what is a tool watch?
hi,let me tell you what my definition of a tool watch is.my tool watch must be waterproof at least 100.m. a strong case with robust movement.must look good,my own taste.price is what i can afford.i will always try to get the best.scratches i dont give a fuck even if its a ap. or rolex are they built to be used or not? its like rich old men buying a ferrari they cant drive.i like watches,my dress watch is perfect,my tool watch is not.when i sell my tool watch its like selling my car.i have used it as it was meant to be used.and i will get the price someone is willing to pay for it sratches included. willy the angry
Svar
Et tool ur er for mig et ur hvor funktion kommer før alt andet, jeg syntes også man skal
bære uret uden at være bange for at det ender med at man kan se at det har været brugt.

Et rigtig tool må godt have tegn på liv Icon_cool
Svar
Et tool-ur for mig er et ur, der kun er blevet lavet/designet til et bestemt erhverv eller område (f.eks. sportsgren)
Ud fra min defenition, så er Rolex nok dem som har lavet flest:
Explorer II blev lavet til huleforskere.
-Gmtmaster til PanAm´s piloter
-Submariner blev udviklet til dykkere (verdens første rigtige dykkerur)
-Seadweller til Comex´s (og civile) dykkere.
-Milgauss til folk der arbejdede i magnetfelter, såsom elektrikere, ingenører osv

-Omega Speedmaster til en hvis grad. Den startede ikke som tool, men i 1967 hvor den fik den nye kasse og værk, var det en tool-opgradering.

Jeg synes der er forskel på at lave et godt sports/dykker ur, og så et direkte tool-ur.
İmage
Svar
Magnum Skrev:Et tool-ur for mig er et ur, der kun er blevet lavet/designet til et bestemt erhverv eller område (f.eks. sportsgren)
Ud fra min defenition, så er Rolex nok dem som har lavet flest:
Explorer II blev lavet til huleforskere.
-Gmtmaster til PanAm´s piloter
-Submariner blev udviklet til dykkere (verdens første rigtige dykkerur)
-Seadweller til Comex´s (og civile) dykkere.
-Milgauss til folk der arbejdede i magnetfelter, såsom elektrikere, ingenører osv

-Omega Speedmaster til en hvis grad. Den startede ikke som tool, men i 1967 hvor den fik den nye kasse og værk, var det en tool-opgradering.

Jeg synes der er forskel på at lave et godt sports/dykker ur, og så et direkte tool-ur.
Mangler du ikke explorer (I) som vel blev lavet til bjergbestigere (Edmund Hillary og Mt Everest) - selv om det som en del andet vel også var lidt reklamegas.
Jo Rolex har lavet super tool ure - og jeg holder mig gerne til at tool ure er ure som tjener et næsten hvert formål der ikke bare er at vise den simple tid til dagligdagsbrug, og dermed bliver vel de fleste herrearmbåndsureure som ikke er dress - helt automatisk lidt til tool Icon_e_smile
Nok for enkelt til mange af jer, men så kommer jo opdelingen i tool - som kan deles i utroligt mange ting
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Magnum, kunne du være venlig at uddybe dit synspunkt om, at der er forskel på at producere et tool-ur og et dykkerur ? På forhånd mange tak.
De venligste hilsner, John
Svar
hannover_dk Skrev:Mangler du ikke explorer (I) som vel blev lavet til bjergbestigere (Edmund Hillary og Mt Everest) - selv om det som en del andet vel også var lidt reklamegas.

Explorer I blev ikke udviklet specielt til bjergbestigning, det var mere et generelt sportsur.

Joepete Skrev:Magnum, kunne du være venlig at uddybe dit synspunkt om, at der er forskel på at producere et tool-ur og et dykkerur ? På forhånd mange tak.

Et SMP 300 eller et Planet Ocean, er for mig ikke et tool-ur, men et sportsur.

Rolex Gmtmaster blev udviklet efter henvendelse fra Pan Am, som skulle bruge et pilotur. Rolex udviklede uret i samarbejde med professionelle piloter.

Omega X33 blev udviklet i samarbejde, og med henblik på, astronauter og professionelle piloter.

Et tool-ur skal ikke kunne tåle daligdagen (eller mere), det skal være specielt udviklet, ofte i samarbejde, til en speciel gruppe.
İmage
Svar
Magnum, kunne man så sige, at hvis et ur er specifikt designet med henblik på dykning, at det så er et dykkerur ? I fald man kan, kvalificerer det så uret/modellen som et tool-ur i din bog ?
De venligste hilsner, John
Svar
Magnum Skrev:
hannover_dk Skrev:Mangler du ikke explorer (I) som vel blev lavet til bjergbestigere (Edmund Hillary og Mt Everest) - selv om det som en del andet vel også var lidt reklamegas.

Explorer I blev ikke udviklet specielt til bjergbestigning, det var mere et generelt sportsur.
Det skal jeg ikke kunne modsige bestemt, men de fleste sider har dog et eller andet i stil med:
The Rolex Explorer is along with the two tone Datejust one of the most easily recognizable of all Rolex watches.
The Origins of this masterpiece are in it's name. Originally designed for explorers, so it had a high visibility dial, an extra strong case, and upon request it could be lubricated with a special oil so it could withstand temperatures between -20C and +40C without changes in viscosity. It was widely acclaimed that this watch had been designed and made in honour of Edmund Hilary and Tenzing Norgay who were the first men to reach the summit of Everest on May 29 1953.

eller Wikipedia:
] The Explorer and (Explorer II) were developed specifically for explorers who would navigate rough terrain—such as the world famous Everest Expeditions.

Eller en lidt sjov version:
The generally accepted origin of the Explorer is that it was first designed and made in honor of Edmund Hilary and Tenzing Norgay, who, on May 29, 1953, were the first to reach the summit of Everest and who did so wearing Rolex wristwatches. The only problem with this hypothesis is that it can not possibly be true. The climbers on Everest were, in fact, wearing Explorers. so the watch had to have been introduced before the climb and not after.
Nå ja - naturligvis måtte uret være opfundet før det kunne bruges, så jeg ved ikke lige hvad han har i tankerne skribenten?

Den kan du finde i mange versioner, men vist kan det være lidt efterrationaliseret? Jeg tror dog nok Rolex på tiden valgte dedikationen - Mt Everest first time on top til uret i en eller anden form - og var officiel leverandør af ur til ekspeditionen? lidt i stil med Mercedes som svømmed over kanalen med et Oyster på armen
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Willy

Prøv at skrive dit næste indlæg på dansk, for da du kan svare på alle indlæg der er skrevet på dansk, kan du nok også skrive på dansk, for det er et rent dansk urforum, og kan du ikke svare på dansk, synes jeg at du skal nøjes med at skrive på den engelske udgave af Vintageure.

MVH Peter
İmage
Svar
Joepete Skrev:Magnum, kunne man så sige, at hvis et ur er specifikt designet med henblik på dykning, at det så er et dykkerur ? I fald man kan, kvalificerer det så uret/modellen som et tool-ur i din bog ?

Nej, ikke umiddelbart, så vil det være et dykkerur.
Rolex Submariner er et tool-ur, da det var det første rigtige dykkerur.

Normalt bruges ordet tool (værktøj) om ure som er udviklet efter et specifikt behov/erhverv, hvor uret er et værktøj og ikke bare et ur. Der har oftest været firmaer eller organisationer med i udviklingen.
Tool bruges normalt ikke om et ur der kan tåle at blive brugt som et værktøj, eller har et specielt design. Så ville 90% af alle ure være tool-ure.

Det er lidt det samme som "hvad er et dress ur". Der er mange menninger, men i branchen er der kun en definition.

hannover_dk Skrev:Det skal jeg ikke kunne modsige bestemt, men de fleste sider har dog et eller andet i stil med:
The Rolex Explorer is along with the two tone Datejust one of the most easily recognizable of all Rolex watches.
The Origins of this masterpiece are in it's name. Originally designed for explorers, so it had a high visibility dial, an extra strong case, and upon request it could be lubricated with a special oil so it could withstand temperatures between -20C and +40C without changes in viscosity. It was widely acclaimed that this watch had been designed and made in honour of Edmund Hilary and Tenzing Norgay who were the first men to reach the summit of Everest on May 29 1953.

eller Wikipedia:
] The Explorer and (Explorer II) were developed specifically for explorers who would navigate rough terrain—such as the world famous Everest Expeditions.

Eller en lidt sjov version:
The generally accepted origin of the Explorer is that it was first designed and made in honor of Edmund Hilary and Tenzing Norgay, who, on May 29, 1953, were the first to reach the summit of Everest and who did so wearing Rolex wristwatches. The only problem with this hypothesis is that it can not possibly be true. The climbers on Everest were, in fact, wearing Explorers. so the watch had to have been introduced before the climb and not after.
Nå ja - naturligvis måtte uret være opfundet før det kunne bruges, så jeg ved ikke lige hvad han har i tankerne skribenten?

Den kan du finde i mange versioner, men vist kan det være lidt efterrationaliseret? Jeg tror dog nok Rolex på tiden valgte dedikationen - Mt Everest first time on top til uret i en eller anden form - og var officiel leverandør af ur til ekspeditionen? lidt i stil med Mercedes som svømmed over kanalen med et Oyster på armen
vh

Det skulle ikke undre mig med Rolex´s historie, at det også er et tool-ur.

Mht. til Hillary, så ved jeg det var en Explorer han brugte (ref. 6098). Han havde den første type med lys skive, og de blev leveret til hele holdet. På dette tidspunkt var de stadig prototyper, men Rolex havde på daværende tidspunkt bestemt de skulle i handlen.
Grunden til at jeg ved det er, at jeg har besøgt Beyers museum, og de har Hillarys ur. Hillary og Beyer var venner, og efter turen sendte Hillary uret til Beyer, som han vidste var igang med at samle ure til et museum. Sammen med uret ligger Hillarys brev.

Fandt denne side, men fejlagtigt skriver han det ikke er en Explorer.
[url]"http://rolex.watchprosite.com/show-forumpost/fi-732/pi-3017606/ti-500656/s-0/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://rolex.watchprosite.com/show-foru ... 00656/s-0/[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)