Mit PO døde i går – men er nu vist genoplivet
Døden
I morges så jeg til min store skræk, at mit Planet Ocean, som jeg købte fra nyt for præcist en måned siden, var gået i stå. Dødt Icon_cry Icon_cryTiden viste 23.28.34. Uret blev båret hele sidste uge i ca. 10 timer pr. døgn og har ellers været placeret i en winder. I går havde jeg uret på armen fra kl. 830 – 1330, hvorefter den kom i winderen.

Genoplivningen
Først rystede jeg uret 6-7 gang á ca. 15 sek., hvorefter det gik i 3-5 sek., og så ’døde’ igen. I min frustration rystede jeg dernæst uret i 3-4 min., og nu virker det igen ’levende’.

Er det nogen, som har en idé om, hvad denne ’anomali’ kan skyldes?
Svar
2 muligheder, men nr 1 som den mest sandsynlige

1
Din winder trækker ikke uret op. Nogen windere gør et godt arbejde, andre ikke
2
Din rotot er gået sur -

Hvorfor al det rysteri - træk det op med kronen, 15 ture på kronen hele vejen rundt - gå med det 12 timer - og lad det så ligge efter du har noteret tiden, og se om det går op omkring 45 timer. Hvis ja - alt OK, hvis nej, så kan du overveje service, hvis mindre end 20 timer - så er service ikke bare noget med at overveje, men en garanti reparation efter mening
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg mener at have læst om det problem før. Men hvad det skyldes, aner jeg ikke.... Har selv oplevet det med en PO.... Det hjalp ikke at trække det op, det skulle rystes......
Svar
hannover_dk Skrev:2 muligheder, men nr 1 som den mest sandsynlige

1
Din winder trækker ikke uret op. Nogen windere gør et godt arbejde, andre ikke
2
Din rotot er gået sur -

Hvorfor al det rysteri - træk det op med kronen, 15 ture på kronen hele vejen rundt - gå med det 12 timer - og lad det så ligge efter du har noteret tiden, og se om det går op omkring 45 timer. Hvis ja - alt OK, hvis nej, så kan du overveje service, hvis mindre end 20 timer - så er service ikke bare noget med at overveje, men en garanti reparation efter mening
vh
Min winder er fra Watchwindershop.dk, som har fået gode anmeldelser herinde, så jeg formoder ikke, at det er winderen, der er noget 'galt' med.

Var ikke klar over, at jeg kunne trække uret op med kronen...

@ClausT: Som dig mener jeg også at have læst om problemet i relation til Planet Ocean før (faktisk herinde på forummet).
Svar
Sociologen Skrev:Min winder er fra Watchwindershop.dk, som har fået gode anmeldelser herinde, så jeg formoder ikke, at det er winderen, der er noget 'galt' med.

Var ikke klar over, at jeg kunne trække uret op med kronen...

@ClausT: Som dig mener jeg også at have læst om problemet i relation til Planet Ocean før (faktisk herinde på forummet).
Watchwindershops windere er normalt helt OK
Jo du kan trække op med kronen, og alle automatic ure skal trækkes op en ca 10 ture hvis de er gået i stå - inden de kommer på armen, eller kan de give problemer - specielt hvis man ikke lige er ude og spille tennis eller rører flødeskum i hånden

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Et NOOB-spørgsmål:
Hvor langt ud skal kronen trækkes, og hvilken vej skal den drejes, når PO'en skal trækkes op?

NB! Uret 'lever' stadig Icon_e_biggrin
Svar
Sociologen Skrev:Et NOOB-spørgsmål:
Hvor langt ud skal kronen trækkes, og hvilken vej skal den drejes, når PO'en skal trækkes op?

NB! Uret 'lever' stadig Icon_e_biggrin

Skru kronen ”fri”, så den ikke er vandtæt. . Dvs. et ”hak” INDE i forhold til dato stillings positionen.(imellem vandtæt og dato ).

Så drej med ”uret” rundt

Der er en glidekobling i uret, så du kan bare dreje og dreje.
Mvh Palle A.K.A Clubman
Svar
Nu ved jeg ikke hvilken winder du har, men i nogle af dem (også dem fra watchwindershop.dk) har urene det med at ligge for vandret. Hvilket medfører at uret ikke trækkes ordentligt op. Jeg havde selv det problem med én af dem fra watchwindershop.dk og fik den byttet til en anden.

Den kunne bla. ikke trække ét af mine Certinaer, det ene af mine Seiko'er eller mit Planet Ocean ordentligt op. Resten af urene fungerede perfekt.

Med den nye winder, er de absolut ingen problemer..fordi urene hænger mere lodret.

Den mindre gode erfaring. Model = Saturn 03

Den gode erfaring. Model = Jupiter 02
Svar
OK, tak for info. Det er måske svaret, da jeg ejer en Saturn P2.

İmage

MEN burde der ikke være over 50 timers gangreserve i Planet Ocean? Uret blev placeret i winderen ca. 10 timer før, det gik i stå (og inden da blev det båret på en indkøbstur, så det burde været trukket op).
Svar
afhænger jo nok af hvor store armbevægelser du har og hvor lang indkøbsturen er. Et par timer om dagen vil normalt ikke være nok

Du skal nu bare teste seriøst

Træk det op 15 ture rundt på kronen
Gå med det fra morgen til aften
tag det af og noter hvad klokken er, og kig så til det hver morgen så du kan se hvornår det gik i stå, og dermed hvornår det er gået i stå.

Under 40 timer, så er det ikke godt nok i og for sig, men jeg ville leve med ned til 35 timer - men det er jo vist nok ret nyt hos dig, så er det under 40 timer må sælger vel garantiservicere
vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)