæve et mærke som Piaget dengang, som med deres automatiske mikrorotorværk kal.12p (1957-) for alvor pressede musketererne i knæ i kampen om det tyndeste automatikur dengang. Man skal huske på at vi stadigvæk befinder os i de tynde ures velmagtsdage. Dertil var værket jo inhouse, hvilket kalibrene PP/28-255, VC/1120 og AP/2120 ikke var (først senere inhouse for AP), og ligeledes manuelt optrukne piaget cal.9p var inhouse, hvorimod PP cal.175/177 basis F.Piguet 21, VC cal.1003 basis AP/JLC cal.2003 heller ikke var inhouseværker. og hypen om inhouse var jo så småt noget som begyndte at fylde i horologiske kredse dengang.
Svar
Jeg aner ikke meget om hirakiet tilbage i 60´erne og jo umuligt at lave en liste baseret på delvist subjektive vurderinger fra en tid 10-11 år før jeg blev født Icon_e_sad En ting er dog sikkert. 60´erne var det årti der er kommet mest godt design ud af Icon_cool

Min liste må være noget i den her stil. Min liste tager udgangspunkt i de STØRSTE og kendeste brands i 60´erne og ikke nødvendigvis de horologisk fineste. Vilkårlig rækkefølge...

JLC
VC
PP
AP
IWC
GP
OMEGA
ROLEX
ZENITH
CARTIER
UN

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Min liste må være noget i den her stil. Min liste tager udgangspunkt i de STØRSTE og kendeste brands i 60´erne og ikke nødvendigvis de horologisk fineste. Vilkårlig rækkefølge...

JLC
VC
PP
AP
IWC
GP
OMEGA
ROLEX
ZENITH
CARTIER
UN

/Mads
Det synes jeg ser rigtigt fornuftigt ud - og hvor er det klogt i det mindste nu at tage "vilkårlig rækkefølge" - så slipper for for et af de i mine øjne så fjollede og svære absolutter om hvem er bedst - Alene det at skulle begrænse til 10 medfører automatisk meget vanskelige sondringer og subjektive vurderinger, men når bare man ved det, er det jo også 100% ok
vh
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvis det bare er de største og kendeste mangler vi så ikke Certine og Tissot - eller var det kun i DK?

Og hører fx. AP og PP så overhovedet med på listen - kendt af hvem?

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Hvis det bare er de største og kendeste mangler vi så ikke Certine og Tissot - eller var det kun i DK?

vh Baun
Det må vel være de største og kendteste blandt folk med lidt (eller en god del) forstand på ure - ellers kommer jo Timex og vel også Seiko da i høj grad til at mangle, hvis det er kendt hos Karl i cafe det rene glas (gift med Maren ved kæret)
Jeg har i alle fald set den som liste ud fra at man ved lidt om ure, og ikke de mest solgte

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
At JLC skulle ligger op til 2 trin under AP,VC PP mener jeg er helt forkert især også
med tanke på at JLC leveret værker til disse mærker.

Ja til PP stoppede de vist først engang i 80erne,
nu syntes jeg selvfølgelig også at JLC får alt for lidt kredit for deres betydning i urverden,
men det er helt sikkert en tråd hvor vi aldrig bliver enige Icon_cool
Svar
Baun Skrev:Hvis det bare er de største og kendeste mangler vi så ikke Certine og Tissot - eller var det kun i DK?

vh Baun

Ok det var en dum formulering. Kunne være "mest respekterede" var et bedre valg!? Anyway så er det udelukkende baseret på gætværk og efter hvad jeg vurderer ud fra kvaliteten på de ure fra 60´erne der er i omløb i dag.

Jeg mener, som Willy, heller ikke Breguet og Breitling har noget at gøre på listen. Breguet er et Swatch hypet mærke der udelukkende støtter sig op ad navnet og det faktum at Breguet tilbage i ruderkonges tid var en stor urmager. Fra 1930-1980 var Breguet stort set ikke eksisterende. Breitling har lavet lidt kronografer, men jeg anser dem ikke som "store" i 60´erne.

/Mads
Svar
jacob jensen Skrev:At JLC skulle ligger op til 2 trin under AP,VC PP mener jeg er helt forkert især også
med tanke på at JLC leveret værker til disse mærker.

Ja til PP stoppede de vist først engang i 80erne,
nu syntes jeg selvfølgelig også at JLC får alt for lidt kredit for deres betydning i urverden,
men det er helt sikkert en tråd hvor vi aldrig bliver enige Icon_cool

JLC leverede rå-værker/stumper til AP, VC og ganske få til PP, men JLCs egne ure var desværre ikke på niveau med de tre andres dengang Icon_e_sad Finishniveauet lå en-to trin under. Jeg ser kun JLC som underleverandør af ebauche til de tre. Det mener jeg ikke beretter til en plads på højde med de tre når nu kvalitetene af egne produkter ligger pænt under. Desuden havde JLC heller ikke de samme evner dengang til at skabe komplicerede værker. Det er først for alvor kommet inden for de seneste 15 år. Her har AP, VC og PP ca. 100 år på bagen.

Dermed ikke sagt JLC ikke skaber respekt i det historieske perspektiv, for det gør de så sandelig. Jeg mener bare ikke de i 60´erne var på niveau med de tre store dengang. Dertil var deres finish og bundniveau simpelthen for lavt.

/Mads
Svar
Respekt er et godt ord i denne sammenhæng for det inbefatter alle væsentlige kriterier.

Og man kan jo så selv bestemme hvor meget respekt det ene eller andet kriterie skal vægte! Icon_e_wink

Så er vi enige om det.

Jeg tror du har ret mht. Bregeut. jeg er formentlig blot forblændet af bøger jeg har læst og hvor navnet omgæres med stor respekt!

Mht. Breitling ved jeg ikke rigtig! Nu er Breitling ikke min kop te, men jeg har indtryk af at Breitling i lighed med TH er blevet udsat for en vis (uberettiget) snop chikane fordi de havde mere bling bling design (og ure i billigere segmenter) og derfor blev set lidt ned på af "de fine".

Jeg tror Bretling var et godt navn (respekteret) i 1965 ikke mindst støttet af Chronigraferne, men vist også instrumenter til fly mv.

vh baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)